Full version: Kungahuset hånas
Ralf
http://www.expressen.se/nyheter/1.855539/sexhanas-i-finsk-tv

En finsk komiker hånar kungahuset, visst är det för djävligt att dom ger sig på vår statschef och kung? Är ingenting heligt längre?
Blomstertanten
Det är väl inte precis nåt nytt att häckla överheten ?

Det gjorde ju redan Karl Gerhard och många före honom.
Blomstertanten
Att en komiker driver med kungahuset är väl inte tillnärmelsevis lika illa som det vissa skvallertidningar sysslar med ?
För att en komiker hittar på lite och överriver det förstår ju varenda människa ( nja, kanske inte varenda men nästintill tongue.gif ) Men många tror ju faktiskt att allt som står i tidningen är sant ! (Hur de nu kan tror det g.gif )
*Stintan*
Är det förbehållet svenskar att skämta om andra länders invånare? Håller med Blomstertanten skvallerpressen är värre. shy.gif
Gossen Ruda
Det är en viss skillnad på att driva med en levande person och en längesen avliden storljugare.
Betty
Det finns inte många saker som är så allvarliga att man inte kan skämta om dem, svenska kungahuset är inte en sån sak.
Har svårt att tro att den finska komikern var värre än Hey Baberiba-gängets drift med kungahuset, på bästa sändningstid i 4:an vecka efter vecka...
Cacki
Tycker inte heller att det är något som förvånar även om jag personligen inte tycker att det är 100%-igt roligt när man gör sej lustig på någon annans bekostnad. Tycker att det tyder på bristande människorespekt och dessutom tycker jag att det bevisar att komikern kanske inte riktigt håller måttet för att vara en riktigt bra komiker om man måste ta till "underbälteskomik" i alla lägen. (jag är i alla fall j-kligt trött på det men alla har ju inte smma sorts humor som tur är)
Självironi är däremot ibland jättekul eftersom det är en helt annan sak för det rör ju ingen annan.
Men just i det här fallet är det väl inte mer upprörande än om det gäller någon annan kändis. Och det framgår ju inte riktigt hur grova skämtena var så det är inte lätt att kunna ha en åsikt eftersom det är ganska avgörande för vad man egentligen ska tycka.
krellus
CITAT (Betty @ 26-09-2007, 11:26) *
Har svårt att tro att den finska komikern var värre än Hey Baberiba-gängets drift med kungahuset, på bästa sändningstid i 4:an vecka efter vecka...

Visst, hur ofta tyckte man inte att Hey Baberiba gänget gick över gränsen?
Visst, ibland var det kul men ibland var det helt klart under bältet.
Piccante
Jag kollade Ralfs länk till Expressen och under läsarkommentarerna finns en översättning av vad den finske komikern egentligen sa. Jämfört med att Hey Baberiba framställer medlemmarna i kungahuset som efterblivna och inavlade varje vecka så var den finska ramsan väldigt oskyldig. Kan inte förstå upprördheten riktigt. Har bara svenskar monopol på att driva med kungahuset och blir det alltid 10 gånger värre när en finländare gör det?
Chamomille
CITAT (Markus_H @ 26-09-2007, 13:06) *
Jag kollade Ralfs länk till Expressen och under läsarkommentarerna finns en översättning av vad den finske komikern egentligen sa. Jämfört med att Hey Baberiba framställer medlemmarna i kungahuset som efterblivna och inavlade varje vecka så var den finska ramsan väldigt oskyldig. Kan inte förstå upprördheten riktigt. Har bara svenskar monopol på att driva med kungahuset och blir det alltid 10 gånger värre när en finländare gör det?

Ja, det kan man ju undra.
CurlySue
Ralf menade det som ironiskt... rotfl.gif
Cacki
CITAT (sarah68 @ 26-09-2007, 13:19) *

Fattar vi väl!! Man kan väl få svara ändå.....ju...! biggrin.gif
Blomstertanten

Är du säker på det ? unsure.gif

Tänk om han menade allvar ? giggle.gif
anna_rispan
Ralf har ju inte använt nån smiley som visar att han menar det som ironi eller skämt. Finns ju en anledning till att de där figurerna finns så om de inte finns med i texten så får man väl anta att det som skrivs är allvar?? Eller? Man ska väl inte behöva gissa om nån skojar eller inte?
Leia
CITAT (anna_rispan @ 26-09-2007, 14:03) *
Ralf har ju inte använt nån smiley som visar att han menar det som ironi eller skämt. Finns ju en anledning till att de där figurerna finns så om de inte finns med i texten så får man väl anta att det som skrivs är allvar?? Eller? Man ska väl inte behöva gissa om nån skojar eller inte?

Du har förvisso rätt att smilisar är bra att använda så slipper det bli frågetecken runt "tonen" i inlägget. Men jag tog det också som ironi just med tanke på att det var ralf som startade tråden. rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Leia @ 26-09-2007, 14:15) *
Du har förvisso rätt att smilisar är bra att använda så slipper det bli frågetecken runt "tonen" i inlägget. Men jag tog det också som ironi just med tanke på att det var ralf som startade tråden. rolleyes.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Piccante

Jo det förstod jag att han gjorde. Men frågan är om Expressen är ironisk i sin artikel eller inte? Lustigt att kvällspressen blåser upp det som en jätteskandal när det inte var mer provocerande än Hey Baberiba brukar vara. Lustigt att det blir sådana reaktioner bara för att finnarna skojar om "vår" kung unsure.gif
Tezzla
Oavsett ironi eller inte så är det ju ett intressant ämne att diskutera.

Vad tycker jag? Vet inte riktigt. Jag tycker egentligen man ska kunna skämta om det mesta om man gör det på ett "snyggt sätt". Vad ett snyggt sätt är kan jag dock inte riktigt sätta fingret på. Var går slaget under bältet egentligen? g.gif Skämta grovt om utsatta grupper, olyckor och liknande går bort, men samtidigt så måste man ju inse att olika människor har olika åsikter om vad som är under bältet. Vissa tycker illa om så simpla saker som norgehistorier, andra har inga problem att skämta om muslimer. Svårt det här.

Personligen tycker jag Hey Baberibas kungaskämt är det mest usla och tråkiga som finns. För mig finns det inget i dessa skämt som ens är en smula kul.
Betty
CITAT (Tezzla @ 26-09-2007, 14:47) *
Oavsett ironi eller inte så är det ju ett intressant ämne att diskutera.

Vad tycker jag? Vet inte riktigt. Jag tycker egentligen man ska kunna skämta om det mesta om man gör det på ett "snyggt sätt". Vad ett snyggt sätt är kan jag dock inte riktigt sätta fingret på. Var går slaget under bältet egentligen? g.gif Skämta grovt om utsatta grupper, olyckor och liknande går bort, men samtidigt så måste man ju inse att olika människor har olika åsikter om vad som är under bältet. Vissa tycker illa om så simpla saker som norgehistorier, andra har inga problem att skämta om muslimer. Svårt det här.

Personligen tycker jag Hey Baberibas kungaskämt är det mest usla och tråkiga som finns. För mig finns det inget i dessa skämt som ens är en smula kul.

Håller med dig. Jag tycker att Hey Baberiba hade en så låg nivå att jag bara har sett ett enda program i serien, det räckte för mig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
samma här. Fattar inte vad det är för roligt att förnedra andra människor? Oavsett vem det är.

Respekt är det som fattas

Elisabeth

AnitaO
Jag måste ju tyvärr erkänna att jag skrattar hejdlöst åt Hey Baberiba rolleyes.gif whistling.gif
Leia
CITAT (AnitaO @ 26-09-2007, 16:01) *
Jag måste ju tyvärr erkänna att jag skrattar hejdlöst åt Hey Baberiba rolleyes.gif whistling.gif

Vet, det gör faktiskt jag med. laugh.gif Fast egentligen inte så mycket åt själva scetcherna (hur stavas det?) utan för att de är så hejdlöst bra på att härma framförallt kungen och drottningen. biggrin.gif
Pirum
Halva vitsen med ironi är ju att det inte ska vara alltför uppenbart.

Vad gäller tidningarna, speciellt kvällstidningarna, så hetsar de ofta mot andra skandinaviska länder, och blåser upp oskyldiga historier till osannolika proportioner. Allt för att sälja, och ofta halvt på skämt. Märks inte minst på sportsidorna. Tror inte man ska ta det alltför allvarligt.

Däremot är jag inte helt övertygad om att folk på kvällstidningarna använder sig av ironi speciellt ofta.
Chamomille
CITAT (Leia @ 26-09-2007, 16:08) *
Vet, det gör faktiskt jag med. laugh.gif Fast egentligen inte så mycket åt själva scetcherna (hur stavas det?) utan för att de är så hejdlöst bra på att härma framförallt kungen och drottningen. biggrin.gif

Det gör vi med. Fast det gjorde vi inte i början. Men vi "lärde oss" att skratta hejdlöst. Just kungen och drottningen är ju askul...
Hannele
CITAT (Ralf @ 26-09-2007, 08:15) *
En finsk komiker hånar kungahuset, visst är det för djävligt att dom ger sig på vår statschef och kung? Är ingenting heligt längre?

Så det är fritt fram att hånas offentligt bara för att man är kung? confused.gif
Berith
CITAT (Betty @ 26-09-2007, 15:23) *
--- Jag tycker att Hey Baberiba hade en så låg nivå att jag bara har sett ett enda program i serien, det räckte för mig.

Och jag har inte sett ett enda, har antagligen alldeles för förutfattade meningar om såna program. Och personerna som medverkar. Såg henne (vad hon nu heter...) i ett annat program tidigare (inte humorprogram) och tyckte hon verkade helt urblåst. Skulle aldrig lägga ner en sekund av min tid på såna program som Hey Baberiba. thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon