Full version: Kyla för frön
lissa
Jag har ofte funderat på varför vissa frön måste ha en kylperiod för att dom ska kunna gro ? Många av växterna behöver ju ingen kyla någonsin mer när dom väl har grott...??
KURT
Är det växter från ett tempererat klimat så blir ju fröna normalt mogna på hösten. Då är det oftast inte bra om de börjar gro med en gång, det är bättre om de vilar över vintern, och börjar gro till våren. Därför har de anpassningen att de behöver köldperioden (vintern) innan de aktiveras. Frön från t ex tropiska områden behöver inte någon köldperiod för att aktiveras!

Dessutom behöver faktiskt de flesta växter från tempererade klimat visst kyla även när de växt upp. Utan kyla kommer bladfällande växter inte att tappa bladen, och de som lagrar näring i rot eller rizom, behöver vinterns kyla för att göra om stärkelsen till korta sockerarter så att de kan börja växa på våren. Många växter behöver också kyla för att aktivera blommningen, de säkerställer att de blommar på våren och inte gör det mitt i vintern.
lissa
Tack för svaret Kurt, det var intressant att läsa, men mina bladfällande tappar bladen trots att det inte blir direkt kallt, kylskåpskallt kanske det blir några få dagar under en vinter, men bladen tappar dom ju innan dess..Min Albizia och Jacaranda har börjat tappa en massa blad redan..Det stannade till igen faktiskt, för helt plötsligt fick vi en "vår"sväng för ett par dagar sen..Dom stackars växterna vet inte hur dom ska bete sig...Freesierna har kommit upp en bra bit, Bouganvillan som var kal har blivit grön igen, och Pelargonerna har börjat blomma igen..omvända världen..
Men du har säkert rätt, kylan måste ju vara tillräcklig för dom eftersom dom blommar fint på våren. Freesierna sitter i jorden året om och sköter sig själva helt och hållet, jag tar faktiskt inte upp några lökar alls, jag flyttar undan dom lite och slutar att vattna, det är allt. Jag har nämligen haft otur med alla lökar jag har tagit upp..på tal om lök..Amaryllisarna jag köpte här har jättestora blad, en har ett blad som är drygt 1meter långt tongue.gif , bara en av dom 6 lökarna jag köpte har vissnat ner...vad tycker du, ska jag klippa ner dom och sätta dom mörkt för att försöka få dom att blomma till jul ??? Eller är det en ny tråd?? smile.gif
Tesa
Det är faktiskt så att det kan finnas växthämmande hormoner i frövitan eller i själva grodden som bryts ner först vid en köldperiod. Det kallas inre eller fysiologisk frövila..
...tänk vad man får lära sig i skolan.. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 27-09-2007, 00:37) *
Tack för svaret Kurt, det var intressant att läsa, men mina bladfällande tappar bladen trots att det inte blir direkt kallt, kylskåpskallt kanske det blir några få dagar under en vinter, men bladen tappar dom ju innan dess..Min Albizia och Jacaranda har börjat tappa en massa blad redan..Det stannade till igen faktiskt, för helt plötsligt fick vi en "vår"sväng för ett par dagar sen..Dom stackars växterna vet inte hur dom ska bete sig...Freesierna har kommit upp en bra bit, Bouganvillan som var kal har blivit grön igen, och Pelargonerna har börjat blomma igen..omvända världen..
Men du har säkert rätt, kylan måste ju vara tillräcklig för dom eftersom dom blommar fint på våren. Freesierna sitter i jorden året om och sköter sig själva helt och hållet, jag tar faktiskt inte upp några lökar alls, jag flyttar undan dom lite och slutar att vattna, det är allt. Jag har nämligen haft otur med alla lökar jag har tagit upp..på tal om lök..Amaryllisarna jag köpte här har jättestora blad, en har ett blad som är drygt 1meter långt tongue.gif , bara en av dom 6 lökarna jag köpte har vissnat ner...vad tycker du, ska jag klippa ner dom och sätta dom mörkt för att försöka få dom att blomma till jul ??? Eller är det en ny tråd?? smile.gif

hur kallt får du på vintern som lägst ? alltså verkligen som lägst under nätterna .

min jacaranda börjar också tappa bladen nu , fast det inte är så vidare kallt på dagarna runt +15c +20c och på nätterna +5c . och det är för att jacaranda i generna förbereder sig inför vintern vid en speciell temperatur . det betyder då inte att det är kallt än utan den börjar så den hinner vila innan kylan och vintern slår till . då jag tror att även du har en form av vinter så vet din jacaranda det och börjar förberedde sig ,,för du har väl den ute ?

och lökarna är dom vinterhärdiga hos dig så låt dom bara va ute, dom blommar till våren med eller utan blad om vintern .
lissa
Jo jag har Jacarandan, Albyzian, och alla lökar ute året runt..fast det blir första vintern ute för Jacarandan , den har varit inne efter råd från personen som gav mig fröna.
Skulle tippa att vi kan runda nollan någon enstaka natt, men det varierar faktiskt mycket år från år..
Tack fr svaret och förklaringen Flaxss smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 28-09-2007, 00:08) *
Jo jag har Jacarandan, Albyzian, och alla lökar ute året runt..fast det blir första vintern ute för Jacarandan , den har varit inne efter råd från personen som gav mig fröna.
Skulle tippa att vi kan runda nollan någon enstaka natt, men det varierar faktiskt mycket år från år..
Tack fr svaret och förklaringen Flaxss smile.gif

den kommer trivas ypperligt ute din jacaranda , min är alltid ute nån lätt frost natt och har varit i denna kalla sommar som jag haft
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon