|
jan_malmberg
26-09-2007, 10:59
Skulle gärna få ett bra råd om hur man förvarar vittmossan. Det finns ju nu mängder av den, men strax så kommer frost ock snön. Men jag kan ju ha ett behov att plantera om på vinter och tidig vår. Frågan är om man kan stoppa något kilo av denna varan i frysen eller hur gör man?? Finns det nån bra bild på denna mossa? vill ju inte ta fel art...
Biggan_
26-09-2007, 11:25
Det går utmärkt att frysa vitmossa! Du kan frysa den i lagom tussar i plastpåsar som du samlat ihop i en plastkasse. Du kan krama ihop mossan så att den inte tar så stor plats i frysen. Bilder på vitmossa
Piccante
26-09-2007, 11:59
Går säkert att frysa men även torka vitmossa. Annars brukar det gå att plocka vitmossa även mitt i vintern. Jag har tagit vitmossa som växte vid en bäck mitt i vintern för där fryser aldrig vattnet helt eftersom det är i rörelse så det gick lätt att ta loss från tuvorna.
jan_malmberg
26-09-2007, 12:02
Jag tackar dig för ditt svar och bilderna på mossan. bilderna överensstämde med den mossa som jag tittat på. Skall nu dom närmaste dagarna plocka något kilo, och komprimera innan jag fryser in det.. Tack . mvh Janne
Men har du ingen möjlighet att förvara den utomhus då? Man kan ju dela upp den i lagom portioner och ta in och tina det man för tillfället behöver. Upptininngen går ju snabbt så någon större framförhållning behöver man ju inte ens ha. Och eftersom den i sej har en viss självrenande egenskap så borde det ju t o m kunna funka att förvara den utan frysning, bara det är någorlunda svalt.
jan_malmberg
26-09-2007, 12:06
Tackar dig oxå Markus! Kan ju även torka lite av den varan. Förmodar att du bor nere i södern "ler" Bor själv på gränslandet till Jönköpings / Hallandslän Janne
Piccante
26-09-2007, 13:46
CITAT (jan_malmberg @ 26-09-2007, 13:06)  Tackar dig oxå Markus! Kan ju även torka lite av den varan. Förmodar att du bor nere i södern "ler" Bor själv på gränslandet till Jönköpings / Hallandslän Janne Då bor jag nog längre norrut än då för jag bor i södra Västergötland mot gränsen till norra Halland. Men det är inga problem att plocka vitmossa mitt i vintern även om vi brukar ha snö. Jag har en björksumpskog med en bäck där fryser det aldrig till helt och där kan jag bekvämt plocka vitmossa från stigen som går förbi. Det är såpass tät granskog runt om så det brukar inte bli helt täckt med snö.
ingrid fuxwall
26-09-2007, 17:12
Om man inte har egna marker får man då gå ut och plocka stora mängder?
Bara undrar
jan_malmberg
26-09-2007, 18:21
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-09-2007, 18:12)  Om man inte har egna marker får man då gå ut och plocka stora mängder?
Bara undrar Tror inte att nån bryr sig, man behöver ju inte ta med sig en grävmaskin ock lastbil "Ler" Har varit ute och rekognoserat i terängen, och nu är ju mossan som finast. Så det är nog under allemansrätten (kanske)som man skördar den::: Mnh janne
*Ulrica*
26-09-2007, 19:24
En lite undran av en nybörjare som har stora rikedomar, räknat i vitmossa.... vad ska ni ha mossan till?
Biggan_
26-09-2007, 19:35
CITAT (*Ulrica* @ 26-09-2007, 20:24)  En lite undran av en nybörjare som har stora rikedomar, räknat i vitmossa.... vad ska ni ha mossan till?  Jag planterar orkidéer i den!
ingrid fuxwall
26-09-2007, 19:40
CITAT (jan_malmberg @ 26-09-2007, 19:21)  Tror inte att nån bryr sig, man behöver ju inte ta med sig en grävmaskin ock lastbil "Ler" Har varit ute och rekognoserat i terängen, och nu är ju mossan som finast. Så det är nog under allemansrätten (kanske)som man skördar den::: Mnh janne Är kanske helt ute och cyklar (inte ovanligt) men nog har jag för mig att just mossa är undantaget allemansrätten och speciellt när man talar om de mängder som du gör - när du talar om kg. För just mossor tar väldigt lång tid på sig att växa, eller har jag fel som vanligt?
Biggan_
26-09-2007, 19:56
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-09-2007, 20:40)  Är kanske helt ute och cyklar (inte ovanligt) men nog har jag för mig att just mossa är undantaget allemansrätten och speciellt när man talar om de mängder som du gör - när du talar om kg. För just mossor tar väldigt lång tid på sig att växa, eller har jag fel som vanligt? Det är förbjudet att plocka mossa enligt allemansrätten , men man kan väl fråga markägaren. Jag brukar köpa färsk vitmossa när det är orkidévecka på plantshopparna, men det är inte alltid dom har.
*Ulrica*
26-09-2007, 20:18
CITAT (*Ulrica* @ 26-09-2007, 20:24)  En lite undran av en nybörjare som har stora rikedomar, räknat i vitmossa....  He he, jag såg nyss att folk säljer vitmossa på tradera!  kanske ska starta postorderfirma...
ingrid fuxwall
26-09-2007, 20:37
CITAT (*Ulrica* @ 26-09-2007, 21:18)  He he, jag såg nyss att folk säljer vitmossa på tradera!  kanske ska starta postorderfirma...  Tycker jag vore en mycket god idé
*Ulrica*
26-09-2007, 20:50
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-09-2007, 21:37)  Tycker jag vore en mycket god idé Hm... allvar? För mej skulle det kännas lite som att sälja gräsklipp... eller kottar... eller barr
ingrid fuxwall
26-09-2007, 21:00
CITAT (*Ulrica* @ 26-09-2007, 21:50)  Hm... allvar? För mej skulle det kännas lite som att sälja gräsklipp... eller kottar... eller barr  Men jag vet många som byter till sig gräsklipp av grannar, allvarligt. Och vad är det för fel att sälja kottar - de brinner bra! Ärligt talat tycker jag det är bättre att någon säljer mossa istället för att folk "smyger" sig ut och snor. För nog är det viss skillnad mellan att ta lite mossa till advensljusstaken och så mycket att man gör jordförbättring i sitt grönsaksland (antar att det är något större än ljusstaken - grönsakslandet)
kerstin z5-6
26-09-2007, 21:02
Vitmossa är ett bra medium till mkt -tex sådder av vissa knepiga frö, orkideeodling med mera Observera att det INTE är den mossa man har i adventsstaken jag har egen i omåttliga mängder  Roddesådd hade jag den sist till
ingrid fuxwall
26-09-2007, 21:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-09-2007, 22:02)  Observera att det INTE är den mossa man har i adventsstaken Nu har du allt lite fel - vitlaven är inte den enda mossan man kan använda till adventsljusstaken, talar av egen erfarenhet
kerstin z5-6
26-09-2007, 21:30
 Ok -rätt -Vitmossan år inte vit  Detta är således INTE vitmossa
Biggan_
26-09-2007, 23:24
Piccante
27-09-2007, 00:05
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-09-2007, 22:30)   Ok -rätt -Vitmossan år inte vit  Detta är således INTE vitmossa  Rätt, det är typisk renlav!
Blomstertanten
27-09-2007, 08:23
Man får definitivt inte plocka vitmossa i skogen för att sälja !!!!!!!!!!
*Ulrica*
27-09-2007, 09:19
CITAT (Blomstertanten @ 27-09-2007, 09:23)  Man får definitivt inte plocka vitmossa i skogen för att sälja !!!!!!!!!! Hm...  Hur menar du? Du kanske missade att det är min egen skog?
skalman5607
27-09-2007, 09:32
Lite kuriosa om vitmossa.
Vitmossan är den största beståndsdelen i torvmossar så jag skulle tro att den är undantagen allemansrätten.
I första världskriget använde man vitmossa som sårkompress då den även är lite bakteriedödande och sög åt sig sårvätska. Den användes för länge sedan även som mensskydd.
Aha, där ser man. Ytterligare ett miljövänligt (?) mensskydd! Wilma
Blomstertanten
27-09-2007, 09:40
CITAT (*Ulrica* @ 27-09-2007, 10:19)  Hm...  Hur menar du? Du kanske missade att det är min egen skog?  Jupp ! Man får absolut inte plocka vitmossa i någon annans skog för att sälja !!!!
*Ulrica*
27-09-2007, 09:59
CITAT (Blomstertanten @ 27-09-2007, 10:40)  Man får absolut inte plocka vitmossa i någon annans skog för att sälja !!!!  Nä, det var just det som ingrid och kerstin skrev tidigare i tråden och det var därför de tyckte att det var en bra idé att jag skulle sälja mossa!
Tror att jag skulle skämmas om jag frågade markägaren om att ta vitmossa, då jag nästan tror att det är bland den vanligaste mossan vi har, jag skulle nog få en konstig blick  . Så länge det rör sig om för eget (mindre) bruk, för mig ca 8 orkideér som ska planteras om. Fast rör det sig om mycket som man vill ta så är det ju en helt annan sak... Det är skillnad om man vill ha renlav till advent typ, den är svår att hitta här... men det funkar ju med grön mossa oxå! Mvh Inglan
lisasson56
28-09-2007, 20:52
Jag blir lite nyfiken på det där med orkideer och mossa. Planterar ni i ren mossa eller blandar ni med något annat? Hur länge kan ni ha blomman i mossan innan mossan måste bytas? Mina står i barkbitar men mossa låter spännande - men det lär väl komma med en massa småkryp på köpet antar jag.
ingrid fuxwall
28-09-2007, 21:07
Nu är ju inte jag rätt person att svara men jag har fått lära mig att man stoppar ner lite bitar av vitmossa (den jag brukar använda är grön) bland rötterna och det mår mina blommor bra av. Det är inga mängder jag använder mig av (ingen kan komma och anklaga mig för stöld av mossa) bara ytterst lite, så mycket som följer med kantarellerna.
Hoppas andra kommer med mer proffsiga svar
Biggan_
29-09-2007, 10:36
CITAT (lisasson56 @ 28-09-2007, 21:52)  Jag blir lite nyfiken på det där med orkideer och mossa. Planterar ni i ren mossa eller blandar ni med något annat? Hur länge kan ni ha blomman i mossan innan mossan måste bytas? Mina står i barkbitar men mossa låter spännande - men det lär väl komma med en massa småkryp på köpet antar jag. Hur jag gör kan du läsa i denna trådenOm jag skall använda mossan meddetsamma brukar jag lägga den i riktigt varmt vatten(över 40 grader) så dör småkrypen. Annars förvarar jag den i frysen i portioner lagom till ett par krukor. Mina första Phalaenopsis som jag satte i vitmossa för ca 2 år sedan, har jag ännu inte bytt mossa på och dom ser fortfarande helt okey ut. Jag har också använt den torkade vitmossan från Nya Zeeland man kan köpa i block, och den fungerar utmärkt den också. Det är ju inte alla som kan få tag på färsk svensk vitmossa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|