Full version: Alternativ till Lobo?
Elin80
Hej!

Har precis fått veta att äppelsorten vi får i vår fruktkorg på jobbet är Lobo. Och det är så himla gott!

Men så läste jag här att det är ett äppelträd som ofta får skorv...och det är ju inte så roligt.

Så vad finns det för äppelträd som har äpplen som smakar som Lobo och som är lätta att sköta och lätta att få tag på?

/Elin (som får sin trädgård om 2 dagar!!)
Cilla
Ja har varit en av dem som varnat för Lobo för att den är så kraftigt benägen att få skorv. Men nu i mina områden, dvs zon 2-3 i Stockholmsområdet, har Loboträden två år i rad varit så när som skorvfria. Skrov är ju klimatberoende, men om klimatet och fuktigheten är gynnsam så slår den till mest på skorvbenägna sorter. SÅ det är inte sorten som ändrats, men klimatet osm iallafall under två år gjort att Loboäpplena blivit så fina. Om nästa år också blir ett skorvfritt år på Lobo kommer jag att sluta varna för sorten.

Om du gillar Lobo och kan ta att den då och då eller många år i rad får skorv på skalet - plantera den! Det fin många vackra röda äpplen och det finns många goda, men när man fastnar för en sort och försöker hitta en liknande brukar det inte bli bra... Satsa på Lobo med medvetenhet att det kan bli en rad år med skorv och i bästa fall ett par eller fler utan, eller satsa på ett helt annat äpple som du också tycker om - utan att den måste jämföras med Lobo...
Elin80
CITAT (Cilla @ 27-09-2007, 00:30) *
Ja har varit en av dem som varnat för Lobo för att den är så kraftigt benägen att få skorv. Men nu i mina områden, dvs zon 2-3 i Stockholmsområdet, har Loboträden två år i rad varit så när som skorvfria. Skrov är ju klimatberoende, men om klimatet och fuktigheten är gynnsam så slår den till mest på skorvbenägna sorter. SÅ det är inte sorten som ändrats, men klimatet osm iallafall under två år gjort att Loboäpplena blivit så fina. Om nästa år också blir ett skorvfritt år på Lobo kommer jag att sluta varna för sorten.

Om du gillar Lobo och kan ta att den då och då eller många år i rad får skorv på skalet - plantera den! Det fin många vackra röda äpplen och det finns många goda, men när man fastnar för en sort och försöker hitta en liknande brukar det inte bli bra... Satsa på Lobo med medvetenhet att det kan bli en rad år med skorv och i bästa fall ett par eller fler utan, eller satsa på ett helt annat äpple som du också tycker om - utan att den måste jämföras med Lobo...

Tack så mycket för ditt svar! Då kanske jag ska satsa på Lobo ändå...Vet du om den är lätt att få tag på?

/Elin
Cilla
Japp, det är den, och köp som eplanta om den finns, www.eplanta.com.
Pirum
Jag har lite dåligt minne...men vi har ett Lobo-träd som gav bra skörd med fina äpplen i ca 10 år. Sen fick det skorv och har nu inte givit någon direkt ätbar frukt på 8-10 år. Men jag tror det beror på att det fått kräfta också, och därmed är för klent för att bekämpa skorven. Och så står det för fuktigt och illa till i trädgården. Vi tar nog ner trädet i vinter.

Så, köp gärna Lobo, men plantera det på ett lämpligt ställe, och sköt lövkrattning etc väl smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon