Full version: Nerium
Inka
Hej!
Min stora nerium har stått ute hela sommaren och mått ypperligt, blommat och stått i, skjutit många nya skott. Nu när jag tog in den för vinterförvaring upptäckte jag att en stor del av bladen plötsligt gulnat och faller. Har den fått en frostknäpp, för mycket regn eller vad kan det vara? Ska jag klippa ner de grenar som ser kala ut eller hoppas på att den kommer igen till våren?
Bor i Stockholm.
/inka
Alexander-VG-zon3
varför tog du in den ?
den kan stå ute mycket längre , du bara tar in den innan frosten kommer ( klarar lätt frost) och sen ut med den på dagen igen på så vis kan den stå ute nästan hela dec (beroende var man bor)sen när nätterna blir för kalla och frost på dagen så sätter du den i vintervila svalt 0c +10c och extra ljuse .
mina två står ute än nedgrävda och blommar fint och nya knoppar . förra året var min ute hela okt och dagar av nov-dec och stod ute i snö och kyla .

att bladen gulnar kan vara för lite ljuse , en chock av att komma in . klipp inte i den den växer snabbt igen när du tar ut den i mars-april(maj) kommer den skjuta nya friska skott (sätt den i skuggan först och ta ut den när norr håller +5c +10c ). du behöver heller inte toppa den då den toppar sig själv
kerstin z5-6
bara naturligt bladfall vid ändrad miljö -klipp inget nu
Inka
Jag tog in den för att bladen var gula och föll av! Trodde den fått en frostknäpp kanske! Men jag bor långt från kolonilotten där den står, så jag kan inte ta den in och ut morgon och kväll...Nåja, den får vara nu, inget klipp i höst, så åker den ut till våren!
Inka
Alexander-VG-zon3
va det dom nedersta som föll av?
så gör min under hela sommaren att dom nedersta bladen blir röd-gula och sen faller av men nytt kommer i toppen . och jag gör aldrig nåt åt det .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon