jenka
Har kpt villa med 1200 kvm tomt som saknar hck. Nu nskar jag snarast plantera en hck som r tlig lttsktt och ej stram. Vxtzon 4, soligt lge, ltt lerig jord. Funderar p hggmispel. Hur blir hggmispel som klippt hck med hjd p drygt 1 -1 1/2 meter? Hur ofta kommer jag att f klippa den hcken? Ngra andra tips eller hckfrslag? Tack p frhand.
Cilla
Hej Jenka,
Jag r inte hckexpert, men skulle tro att flera av de olika hggmisplarna vill bli lite strre n 1 - 1,5 meter ocks som formklippta men om du kan acceptera 1,5 meter p bredden och hjden s kan det g. Kolla hr i forumet mer p hggmispel dr de olika sorterna beskrivs. Det finns skert ngon som har en mindre och formklippt hggmispelhck ocks som har ngra r, dvs 10 eller mer, r p nacken och kan visa p bild.

Det som r bra att veta nr man vill ha en lg hck r att om man vljer en vxt som vill bli stor, r att det frsts blir mer beskrning och att en sdan hck ofta fr lite kortare livslngd eftersom stammarna p busken/trdet blir grvre och grenarna med lv s smningom flyttas ut. Man ser det ofta och tydligt p lnnhckar (s smningom en grov stampinne med lite spret p), p ldre hagtornshckar (men det tar tid) t ex. Jag kan inte pminna mig att jag sett det p hggmispelhckar men s r de ofta inte s gamla heller och brukar hllas lite hgre eller frivxande i de omrden jag vistas.

Sk ocks p hck, ovanligare hck mm s fr du mngder av andra frslag!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon