Full version: Liljekonvalj
Blomstersmurfen
Jag har lite liljekonvaljer i olika lägen i trädgården, men ingenstans behagar de blomma. Vad är fel?

Funderar på att flytta dem till en plats där de får plats att bilda en blommande matta (och där de får sprida sig om de vill).

g.gif
Tosan
Jag tror de vill ha det lite skuggigt, gärna bland lite träd och grejjer. Jag har mina på garageinfarten, som ligger i söderläge, men under en rönn som skuggar bra. De har blommat i 3 år nu, men ännu är det ingen direkt jättefart på dem, men det tar väl 5 år eller så för dem att etablera sig ordentligt tycks jag ha läst nånstans.
Krolliljan
Vi har haft i skugga och de trivdes jättebra.
För bra kanske. De blev som ett ogräs. Tyvärr. sad.gif
Inte lätta att bli av med.
Sen har jag försökt att odla i kruka utan framgång.
ingrid fuxwall
Mina står i sol och trivs bra, blommar fint.
Blomstersmurfen
Då verkar det inte spela någon roll hur ljuset är...

Jorden då? I "skogen" får de ju bara nerfallna löv, de borde inte ha stora krav på näring... dunno.gif

De jag har, har stått på samma ställe i 7 år, utan en enda blomma.
ingrid fuxwall
Låter lite tråkigt - att de inte gett minsta blomma på så många år.
Flyttar upp tråden och hoppas på att du får hjälp av någon kunnig.

Samtidigt passar jag på att fråga något som jag vill veta - du ursäktar väl att jag snor tråden??

Nu håller jag på att tömma ett ställe där det råkar finnas en massa konvaljer och då tänkte jag att kanske man kunde driva upp dem till jul, har alltid (under mer än 30 år) varit på jakt efter iskonvaljer men aldrig hittat några så nu undrar jag om någon vet hur man gör?
Startar med att gräva upp några rötter och sätta dem i en kruka - men sedan???
Lilla Birka
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-09-2007, 20:49) *
Låter lite tråkigt - att de inte gett minsta blomma på så många år.
Flyttar upp tråden och hoppas på att du får hjälp av någon kunnig.

Samtidigt passar jag på att fråga något som jag vill veta - du ursäktar väl att jag snor tråden??

Nu håller jag på att tömma ett ställe där det råkar finnas en massa konvaljer och då tänkte jag att kanske man kunde driva upp dem till jul, har alltid (under mer än 30 år) varit på jakt efter iskonvaljer men aldrig hittat några så nu undrar jag om någon vet hur man gör?
Startar med att gräva upp några rötter och sätta dem i en kruka - men sedan???

Ursäkta, men liljekonvaljen är ju fridlyst, vilket innebär att man inte får gräva upp eller ens flytta dem, oavsett om man äger marken där den står! confused.gif
Lilla Birka
Komplettering: Det beror tydligen på var i landet man bor.... I vissa län är den fridlyst, men man får plocka till en egen bukett, dock icke till försäljning. smile.gif
Margith
Liljekonvaljen är bara fridlyst i Hallands län (tror jag det var...)
I några fler län får du inte gräva upp den i kommersiellt syfte.
Men liljekonvaljen är alltså inte fridlyst i hela Sverige.
Dessutom är det ju så att du kan köpa Liljekonvaljer i en plantskola och plantera in dem i din trädgård. Gör du det, så vägrar iaf jag att anse att den växten är fridlyst g.gif
Jag har ett helt gäng liljekonvaljer i min trädgård, hur dem har kommit hit har jag ingen aning om, de fanns här när vi köpte huset. I mitt län är de inte fridlysta och jag gräver och plockar hej vilt.

Mina växer i rakt söderläge, jorden har 0 näring (jag kallar den delen av trädgården för "kron-diket") men det står en rad björkar i vägen. I takt med att björkarna växer till sig har liljekonvaljerna flyttat sig bort från skuggan av träden, så jag tror att de vill ha det ganska soligt....
ingrid fuxwall
CITAT (Lilla Birka @ 27-09-2007, 21:16) *
Komplettering: Det beror tydligen på var i landet man bor.... I vissa län är den fridlyst, men man får plocka till en egen bukett, dock icke till försäljning. smile.gif

Nu pratar jag om de plantor som finns i trädgården och där får jag väl gräva som jag har lust, oavsett var i landet jag befinner mig???

Nu är det ju inte jag själv som ursprungligen planterat konvaljerna men jag antar att det är köpta exemplar, skriver jag för att "Lilla Birka" ska få lugn nattsömn
Lilla Birka
Ingen fara med min nattsömn Ingrid. Tack för omtanken dock. Men om du bor i ett län där de inte är fridlysta så är det ju fritt fram.Däremot är det så att om man bor i ett län där de är fridlysta så får man inte ens gräva upp dem på sin egen tomt! Det är inte jag som skrivit den lagen och jag undrar hur många som egentligen bryr sig om den. I Bohuslän tycks den dock inte vara fridlyst så gräv av hjärtans lust du. flirting.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Lilla Birka @ 27-09-2007, 21:42) *
Ingen fara med min nattsömn Ingrid. Tack för omtanken dock. Men om du bor i ett län där de inte är fridlysta så är det ju fritt fram.Däremot är det så att om man bor i ett län där de är fridlysta så får man inte ens gräva upp dem på sin egen tomt! Det är inte jag som skrivit den lagen och jag undrar hur många som egentligen bryr sig om den. I Bohuslän tycks den dock inte vara fridlyst så gräv av hjärtans lust du. flirting.gif

Inser att jag måste läsa på vad som gäller, om man måste fråga myndigheterna ifall man får plantera om i trädgården, för här finns en hel del fridlysta växter.

Sedan blir jag lite konfunderad - hur vet du i vilket län/landskap jag bor???
Lilla Birka
Ingrid, har du hört talas om eniro? Jag kom på att det kanske inte gällde samma för dig som för mig så därför kollade jag... det är ju inget vanligt efternamn du har smile.gif Och nu har jag kollat upp lite mera: länen AB, D, E, F, G, H har förbud mot uppgrävning och plockning till försäljning... det är bara i N län det råder totalförbud, där den är helt fridlyst således. biggrin.gif
Lilla Birka
Jo, en sak till....de växter man köpt och planterat får man naturligtvis göra vad man vill med oavsett om de är fridlysta.
Margith
CITAT (Lilla Birka @ 27-09-2007, 21:55) *
Ingrid, har du hört talas om eniro? Jag kom på att det kanske inte gällde samma för dig som för mig så därför kollade jag... det är ju inget vanligt efternamn du har smile.gif Och nu har jag kollat upp lite mera: länen AB, D, E, F, G, H har förbud mot uppgrävning och plockning till försäljning... det är bara i N län det råder totalförbud, där den är helt fridlyst således. biggrin.gif

Men kom ihåg att fridlysningen gäller vilt växande växter!
Har du t ex liljekonvaljer i trädgården, måste man ju anta att de är köpta och inplanterade där och då gäller alltså inte fridlysningen.
Det blir en helt annan sak om du hittar liljekonvaljerna långt ute i skogen....

Gräv du som du vill Ingrid biggrin.gif
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med hur du ska få dem att blomma till jul. Jag har aldrig försökt... kanske dags att prova??
renate
Jag tror inte att det går att driver vanliga liljekonvaljer i blom till jul.Men iskonvaljer finns i handeln juletid.Håll utkik.
MariaS
Mina inplanterade liljekonvaljer var till en början mycket sega och ville varken föröka sig eller blomma. Så resolut började jag att dra upp rottrådar och placera dem på andra ställen i tron att de skulle trivas bättre. På ALLA de ställen jag har dragit i rottrådarna, har jag nu massor av blommande konvaljer. Det är som ju mer jag gallrar desto mer kommer de, oavsett läge och jordmån. Ge bara första rotbiten chansen att börja rota sig och börja sedan att dra lite då och då så ska du se....

JAg har köpt och planterat in guckusko på min tomt. Guckuskon är nog fridlyst i hela landet och med all säkerhet här i gamla skaraborg i alla fall. (Kinnekullelära) Men jag tänker nog flytta om dem i alla fall, för att de ska trivas bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon