Full version: Hjälp
Grönt
Hej alla med gröna fingrar

Jag har lite frågor som jag hoppas få svar på. Det är så att jag varit ute i ikea och köpt mig en Dracaena marginata för nån månad sen. Jag brukar vattna då och då och mest när jag ser jorden har börjat torka något (det står att man skall göra så på instruktionslappen) men ändå håller den på att tappa blad. Varför? Jag har även två st fredskallor och den ena verkar må bra medan den stora börjar få lite brunt på bladen. Om det finns någon som kan hjälpa mig med lite tips så skulle jag uppskatta det. kan tillägga att jag brukar duscha alla växterna och ge näring ibland

MVH
Grönt är fint )
Tosan
Dracenan vet jag inte mycket om, men fredskallans blad brukar vissna ner eftersom men det kommer ju nya hela tiden. Nu har de dessutom bytt miljö och det brukar kunna bli en chock.
Floppy
Om jag inte har helt fel så när det gäller fredskallan så vill den ha ganska fuktig luft...och ett av tecknena på att man har för torr luft brukar vara att bladen börjar bli bruna i kanterna...jag hade akvariumsand över och lade det på fatet och fyllde sedan fatet med vatten...då avdunstar det och det blir fuktigt runtom plantan...mina mår jättebra efter att jag gjorde så...för tidigare fick jag också bruna blad och jag hade väldigt torr luft inne...
lissa
Fredskallan passar verkligen bra i självbevattningskrukor, peppar peppar, men sen jag har båda mina i såna krukor har jag inte haft problem alls. När dom börjar hänga med "huvudet" är det bevis på att vattnet har tagit slut och att jorden är i det närmaste torr...så jag kontrollerar inte ens med ett finger hur den har det längre..men jag vattnar den inte i resorvaret, jag gör det på jorden, för då får den högre luftfuktighet. Den trivs bra, för det kommer nya bladgrupper hela tiden, jag har den så att solen inte kommer direkt på den...
Jag har en mörkgrön Dracena, vet inte namnet, men den får en ordentlig rotblöta och sen torkar den upp, och den har inte heller sol på sig.
Det där med bruna bladkanter är jättesvårt tycker jag, ibland får min gullranka det på vissa blad, och om det var fråga om torrhet så borde väl alla bladen bli bruna...men jag tycker att Dracenan är en svår växt, och kper aldrig någon själv..just för att den så lätt får problem med sina bladkanter... smile.gif
Den här blomman mätte drygt 15cm [attachment=7788:DSCN4844.JPG] [attachment=7789:DSCN4552.JPG]
Grönt
Hejsan Allihop

Tack för tipsen.

MVH
Grönt
Sara.
Dracaena marginata, menar du att den tappar alla blad eller bara de understa som vissnar?

Winnowill
De där växterna man köper från IKEA ska nog planteras om på direkten. Det är ju tre träd i en jätteliten kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon