jenka
Har köpt villa med 1200 kvm tomt som saknar häck. Nu önskar jag snarast plantera en häck som är tålig lättskött och ej stram. Växtzon 4, soligt läge, lätt lerig jord. Funderar på häggmispel. Hur blir häggmispel som klippt häck med höjd på drygt 1 -1 1/2 meter? Hur ofta kommer jag att få klippa den häcken? Några andra tips eller häckförslag? Tack på förhand.
Cilla
Hej Jenka,
Jag är inte häckexpert, men skulle tro att flera av de olika häggmisplarna vill bli lite större än 1 - 1,5 meter också som formklippta men om du kan acceptera 1,5 meter på bredden och höjden så kan det gå. Kolla här i forumet mer på häggmispel där de olika sorterna beskrivs. Det finns säkert någon som har en mindre och formklippt häggmispelhäck också som har några år, dvs 10 eller mer, år på nacken och kan visa på bild.

Det som är bra att veta när man vill ha en låg häck är att om man väljer en växt som vill bli stor, är att det förstås blir mer beskärning och att en sådan häck ofta får lite kortare livslängd eftersom stammarna på busken/trädet blir grövre och grenarna med löv så småningom flyttas ut. Man ser det ofta och tydligt på lönnhäckar (så småningom en grov stampinne med lite spret på), på äldre hagtornshäckar (men det tar tid) t ex. Jag kan inte påminna mig att jag sett det på häggmispelhäckar men så är de ofta inte så gamla heller och brukar hållas lite högre eller friväxande i de områden jag vistas.

Sök också på häck, ovanligare häck mm så får du mängder av andra förslag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon