jan_malmberg
Jag bara undra om det är möjligt?
Vad är bäst då, i vatten eller i jord?
Har ju varit tvungen att klippa ner några i uterummet...
Margith
Jag lyckas alltid bäst med mina höststicklingar.
Jag rotar i såjord, men bricketter o dyl funkar också, men inte vatten... det fungerar alldeles utmärkt ibland, men jag tycker att det är säkrare att låta bli just det.
Kom bara ihåg att höststicklingar vill vara inne i vinter och då behöver de extraljus.
Annika Rahm
Tjingeling!
Jag har en massa pellisar och jag brukar sätta dom i jord. En del tar sticklingar på hösten och jag brukar sätta sticklingar på våren.
Annika
yla
jag har just satt ett flertal sticklingar i samma kruka av olika fina pellisar o hoppas dom ska fixa vintern o sen till sommaren bli en överdådig kruka me flera olika sorter
fast de får man ju se till våren hur de går
jag sätter dom i jord iallafall
verkar fungera bäst på de mesta
jan_malmberg
CITAT (yla @ 26-09-2007, 20:41) *
jag har just satt ett flertal sticklingar i samma kruka av olika fina pellisar o hoppas dom ska fixa vintern o sen till sommaren bli en överdådig kruka me flera olika sorter
fast de får man ju se till våren hur de går
jag sätter dom i jord iallafall
verkar fungera bäst på de mesta

Jag märker att en överväldiga majoritet av er (ALLA) föreslog "stickling i kruka"
Och så blir det , får tacka er för den finna servisen som man får här bland er...
Ps. behövs det en plast påse över dom oxå?? Ds.
Janne

CITAT (jan_malmberg @ 26-09-2007, 21:24) *
Jag märker att en överväldiga majoritet av er (ALLA) föreslog "stickling i kruka"
Och så blir det , får tacka er för den finna servisen som man får här bland er...
Ps. behövs det en plast påse över dom oxå?? Ds.
Janne
lev som du lär
yla
jag har aldrig plastpåse,, de funkar för mej
aldo
Inte plastpåse...det blir lätt mögel men en PET-flaska tycker jag är toppen...1,5 L är bäst .Men har man många så ser det ju inte så trevligt ut rolleyes.gif Ett akvarium med ljusramp är ett annat bra sticklings-BB Undervärme gillar de när det ska bli rötter + ljus nu i mörkret .

Har satt sticklingar i root riot och såjord idag eftersom jag inte kan spara alla stora pelargoner pga utrymmesskäl .
Själva blommorna satte jag i vas blomma.gif

Höststicklingarna är ju alltid kraftigare och sätter fart lättare tycker jag .Har ett inneväxthus med undervärme där de små växer upp ;-)

ingrid fuxwall
Tänk vad mycket man lär sig här! Skulle själv aldrig kommit på tanken att ta skott från pelargoner denna årstiden men nu blri man ju en smula fundersam
Lilla Birka
Ja, jag håller verkligen med. Det är mycket värdefullt att läsa andra duktiga odlares erfarenheter. Jag försökte mig på att ta en stickling (mot bättre vetande) av en engelsk pelargon nyligen.... den har redan ruttnat. Får göra ett nytt försök. Det kanske vore bra med Mårbackan också.... men den klarade vintern förra året och kom igen med full kraft. Fat det skulle onekligen spara lite utrymme....
buzz
Tänk på att jorden du sätter sticklingarna inte ska vara våt. Knappt fuktig heller utan bara några droppar vatten i sidan av krukan. Annars ruttnar de lätt.
De trivs bra med undervärme ...tex på ett fönsterbräde med ett element under med lagom temp.
malin72
CITAT (buzz @ 01-10-2007, 10:58) *
Tänk på att jorden du sätter sticklingarna inte ska vara våt. Knappt fuktig heller utan bara några droppar vatten i sidan av krukan. Annars ruttnar de lätt.
De trivs bra med undervärme ...tex på ett fönsterbräde med ett element under med lagom temp.

ja det satt jag och funderade över vilket var nu viktikast???vet att jag frågat förrut men confused.gif när man tar sticklingar och ska rota dom vad är det som gäller i börjar? undervärme eller extraljus?? eller är bägge lika viktiga??
aldo
CITAT (malin72 @ 01-10-2007, 11:08) *

ja det satt jag och funderade över vilket var nu viktikast???vet att jag frågat förrut men confused.gif när man tar sticklingar och ska rota dom vad är det som gäller i börjar? undervärme eller extraljus?? eller är bägge lika viktiga??

Både ock skulle jag säga ....när de väl rotat sig behöver de inte samma värme för då blir det lätt lianer av dem eftersom ljuset måste till .
Storåtjejen
Ett tips för att minska risken för att sticklingarna ska ruttna är också att tillsätta flytande Atamon i vattnet du vattnar med. Samma dosering som till saft. Det har jag gjort länge nu och inte är det många som har ruttnat för mig. tongue.gif

jag vattnar med Atamon ända tills det är dags att tillföra "vanlig" näring.
Bassam
Hej
Jag tycker att man sätta sticklingar i natur Gödsel det funkar bra.
LYcka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon