Full version: Hjlp
Grnt
Hej alla med grna fingrar

Jag har lite frgor som jag hoppas f svar p. Det r s att jag varit ute i ikea och kpt mig en Dracaena marginata fr nn mnad sen. Jag brukar vattna d och d och mest nr jag ser jorden har brjat torka ngot (det str att man skall gra s p instruktionslappen) men nd hller den p att tappa blad. Varfr? Jag har ven tv st fredskallor och den ena verkar m bra medan den stora brjar f lite brunt p bladen. Om det finns ngon som kan hjlpa mig med lite tips s skulle jag uppskatta det. kan tillgga att jag brukar duscha alla vxterna och ge nring ibland

MVH
Grnt r fint )
Tosan
Dracenan vet jag inte mycket om, men fredskallans blad brukar vissna ner eftersom men det kommer ju nya hela tiden. Nu har de dessutom bytt milj och det brukar kunna bli en chock.
Floppy
Om jag inte har helt fel s nr det gller fredskallan s vill den ha ganska fuktig luft...och ett av tecknena p att man har fr torr luft brukar vara att bladen brjar bli bruna i kanterna...jag hade akvariumsand ver och lade det p fatet och fyllde sedan fatet med vatten...d avdunstar det och det blir fuktigt runtom plantan...mina mr jttebra efter att jag gjorde s...fr tidigare fick jag ocks bruna blad och jag hade vldigt torr luft inne...
lissa
Fredskallan passar verkligen bra i sjlvbevattningskrukor, peppar peppar, men sen jag har bda mina i sna krukor har jag inte haft problem alls. Nr dom brjar hnga med "huvudet" r det bevis p att vattnet har tagit slut och att jorden r i det nrmaste torr...s jag kontrollerar inte ens med ett finger hur den har det lngre..men jag vattnar den inte i resorvaret, jag gr det p jorden, fr d fr den hgre luftfuktighet. Den trivs bra, fr det kommer nya bladgrupper hela tiden, jag har den s att solen inte kommer direkt p den...
Jag har en mrkgrn Dracena, vet inte namnet, men den fr en ordentlig rotblta och sen torkar den upp, och den har inte heller sol p sig.
Det dr med bruna bladkanter r jttesvrt tycker jag, ibland fr min gullranka det p vissa blad, och om det var frga om torrhet s borde vl alla bladen bli bruna...men jag tycker att Dracenan r en svr vxt, och kper aldrig ngon sjlv..just fr att den s ltt fr problem med sina bladkanter... smile.gif
Den hr blomman mtte drygt 15cm [attachment=7788:DSCN4844.JPG] [attachment=7789:DSCN4552.JPG]
Grnt
Hejsan Allihop

Tack fr tipsen.

MVH
Grnt
Sara.
Dracaena marginata, menar du att den tappar alla blad eller bara de understa som vissnar?

Winnowill
De dr vxterna man kper frn IKEA ska nog planteras om p direkten. Det r ju tre trd i en jtteliten kruka.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon