Full version: Röda sparrisfrön
rosita
De röda fröna som hänger på sparrisgrenarna, går de att så? Frösår de sig själv i så fall, när de faller av och ner på marken? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är bären som är röda fröerna finns inuti, jag skulle pilla bort fruktköttet innan sådd (bären måste vara väl mogna vid fröskörd). Och Ja sparris kan fröså sig själva utan mänsklig inblandning.

stjärnflickan
Frukten på sparrisbären har groningshämmande ämnen (precis som magnolian) så att den måste tvättas bort ordentligt för att frön ska gro. Annars kan det ta år eller tre...
Anna!
jag fick upp sju små egensådda plantor i våras. Jag plockade frukterna dels på hösten (dessa frön grodde inte) och sen de som satt kvar på våren. De jag tog på våren grodde. Jag pillade ut de små svarta fröna i frukterna. Det var väldigt lätt. Själva frukterna var ganska uttorkade så fruktköttet var liksom borta. Sen sådde jag fröna. Det tog ett tag men jag tror att nästan alla grodde!

lycka till!
KURT
CITAT (Anna! @ 15-11-2007, 18:06) *
jag fick upp sju små egensådda plantor i våras. Jag plockade frukterna dels på hösten (dessa frön grodde inte) och sen de som satt kvar på våren. De jag tog på våren grodde. Jag pillade ut de små svarta fröna i frukterna. Det var väldigt lätt. Själva frukterna var ganska uttorkade så fruktköttet var liksom borta. Sen sådde jag fröna. Det tog ett tag men jag tror att nästan alla grodde!

lycka till!

De kanske behöver stratifieras?
Anna!
Ja, det är möjligt. Men de frökapslar jag försökte skörda redan på hösten hade liksom inga fröer i sig. De var tomma,eller hade några små halvruttna förkrympta små fröer. De jag tog på våren hade runda bruna fina korn i sig som grodde bra. Jag kanske bara hade otur när jag försökte på hösten att jag råkade ta "fel" bär. Kanske tog de som brådmognat och därför var angripna av något. Jag minns inte riktigt... men jag blev rätt förvånad när jag försökte på våren och hittade fröerna inuti!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon