Chaveleh
26-09-2007, 16:31
Har nyss köpt ett hus (tegel) och på fasaden fanns en Klätterhortensia. Den var mycket gammal, vi tror från när huset byggdes 1959, men inte så jättestor, den var redan beskuren. Stammarna på den var ca 3 cm i diameter och väldigt vedartade. Ca 2,5 m hög och 1 m bred. Fast den har varit större, man kan se lite märken på fasaden. Vid besiktningen av fastigheten fick vi rådet att ta bort den snarast möjligt, för den förstör fasaden, och rötterna har eventuellt trängt in i källarmuren. Så vi gjorde det, det är bara 2 stycken ca 30 cm långa stammar kvar. Och vad vi ångrar oss!! :-( Förkrossade är vad vi är, huset är inte detsamma utan Hortensian!! Frågan är därför om någon vet någon om en Klätterhortensia klarar att komma tillbaka efter en sådan här pärs och hur den i så fall kan komma att växa till sig?? Blir det bara smala, ynkliga små stänglar eller har den chans att bli fin igen?? Vi är mycket tacksamma för svar, för vi är helt genomledsna!!
Jag har Klätterhortensia, modell bauta!
Klätterhortensia I fyra höstar nu har jag klippt rejält för att kunna göra en stenlagd gång mellan huset och slänten. Plus att jag klipper "fönster" uppe på terrassen.
Dock har jag ju inte klippt så radikalt som ni. Ändå tror jag definitivt att den kommer tillbaka.
Däremot blir jag lite fundersam när du säger att det är ca 3 cm stammar efter så många år. Mina är ~15 cm!! Och min är också från 50-talet.
Men som sagt; jag tror att den kommer igen.
Rotsystemet på en klätterhortensia är inte alls så omfattande som besiktningsgubbarna hävdar. Det är faktiskt inte större än att det skulle få plats i en större kruka (förvånansvärt nog) så risk för dränering och källarmur finns INTE! Har ni däremot en stor tuja, björk, pil eller poppel närmare än 10m från huset, skulle jag genast kolla dräneringen.
Tillbaka till hortensian. Den skada som kan ske är att grenarna/stammen växer mycket kraftigt och ingenting hindrar dess framfart. Därför har många fönster och dörrar ruttnat, spruckit, sprängts och trängts ut från dess placeringar. En gammal hortensia har upp till 20cm grova stammar i diameter i botten, er verkar därför vara knappt mer en några år gammal. Jag tror inte att beskärningen har hämmat hortensian speciellt mycket, så länge den får vatten kommer den igen. Se bara till att hålla efter den så att inte fönster och dörrar går.
Chaveleh
28-09-2007, 00:44
Tack till Maria och Ewa för svaren!! Vi känner oss lite bättre nu!! Om Hortensian kommer i vår igen, skall vi ha kalas och skåla i bubbelvin!! :-)
Tack igen!!
Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.