Eva i Skåne
Vi brukar alltid ha en del sorkhögar i gräsmattorna vår och höst. I år ser jag inga högar, men det är massor med gångar precis under gräsmattan. Tomten ligger mitt i skogen. Barnen går "balansgång" på spåren och trampar ner dem, men nästa helg ser det förstås likadant ut igen.
Har ni något förslag vad det är för rart wink.gif djur vi har besök av?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns olika sorters sorkar ex. vattensork, åkersork, skogssork

Jag har för mig att det är vattensorken som lämnar högar på gräsmattan och att det är åkersorken som bara gör en massa gångar strax under gräsytan men inte gör några synliga högar. Men sak samma, båda gör skador på växterna när de gnager på bark och rötter.
Gossen Ruda
Om inte mitt minne spelar mig fula spratt just nu så är vattensork och åkersork samma art fast på olika ställen. Sen är det vanskligt att se på gångarna vem som grävt. Däremot är vattensork/åkersork en stor art så gångarna blir därefter. Om det blir högar eller inte beror nog på hur hård marken är.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt boken växtskydd i trädgård är åkersork och vattensork helt olika arter. Och efter att ha läst kapitlet verkar det stämma det jag hade för mig att vattensorken är den som gör högar.

Enligt boken heter vattensork Arvicola terrestris och är 15-20cm lång + en svans på ca 12cm och åkersorken heter Microtus agrestis och är 12cm lång + en kort svans som är ca 3-4cm lång.
KURT
Både åkersork, vattensork och skogssork (kallades tidigare ängssork) samlar mat i förråd inför vintern. I sådana förråd kan man hitta stora mänger mat, har man grönsaksland kan de göra stor skada men även andra växter kan samlas inför vintern.
Gossen Ruda
Minnet spelade ett fult spratt tyvärr. Efter en natts sömn klarnade det. När vattensorken går upp på land kallas den ibland för mullsork, Mullus diggus ej att förväxla med skogsmullen Mullus silvestris, men det är samma sort. Mina vattensorkar som en gång höll till vid dammen gjorde inga synliga jordhögar men gångarna kanske inte var så långa.
Eva i Skåne
Vattensorkar tror jag inte det är med tanke på avståndet till närmaste vattensamling, men någon sorkfamilj är det.
Jag har en liten gäststuga som står på plintar. Alltså finns där en torr yta med tak för eventuella odjur och där tror jag att jag har hyresgäster. Jag har en rabatt på söderväggen till denna stuga och där försvinner både småplantor och lökar. Någon gång lyckas det komma upp någon förskrämd tulpan, men oftast är bladen avätna och skulle det komma en knopp så ligger den avbiten nästa gång jag tittar.
Jag har funderat på att gräva rakt ner och försöka sätta ett tätmaskigt metallnät. Är det lönt? Hur djupt ner går sorkarna? Biter de hål eller väljer de att gräva sig ut på en sida utan rabatter?
Jag har satt många alliumlökar där i år. Får se om det gör någon nytta. Jag har en gång tidigare satt alliumlökar, men de var små och efter första årets blomning syntes där inte spår varken av blommor eller lökar. Årets lökar var stora och ska ge de riktigt stora lila bollarna.
Powerowic
"sorkhögar" såvitt jag vet så är det väl bara mullvadar som gör högar
Fenja
Här i närheten av Borås där jag bor, finns både sork och mullvad. Man kan se gränsen för var grannskapets katter håller till, innanförr denna finns varken högar eller gångar och alla får ha sina växter i fred. Rekommenderar varmt katt mot sådana inkräktare! Värre är det med rådjuren...
Mvh
Fenja
gammelnalle
oj, så gammal tråd...
är det ingen som lyckats reda ut
1: Vad det är för djur
2: Hur Eva skall bli kvitt otyget?

Jag VET personer som blitt av med högarna efter det att katt flyttade in.
Huruvida katterna fångade "sollmurkarna" eller att de lämnade skeppet efter dofttortyr förtäljer inte historien...
wacko.gif laugh.gif
Fenja
Mina katter brukar rada upp dem framför ytterdörren! Både sork och mullvad.
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon