|
Pernilla & Lars
27-09-2007, 16:49
Jag har en rabatt som är ca 5 meter bred & i den så tänker jag sätta min Louie Bugnet samt ett par vänner, men nu till det svåra; vilka vänner Vill gärna ha förslag på vita rosor som har ungefär samma växtsätt som Louis, dvs ganska upprätt. Det enklaste är ju kanske att köpa flera Bugnet, men det känns nästan lite tråkigt när det finns så mycket annat vackert där ute. Att jag föredrar vita är för att mitt emot så kommer en annan rabatt med pioner som är rosa. Tar tacksamt emot svar både med och utan bild även om det är lite roligare med bilder. Tack snälla!
kerstin z5-6
27-09-2007, 20:40
fast jag .. skulle välja nåt mer "wild and crazy"  till den kombon -Lolle B + rosatonade pioner mittemot(som ju blommar kort tid iofs mot L Eveque  Belle de Crezy  Duchesse de Buccleaugh från Rosenposten -  de tar alla upp de lila kanterna på louise s knopp kanter , mixar fint med rosa och vitt och är verkligen levande -blommar hela juli , samma storlek som Louise ung Tillhör alla gruppen gammeldags buskrosor -före 1900
Dessa är lite lägre än Louise Bugnet som blir ca 2 m med åren och lite storkbent har mina två blivit, det kan vara snyggt att ha lite lägre rosor framför Louise när hon blir kal nertill.  Mme Hardy, blommar en ggn, Damascena ros ca 1.5 m, stark doft, zon 5, ljuvlig, måste ha två av denna.  Paula Vapelle, Pimpinellifolia ny hos mig i vår, enligt Rosenposten 1.50 - 2 m ska remontera min är för ny för att veta om den blir så hög ? Vuxit sakta tycker jag nog  Henry Hudson, rugosa/ kanadaros, ca 1.20 hög blir bred, underbar och blommar alltid.  Marie Bugnet, rugisa/ kanadaros ca 1.20 , blommar till sena hösten. I höst har jag beställt dessa rosor av Rosenposten som kanske kan vara något för er, titta på Roslistan Karl Förster, vit pimpinell ca 2 m och remonterar Souvenir de Philemon Cochet, vit rugosa ca 1.50 eller högre, så vacker och fylld.
Pernilla & Lars
28-09-2007, 18:26
Okej, Henry Hudson är ursnygg och jag har återigen blivit kär Så, nu blir det en Bugnet (för det har jag ju redan en), en Henry för han är ju vacker som en dag, men vad ska den tredje bli för någon? Kanske ska man bli lite crazy som Kajsa säger men vilken skulle då passa tillsammans med de andra två samt pionerna? Mera förslag tages tacksamt emot och gärna mera bilder
Pernilla & Lars
28-09-2007, 18:47
Nu har jag kikat runt lite och skulle vilja ha lite information från er som har erfarenhet av en eller flera av dessa sorter. Morden Blush Lichtkönigin Lucia Morden Sunrise Yellow Charles Austin Skulle också vilja veta hur hög Henry Hudson kan bli?
 Morden Blush blir ca 1.20 fryser aldrig ner. Liten söt buske.  Lucia, en zon 4 ros, den är klen och fryser lätt, beroende på var du har rosen öppet / skyddat allt från 1.5 - 2.5 m den blommar inte heller ihjäl sig och lite senare av sommaren.  Morden Sunrise, blir ca 1 m  Här Charles Austin eller Yellow C. Austin blir lika stora, här 1.80 i sommar. I bästa fall ca 2 m tror jag, beroende på var den växer, fryser ner som de flesta Austin gör.  Henry Hudson blir ca 1.20 x 1. 20 m den vill bli bred tycker jag nu andra sommaren, blommorna vissnar lite fult man får putsa lite, annars helt frisk och blommar fint nu. Här ser du de typiska rugosabladen.
zaaritha
28-09-2007, 21:47
Morden Sunrise--SÅ vacker!
Pernilla & Lars
29-09-2007, 07:51
Hur är det med taggar på dessa buskar Ska nämligen ha dom där barn kommer att springa runt omkring, längs ett tralldäck vid vår familjepool I dag ska jag till några plantskolor och kika runt lite och har inte dom det jag vill ha så får jag väl prova nätet, någon erfarenhet av vilken av alla dessa firmor som är bra och pålitliga
Henry Hudson är som en rugosa tätt taggig, inga stora men vassa, men jag antar ungar lär sig att hålla sig undan, ingen ros man vill ramla in i. Övriga inget särskilt, normalt taggiga. H. Hudson hade väl Odla nu i sitt erbjudande, annars finns den hos Hortogreen, Rosenposten har annars allt du vill ha.
Pernilla & Lars
29-09-2007, 19:45
Så nu är det gjort, jag har gått och köpt en till Louis Bugnet samt beställt en ros från Cedegrens, så man kan säga att jag nu går i väntans tidern Vad blev det då till slut, jo efter mycket om och men så gick jag på Kajsas råd och köpte mig en Belle du Crezy En Henry Hudson kommer det att bli men inte just nu utan jag får vänta tills nästa år och nästa rabatt Tack för hjälpen!
kerstin z5-6
29-09-2007, 21:07
Ha, ha ni blandar ihop oss, härliga rosor Kerstin, Goldbush har jag inte, måste läsa på om den. Lars och Pernilla, rosen heter Louise Bugnet inte Louis som är ett killnamn, på Rosforum har vi lärt oss att rosen är uppkallad efter en dotter, men det står fel överallt, så det är inte så konstigt. Belle de Crecy en måste gallica, en av de första man måste ha och Rosa mundi också.
Pernilla & Lars
30-09-2007, 07:29
Förlåt mig för mix upen Detta bevisar ju bara att vi har fantastiska hjäpredor här på odla och jag håller er lika högt oavsett om det är från norr eller söder Jag har alltid skrivit Louis som en flicka men enligt min plantskola här i Uppsala så sa dom att rosen faktiskt är uppkallad efter sonen i familjen och att det därför inte ska vara ett e på slutet, nu är jag bara än mer förrvirrad än tidigare Oavsett om nu Bugnet är en flicka eller pojke så här den fantastisk Angående de nya rosorna så måste jag säga att jag har spänt ögonen i Morden Blusch så det kan hända att en sådan hittar till Uppsala ......... kanske till våren
kerstin z5-6
30-09-2007, 10:10
ja , den där missuppfattningen finns -men det är utrett av SV rosensällskapets medlemmar .hon heter LOUISE .. synd .. jag hade alltid sett på min som maskulinum ...  För man talar ju med sina rosor en del
Pernilla & Lars
10-10-2007, 07:01
I går fick jag hem min Belle du Crezy och den har stått i hink med vatten hela natten I dag så åker den ner mellan mina båda Louise & snart så är kompisgänget äntligen samlat Tack för härliga tips
Erika i Sandviken
10-10-2007, 15:47
Vår Louise B har Salet som bordskavaljer,dom både strålar och doftar ikapp dom två.Dessutom är dom sjukt romantiska i sin uppsyn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|