Mi70
Jag har sått perennfrö i kallbänk och på friland med både bra framgång och sämre resultat i sommar/vår. Jag har lyckats med stockrosor, gulltörel, silverarv, blomstersalvia.

Däremot har inget kommit upp av violer (svarta!), rudbeckia (Green wizzard, ville så gärna ha den!), och två olika sorters ovanliga vivor, samt vit löjtnatshjärta.

Löjtnantshjärtat kan jag förstå då den skulle in i kylen och ut igen - en vintern kan nog få igång den. Däremot undrar jag över de andra, dock såddes rudbeckian och vivorna nu i juni - för sent? Jag har dock hört att rudbeckia kan sås under sommaren, att den gror snabbt! Finns det en chans att de gror i vår om de ej kommer upp i sommar, eller är det inget att hoppas på?
Åsa, mälardalen zon 2
Tittar man på thompson & morgans hemsida så står det att Green Wizard brukar gro på 5-21 dagar i 18-20 grader men de har lagt till att i händelse av att fröna inte gror ska man testa med en köldperiod (+3-5C) i 2-3v.

Många fleråriga Rudbeckior kan behöva en kölperiod medans de som är ettåriga inte brukar behöva köldperiod.

Primula (vivor) brukar vara ljusgroende och de brukar inte gro så bra ifall det blir hett det bör vara en temp på runt +16-20C.

Många fleråriga violer brukar behöva en kallperiod för att gro. Jag har en svart viol som heter Black Jack den kom upp utan stratifiering, den sprider sig dock ganska bra och jag har den överallt så jag har inte behövt så några nya jag tror dock att den är ettårig men den sprider sig bra med frö och verkar vara fröstabil så det är nästan som en flerårig viol.

Även löjtnantshjärta brukar behöva kallstratifiering.
Mi70
Tack för svar Åsa!

Så då finns det med andra ord hopp i vår om att kanske allt kommer upp! Då skall jag iallafall akta de ställen jag sått på, och inte rota runt där i höst, så får vi se!
mynta
Mina jordvivir, som jag sådde i september förra året trodde hade jag gett upp hoppet för... De gror NU, mitt bland senare sådda sockerärtorna! tongue.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon