LenaFriman
26-09-2007, 12:14
Gud vad detta är svårt!! Får olika bud hela tiden. Hoppas någon kan hjälpa mig.
Har byggt nytt hus, kört ut befintlig jord från alla jordhögar som blev (som enligt "grävarkillen" ska duga som matjord att så gräs på).
Ska fräsa upp jorden, gödsla med algomin gräsmattegödsel sedan så frön och allt detta 2:v i oktober i zon 6.
Går det? Eller vad ska jag ta mig till?
(enl. han som ska fräsa behövs ingen gödsel, bara kalka.
Mvh Lena
Välkommen till odla.
Jag skulle nog inte kalka heller. Kalkbrist är det bara om det har varit tätvuxen/ogenomtränglig skog som saknat markvegetation. Vid jordfräsning frigörs både mullämnen, näringsämnen och kalk. Ibland kan det t.o.m. vara så mycket att man brukar strö ett lager sand ovanpå jorden. Det räcker aldeles utmärkt med att jordfräsa, kratta, jämna till och så. Till våren lär du se en hel del ogräs, innan gräset har kommit igång, men var inte orolig, det försvinner ganska fort med gräsklippningen. Det är bara tistlar och revsmörblomman man bör hålla i schack till att börja med. Kommer det föresten revsmörblomma, har du med största säkerhet 7 eller mer i Ph=mer än nog med kalk.
LenaFriman
27-09-2007, 13:54
Tack för svaret Maria!!
Ca:400kv av tomten har varit skog med lingonris som markvegitation. Humuslagret bortkört senan matjord på, bör den delen kalkas?
Trädgården där jag ska köpa gräsfrön förespråkar ivrigt någon form av gödsling (kan ju bero på att de hoppas vi ska köpa det där).
Om jag ej gödslar nu, när ska det då göras??
Om det är dåligt kalkat, hur utvecklas den blivande gräsmattan då?
Mvh Lena
Om humusen har blivit bortkörd och du dessutom lagt på ny matjord, behöver du inte fundera på gödning eller kalkning de närmaste tre åren. Kalkar gör man i regel bara på magra sandjordar och det för att kalken gör att de andra näringsämnena frigörs bättre. Gräs behöver inte mycke näring. Inte i jämförelse med rosor eller liknande. Ofta låter man en del av det finare gräsklippet ligga kvar istället och får då en egen gödning. Däremot kan man då och då vertikalskära gräsmattan på våren (om den ser eländig ut) toppdressa med matjord (så i jord) och så i extra med gräsfrön där det blivit lite tunnt. Detta gör man för att mossan INTE ska få fäste. Tätt gräs=ingen mossa, tunt gräs=mossa. Allt annat är försäljningsknep.
Kan man sälja övergödning av kalk så gräset förväxer sig - kommer mossan - sälja mossmedel - sälja mossrivare - sälja gräsgödning - sälja gräsfrö - sälja särskild gräsjord...
Hej
Jag tycker om man kalka gräsmatta blir gräsmatta starkare på den här sätt förbjuden ogräs och mossor och olika sjukdom att gro genom de eller angripa de.
Lycka till
CITAT (Bassam @ 10-10-2007, 04:25)

Hej
Jag tycker om man kalka gräsmatta blir gräsmatta starkare på den här sätt förbjuden ogräs och mossor och olika sjukdom att gro genom de eller angripa de.
Lycka till
Till att börja med blir gräset väldigt starkt, det blir nämligen övergött och förväxer sig. efter några år dör gräset och mossan tar över helt och snabbt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.