Full version: Kiwi
annaviktoria
I morse, i stilla förundran över hur vacker kiwifrukten är, kom jag på att de där svarta grejerna ju är frön och alltså kan sås!! (Jag vet, jag vet... säg ingenting smile.gif )
Sagt och gjort, fram med jord och kruka och i jorden med fröna.
Har någon erfarenhet med kiwifrön, och fungerar det bra att så?
e_sedell
De gror alldeles yppeligt. Jag testade för några år sedan, jag kunde ha gödsla med dem om jag ville =). Jag kastade den sista någong på försommaren. Mina blev alldrig fina, de fick för mycket torr perioder. Den torkade ner helt några gånger. Jag skulle ha haft en större kruka, me orkade inte bry mej. De har ganska ytliga rötter och är känsliga för ut torkning.
Susanna
Hej!

Har ingen erfarenhet av kiwifrön men däremot så finns ju färdiga plantor att köpa också! Vad jag vet så måste man dock ha både en hona och hane för att få frukt! rolleyes.gif wub.gif

Jag har två plantor som är två år gamla och jag väntar fortfarande på blommor....Dessa växer på friland i zon 1 men jag läste någonstans att vissa sorter är tåliga och klarar upp till 30 minusgrader.

Hälsningar
Susanna
Åsa, mälardalen zon 2
Ska man odla kiwi för att få frukt är det bättre att köpa plantor i handeln som passar för det klimat man har (det finns minikiwi som går ganska långt upp i landet). Ska man fröså så vet man inte vilket kön växten får och härdigheten är nog tveksam, men i zon 1 kan det fungera. Ska man odla i kruka och vinterförvara växten bör man ha rejäl kruka (vanlig kiwi blir jätteväxter) + ett ställe att övervintra växten på som håller ett par plusgrader enbart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon