Full version: Skelört
Christoffer
Jag har plockat en hel del Skelört idag, för jag vet att man använder det inom hostmedicinen i bla. Polen och Tjeckien. Frågan är bara: Hur farlig är den? Hur mycket ska man ta? Ska man behandla den på något sätt innan? Torka på ett visst sätt? Blanda den med andra örter för att minska dess giftighet? Saften har ju använts för vårtor, så den kan ju inte vara hälsosam. Och i mina örtböcker står det inget om örtdoseringar.
Christoffer
Ingen som vet?
Ina
Vet inte hur man hanterar skelört om man skall få en bra örtmedicin. Jag vet bara att det är en växt med "kirskålspotential".... wink.gif rolleyes.gif .... alltså, den är jättebra om du bara vill ha EN perenn i din rabatt!
Christoffer
biggrin.gif Ja, den odlar jag inte gärna! Jag ryckte åt mig 70 gram färskt material och blev förvånad hur ytterst lite torkat man fick av det! Och lukten... usch!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon