Hans O
Har ett antal björkar på tomten som jag önskar ha kvar, men måste också dika för marken är ganska sumpig. Olika storlekar på björkarna förstås, räknar med 60cm djup dike som skall till. Hur långt från björkarna må jag då gräva för att vara säker på att dom ej skadas av grävningen? Skulle man kuna lämna björkrötter i luften om man lyckas gräva runt dom?

Mvh Hans O
Cilla
Se svar på tidigare fråga om just björkrötter. Björk är extra känsliga för rotskador och rotrötan letar sig snabbt upp i stammen.
Det är svårt att gräva runt björkrötter eftersom de ofta har ett fint fördelat rotsystem, men det går i närheten av stammen om man pillar försiktigt med små handspadar.

Hur stort och utbrett rotsystem en särskild eller flera särskilda björkar har gå inte att säga, rötter letar sig dit det finns syre och vätska i marken - oftast ganska ytligt på 5 cm - 40 cm ned). Ofta kan man se var de näringsupptagande björkrötterna finns om det är gräsmattemiljöer, för där är gräset torrare. Vuxna träds rötter är oftast vitt förgrenat, näringsupptagningen finns långt bort från stammen och till stammen finns ledningsbanorna, dvs de grövre rötterna. De fina rötterna i utkant av rotområdet kan man skära av och de kan snabbt återbildas, men trädet tar allvarlig skada om man skär av för stor del av trädets finrötter på en gång. (Finrötter är trådtjocka rötter med rothår som inte syns för knappa ögat. En cm grov ekrot kan hålla för 5 tons drag och måste på det sättet för den arten betraktas som ganska grov. Var gränsen går för vad som betraktas som grov med björkrötter vet jag inte, men jag skulle inte frivilligt kapa en björkrot på mer än en cm utan att tänka mig för.)
Hans O
Okej, tackar för svaret. Då kommer grävningen mer eller mindre påverka björkarna. En hel del av björkarna är gamla och har snart gjort sitt men innan man planterar så gräver man dikena först. Den dagen avloppet skall uppdateras så kommer problemet åter så det gäller att planera i rätt ordning. Lite ändrad fråge ställning är hur närma man kan gräva utan att göra trädet instabillt för vind, någon som vet?

Mvh Hans O
Cilla
En fullvuxen vårt- eller glasbjörk på 15 meters höjd kan i en mark där den kan sträcka rötterna fritt och hitta näring ha rötterna 15-20 meter ut från stammen.

Instabliteten kommer vanligtvis på björk vid byggen och grävningar av rotröta, som i björk går snabbt, dvs visar sig efter ett till fem år. Rötsvampar går från avskurna rötter upp i stammen. Rötter som är grövre än 3 cm i diameter och som grävs av brukar i björk ofta leda till rotröta.

Hans O
Tackar åter igen för snabbt svar, att göra några som helst grävningar ang diken eller kommande vatten/avlopp utan att skada några björkrötter på min tomt är nog en omöjlighet.

Mvh Hans (nästan omrignad av björkar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon