Full version: Spikklubba
LottaK
Hej!
Häromdagen råkade en arbetskamrat till mig trampa på något. Det såg ut som en växt med långa vita taggar.
Dessa taggar var så vassa så de skar sig genom skosulan och vidare in i foten. Det var väldigt svårt att dra
ut taggarna, både från sko och från fot. Lika svåra som glasbitar ett hitta i foten.
Vi studerade resterna av taggbollen utan att känna igen den. Sen läste jag i Allt om trädgård om en växt som
heter Spikklubba. Det kändes lite möjligt utan att egentligen veta.
Är det någon som vet nåt om spikklubba. Finns det i Sverige? Hur växer de? Mer nyttigt?
Lite fakta är alltid intressant.
Tack för att ni kunniga finns
/Lotta
ingrid fuxwall
Det finns en massa att skriva om spikklubba men jag nöjer mig med att nicka instämmande - visst finns den här i landet, har själv flera stora fina plantor.

Bilden är inte speciellt bra och någon närbild på "kotten" är det ju inte och nu är det för mörkt för att jag ska kunna gå ut och ta ett foto.
http://good-times.webshots.com/photo/23449...095713317CIdgyD

Men inte är det några vita taggar, var det inte så du skrev?

Vet inte så mycket om växtens utbredning men vet att finns det en planta så frösår den sig otroligt lätt och ger lätt upphov till hundratals nya plantor.

ingrid
kerstin z5-6
Utbredning. Spikklubba förekommer sällsynt som ogräs på odlad mark eller ruderatmark, vanligast i Västsverige. Arten hör ursprungligen hemma i Amerika. Första fynduppgift publicerades år 1737 (Hylander

Möjligt alltså , men den är ovanlig, däremot ganska vanlig som ettårig krukodlad växt
LottaK
Tack för svaren!
Det här måste vi bara läsa och lära mer om!
/Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon