CITAT (lissa @ 27-09-2007, 00:37)

Tack för svaret Kurt, det var intressant att läsa, men mina bladfällande tappar bladen trots att det inte blir direkt kallt, kylskåpskallt kanske det blir några få dagar under en vinter, men bladen tappar dom ju innan dess..Min Albizia och Jacaranda har börjat tappa en massa blad redan..Det stannade till igen faktiskt, för helt plötsligt fick vi en "vår"sväng för ett par dagar sen..Dom stackars växterna vet inte hur dom ska bete sig...Freesierna har kommit upp en bra bit, Bouganvillan som var kal har blivit grön igen, och Pelargonerna har börjat blomma igen..omvända världen..
Men du har säkert rätt, kylan måste ju vara tillräcklig för dom eftersom dom blommar fint på våren. Freesierna sitter i jorden året om och sköter sig själva helt och hållet, jag tar faktiskt inte upp några lökar alls, jag flyttar undan dom lite och slutar att vattna, det är allt. Jag har nämligen haft otur med alla lökar jag har tagit upp..på tal om lök..Amaryllisarna jag köpte här har jättestora blad, en har ett blad som är drygt 1meter långt

, bara en av dom 6 lökarna jag köpte har vissnat ner...vad tycker du, ska jag klippa ner dom och sätta dom mörkt för att försöka få dom att blomma till jul ??? Eller är det en ny tråd??

hur kallt får du på vintern som lägst ? alltså verkligen som lägst under nätterna .
min jacaranda börjar också tappa bladen nu , fast det inte är så vidare kallt på dagarna runt +15c +20c och på nätterna +5c . och det är för att jacaranda i generna förbereder sig inför vintern vid en speciell temperatur . det betyder då inte att det är kallt än utan den börjar så den hinner vila innan kylan och vintern slår till . då jag tror att även du har en form av vinter så vet din jacaranda det och börjar förberedde sig ,,för du har väl den ute ?
och lökarna är dom vinterhärdiga hos dig så låt dom bara va ute, dom blommar till våren med eller utan blad om vintern .