|
naga 73
26-09-2007, 17:33
hur gammal kan en pepino planta bli?
Alexander-VG-zon3
26-09-2007, 18:05
CITAT (KURT @ 26-09-2007, 18:55)  det är inte alls en perenn ,, det är en buske som behåller bladen om vintern . och den kan nog leva i ett par år exakta slut ålder vet jag inte . svårt att säga en slut ålder på växter . många växter blir miljontals år gamla medan andra bara 5-10(1år)
Piccante
26-09-2007, 18:30
CITAT (flaxss @ 26-09-2007, 19:05)  det är inte alls en perenn ,, det är en buske som behåller bladen om vintern . och den kan nog leva i ett par år exakta slut ålder vet jag inte . svårt att säga en slut ålder på växter . många växter blir miljontals år gamla medan andra bara 5-10(1år) Det är väl som med de flesta växter, de lever så länge man sköter dem  Sen är det skillnad på vildväxande och odlade växter. Hemma i fönstret får kanske inte alla plantor lika bra förutsättningar som i deras naturliga miljö, kan ju vara både kallare, torrare och mörkare i ett hem än i deras naturliga miljö.
Varför ställer du samma fråga TVÅ gånger?!! Mvh Fenja
CITAT (flaxss @ 26-09-2007, 18:05)  det är inte alls en perenn ,, det är en buske som behåller bladen om vintern . och den kan nog leva i ett par år exakta slut ålder vet jag inte . svårt att säga en slut ålder på växter . många växter blir miljontals år gamla medan andra bara 5-10(1år) Jag skrev att den är perenn, inte att den är en perenn!
Alexander-VG-zon3
27-09-2007, 06:42
CITAT (KURT @ 27-09-2007, 06:23)  Jag skrev att den är perenn, inte att den är en perenn! den är inte perenn och det är inte en perenn heller . som jag skrev är det en buske och inget annat . du tror säkert som många tror att perenn betyder flerårigt . men perenn betyder att det är växter som vissnar ner på vintern och vilar med underjordiska delar. du säger ju inte så här på en plantskola jag vill ha en perennbuske eller perenngran utan du säger jag vill ha en flerårig buske . alla växter är fleråriga(1åriga är fleråriga med frön) men det är bara dom som vissnar ner om vintern som kallas för perenner . så pepino är ingen perenn utan en flerårig buske
CITAT (flaxss @ 27-09-2007, 07:42)  den är inte perenn och det är inte en perenn heller . som jag skrev är det en buske och inget annat . du tror säkert som många tror att perenn betyder flerårigt . men perenn betyder att det är växter som vissnar ner på vintern och vilar med underjordiska delar. du säger ju inte så här på en plantskola jag vill ha en perennbuske eller perenngran utan du säger jag vill ha en flerårig buske . alla växter är fleråriga(1åriga är fleråriga med frön) men det är bara dom som vissnar ner om vintern som kallas för perenner . så pepino är ingen perenn utan en flerårig buske Flaxss, ordet perenn kommer från perennis (per + annus), synonym är flerårig, ständig återkommande, evig, varaktig, jag tror att den har bredare användning än bara hos växter du beskriver. Vi kan tex tala om perenna problem, inte sant? Kan vi inte säga att träd eller buskar är perenna växter? MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
27-09-2007, 11:26
CITAT (KURT @ 27-09-2007, 11:50)  http://sv.wikipedia.org/wiki/Perenner''Perenner (av lat. per för/genom, annus år) är fleråriga örtartade växter som vissnar ner på vintern och börjar växa igen på våren. Kända perenner är bland annat rölleka, stockros, daggkåpa, gräslök, prästkrage och förgätmigej.'' CITAT (clivia @ 27-09-2007, 11:42)  Flaxss, ordet perenn kommer från perennis (per + annus), synonym är flerårig, ständig återkommande, evig, varaktig, jag tror att den har bredare användning än bara hos växter du beskriver. Vi kan tex tala om perenna problem, inte sant? Kan vi inte säga att träd eller buskar är perenna växter?
MVH/clivia har latin i skolan så jag vet , perenner betyder fleråigt men i svenskan är det för dom som vissnar ner på vintern som man kallar för perenner .
CITAT (flaxss @ 27-09-2007, 12:26)  http://sv.wikipedia.org/wiki/Perenner''Perenner (av lat. per för/genom, annus år) är fleråriga örtartade växter som vissnar ner på vintern och börjar växa igen på våren. Kända perenner är bland annat rölleka, stockros, daggkåpa, gräslök, prästkrage och förgätmigej.'' har latin i skolan så jag vet , perenner betyder fleråigt men i svenskan är det för dom som vissnar ner på vintern som man kallar för perenner . Flaxss, jag pratar inte om perenner. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
27-09-2007, 15:51
CITAT (clivia @ 27-09-2007, 12:35)  Flaxss, jag pratar inte om perenner.
MVH/clivia det va ett svar till kurt ,, svaret till dig va att jag har latin i skolan och kan vad perennis betyder . men på svenska betyder perenn att den vissnar ner som kommer från perennis som betyder flerårig . åker du till en plantskola står där inte att perenner är buskar och träd . perenn = en växt som vissnar ner ( på svenska ) , den sidan som kurt visade står där att perenner är örtade . vilket betyder att dom vissnar ner eller att dom aldrig blir förvedade . buskar,träd = är fleråriga med en förvedad stam inte örtad vilket perenner är . halvbuskar - är fleråriga har förvedade stammar men örtade skott .men denna i svenska kallas inte för perenn då den har förvedad nederdel . perennis- betyder flerårig på latin , men på svenska är det bara örtade(dvs dom som vissnar ner) växter som kallas för perenner . där har ni skillnaderna .hoppas ni förstår .och så här har jag lärt mig både av böcker och mina lärare på min utbildning . och clivia ja på latin betyder perennis flerårig och där ingår alla växter även dom med förvedad stam . men på svenska gäller perenn enbart dom som vissnar ner , visst går man efter latin är även buskar perenner men på svenska är det inte uppbyggt så .
CITAT (flaxss @ 27-09-2007, 16:51)  det va ett svar till kurt ,, svaret till dig va att jag har latin i skolan och kan vad perennis betyder . men på svenska betyder perenn att den vissnar ner som kommer från perennis som betyder flerårig . åker du till en plantskola står där inte att perenner är buskar och träd .
perenn = en växt som vissnar ner ( på svenska ) , den sidan som kurt visade står där att perenner är örtade . vilket betyder att dom vissnar ner eller att dom aldrig blir förvedade .
buskar,träd = är fleråriga med en förvedad stam inte örtad vilket perenner är .
halvbuskar - är fleråriga har förvedade stammar men örtade skott .men denna i svenska kallas inte för perenn då den har förvedad nederdel .
perennis- betyder flerårig på latin , men på svenska är det bara örtade(dvs dom som vissnar ner) växter som kallas för perenner .
där har ni skillnaderna .hoppas ni förstår .och så här har jag lärt mig både av böcker och mina lärare på min utbildning .
och clivia ja på latin betyder perennis flerårig och där ingår alla växter även dom med förvedad stam . men på svenska gäller perenn enbart dom som vissnar ner , visst går man efter latin är även buskar perenner men på svenska är det inte uppbyggt så . Flaxss, det är skillnad om du använder ordet perenn som adjektiv eller substantiv, lättare sagt om du använder perenn eller en perenn. Jag är inte svensk men har läst en del literatur också på svenska. Ibland används ordet perenn för att beskriva andra saker än bara örtade växter, som du skriver, och då pratar jag om adjektivet perenn. (perenn växtlighet som gräs, buskar och träd; perenna problem; perennt ämne;... hav perennt täckta med is , osv.) Är det alltså enligt dig fel att använda ordet perenn på det här sättet i svenska språket? MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
27-09-2007, 17:47
CITAT (clivia @ 27-09-2007, 18:32)  Flaxss,
det är skillnad om du använder ordet perenn som adjektiv eller substantiv, lättare sagt om du använder perenn eller en perenn. Jag är inte svensk men har läst en del literatur också på svenska. Ibland används ordet perenn för att beskriva andra saker än bara örtade växter, som du skriver, och då pratar jag om adjektivet perenn. (perenn växtlighet som gräs, buskar och träd; perenna problem; perennt ämne;... hav perennt täckta med is , osv.) Är det alltså enligt dig fel att använda ordet perenn på det här sättet i svenska språket?
MVH/clivia i svenska använder vi inte perenn som flerårigt utan man säger flerårigt . i svenska använder vi bara perenn när man pratar om växter som vissnar ner . förstår hur du menar men man säger inte så . man säger hav täck av varaktig/evig is inte perennt , man kan väl säga perennt också men flerårigt är nog rättare och vanligare men man säger perenn dvs dom växter som vissnar ner och kallar buskar och träd för fleråriga . i detta fall som kurt säger så säger man flerårigt då det är en buske .
[quote name='flaxss' date='27-09-2007, 18:47' post='674257'] i svenska använder vi inte perenn som flerårigt utan man säger flerårigt . i svenska använder vi bara perenn när man pratar om växter som vissnar ner . förstår hur du menar men man säger inte så . man säger hav täck av varaktig/evig is inte perennt , man kan väl säga perennt också men flerårigt är nog rättare och vanligare men man säger perenn dvs dom växter som vissnar ner och kallar buskar och träd för fleråriga . i detta fall som kurt säger så säger man flerårigt då det är en buske . OK, Flaxss, men varför tex. på webbsidan http://www.bionic.nu/B-startenglish2007jan.htm Rune Ekman skriver: NASA visar på sin sida här att "av oförklarlig anledning" 14% av de perenna havsisarna runt Arktis försvann under 2004 - 2005. Tror du att det är fel? ( jag har skrivit fel i min inlägg - inte täckta med men av isen) Och det är inte första gång stöter på detta. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
27-09-2007, 18:38
CITAT (clivia @ 27-09-2007, 19:23)  CITAT (flaxss @ 27-09-2007, 18:47)  i svenska använder vi inte perenn som flerårigt utan man säger flerårigt . i svenska använder vi bara perenn när man pratar om växter som vissnar ner . förstår hur du menar men man säger inte så . man säger hav täck av varaktig/evig is inte perennt , man kan väl säga perennt också men flerårigt är nog rättare och vanligare men man säger perenn dvs dom växter som vissnar ner och kallar buskar och träd för fleråriga . i detta fall som kurt säger så säger man flerårigt då det är en buske . OK, Flaxss, men varför tex. på webbsidan http://www.bionic.nu/B-startenglish2007jan.htm Rune Ekman skriver: NASA visar på sin sida här att "av oförklarlig anledning" 14% av de perenna havsisarna runt Arktis försvann under 2004 - 2005. Tror du att det är fel? ( jag har skrivit fel i min inlägg - inte täckta med men av isen) Och det är inte första gång stöter på detta. MVH/clivia som jag skrev är det vanligare med flerårigt,evigt m.m. ev rättare när man pratar svenska med folk , jag sa inte att det va fel bara att det är lite av överkurs kanske . inget vanligt ord man använder . det kanske är så att det är mer av gammel svenska att skriva så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|