|
CITAT Tror du att det är bensin och el som ökat mest i pris de senaste decennierna? Fel. Energikostnaden med alla skattehöjningar är upp 466 procent från 1980. SL-kortet har blivit 785 procent dyrare under samma tid. I mars nästa år när priset höjs till 690 kronor är prisökningen 885 procent. http://www.city.se/Nyheter/1.857636/sl-hoj...et-mest-av-allaDet är horribelt, i synnerhet om man sätter det i sitt rätta sammanhang: * Tågen är smutsiga och ostädade * Tågen kommer sällan i tid... * ....när de kommer alls * Många tåg av den äldre typen, den modell som brann (två gånger), är kvar i bruk * Tågen börjar bli gamla och slitna, även de som kallas 'nya' * Pendeltågen, när de kommer, kan vara fulla så du måste vänta på nästa som går om en kvart * SL är bra på att slingra sig när det gäller att ersätta resenärerna för taxiresor pga att tågen inte går (de uppfyller ogärna sina garantier) * SL blir alltid lika chockade över sånt som "snö" och "höstlöv" Borde de inte jaga plankare istället, chockhöj böterna istället så att det blir kännbart att planka. Säg 2 500:- för att åka dit med ogiltig biljett eller utan biljett alls, så är det helt plötsligt inte lönt att planka. Anställ fler städare, fler kontrollanter och fler väktare så folk kan känna sig trygga i tunnelbanan och videoövervaka fler perronger. Glöm inte att ge din spärrvakt ett leende när du går förbi nästa gång. De ser helt chockade ut om man är trevlig emot dem, det händer tydligen inte så ofta.
Det bästa sättet att minska antalet plankare är att ha ett enkelt system som inte kostar alltför mycket, enhetstaxan var mycket bättre, folk hade råda att resa och man visste alltid vad det kostade. Det kostar extremt mycket att jaga plankare, och det irriterar bara de som har biljett att de ständigt skall soppas och kontrolleras.
Nu kommer det ju inte heller några pengar från trängselskatten till kollektivtrafiken, så några nya investeringar kommer det nog inte att bli.
Jag visar gärna biljett om det betyder att de sätter dit lite fler plankare, det är inget problem för min del. Men snart har jag nått gränsen för vad jag kan betala, vad ska jag göra då? Bil har jag inte råd med, så det blir väl till att gå.
Och jag tror inte en sekund på att SL ska använda pengarna till att minska förseningarna, det har de sagt att de ska göra sen 80-talet och se vad som hänt! Ingenting.
anna_rispan
28-09-2007, 09:39
Är det månadskort som de pratar om?
CITAT (KURT @ 28-09-2007, 06:16)  Det bästa sättet att minska antalet plankare är att ha ett enkelt system som inte kostar alltför mycket, enhetstaxan var mycket bättre, folk hade råda att resa och man visste alltid vad det kostade. Enhetstaxan var väldigt bra. En tjuga kunde man slänga upp, och åka. (För min del gällde det bara de gånge jag glömt kortet hemma...)
CITAT (anna_rispan @ 28-09-2007, 10:39)  Är det månadskort som de pratar om? Japp, fullt pris för vuxen blir 690:- och för ungdomnar och pensionärer 345:-. För visso kan man åka i hela Stockholms län, men det gör ju inte jag. Jag har bara nytta av att kunna åka in till city och hem, så ett stadskort som kostar mindre än länskortet skulle inte vara fel för min del. Eller enhetstaxa igen, då kan man köpa enstaka resor.
herkules
28-09-2007, 09:49
enhetstaxan var bra - det var enkelt och billigt. plankare säger jag inget om, plankade själv JÄMT när jag var ung och inga pengar hade, tror inte att det är de som gör att priset går upp igen. tunnelbanan ska sluta gå 24.00 istället för som nu 01.00, nu stängs stan för vanligt folk, de kan hålla sig ute i hoodsen, sova sina timmar så de orkar jobba...
Chamomille
28-09-2007, 09:52
CITAT (LadyG @ 28-09-2007, 10:45)  Japp, fullt pris för vuxen blir 690:- och för ungdomnar och pensionärer 345:-. För visso kan man åka i hela Stockholms län, men det gör ju inte jag. Jag har bara nytta av att kunna åka in till city och hem, så ett stadskort som kostar mindre än länskortet skulle inte vara fel för min del. Eller enhetstaxa igen, då kan man köpa enstaka resor. På den tiden när det kostade 20 spänn åkte vi massor. Och nu kan man ju inte ens betala med pengar i bussen. Då får man stå kvar vid busshållplatsen.  Inte undra på att man tar bilen....
Testade inte sossarna att ersätta t-bana med nattbuss nån gång på 90-talet? Har för mig att det blev fullständigt kaos, folk kom inte med bussarna för att alla inte fick plats och det blev så irriterat att de blev tvungna att skaffa väktare tills de kunde återinföra tågen. Om SL verkligen fick igenom det förslaget var det korkat. CITAT (Chamomille @ 28-09-2007, 10:52)  På den tiden när det kostade 20 spänn åkte vi massor. Och nu kan man ju inte ens betala med pengar i bussen. Då får man stå kvar vid busshållplatsen.  Inte undra på att man tar bilen.... Med en hetstaxan kunde man ju köpa ett häfte åkbiljetter, som på grönan. En biljett, en resa. Lätt och smidigt. Nu ska det räknas kuponger och stämplas och trasslas - tänk om remsan inte räcker både dit och hem, inte lätt att veta när man inte är så haj på att räkna zoner... När det har blivit sämre och dyrare i Stockholms lokaltrafik.
Prisförändringarna och ev investeringar bestäms av SL:s styrelse = den politiska majoriteten i Landstinget. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=648022http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_17082816.asp
anna_rispan
28-09-2007, 09:57
CITAT (LadyG @ 28-09-2007, 10:45)  Japp, fullt pris för vuxen blir 690:- och för ungdomnar och pensionärer 345:-. För visso kan man åka i hela Stockholms län, men det gör ju inte jag. Jag har bara nytta av att kunna åka in till city och hem, så ett stadskort som kostar mindre än länskortet skulle inte vara fel för min del. Eller enhetstaxa igen, då kan man köpa enstaka resor. Okej, så hur många resor gör man då på en månad? Blir det 40 resor? I såfall blir priset per resa 17,25. Det är ju inte så mycket rabatt kanske/ eller rimligt pris för en enkel resa? Jag kan bara jämföra med stadsbussar som jag åkt i Eskilstuna o Västerås, där var biljettpriset kontant 20:-. sms i Västerås skulle tydligen kosta 18:-, men jag förmodar att jag då får en trafikavgift också så det kanske blir 20.- i allafall.
Samtidigt läser man att de sänker priset i Göteborg....
"Den borgerliga majoriteten i Stockholm tänker höja priset på SL-kortet. I Göteborg gör makthavarna tvärtom och sänker priset - från 515 kronor till 400 kronor för ett månadskort."
Kan vi inte skicka landstingspolitikerna på kurs till Göteborg och se och lära?
Chamomille
28-09-2007, 10:01
CITAT (LadyG @ 28-09-2007, 10:53)  Testade inte sossarna att ersätta t-bana med nattbuss nån gång på 90-talet? Har för mig att det blev fullständigt kaos, folk kom inte med bussarna för att alla inte fick plats och det blev så irriterat att de blev tvungna att skaffa väktare tills de kunde återinföra tågen. Om SL verkligen fick igenom det förslaget var det korkat. Med en hetstaxan kunde man ju köpa ett häfte åkbiljetter, som på grönan. En biljett, en resa. Lätt och smidigt. Nu ska det räknas kuponger och stämplas och trasslas - tänk om remsan inte räcker både dit och hem, inte lätt att veta när man inte är så haj på att räkna zoner... När det har blivit sämre och dyrare i Stockholms lokaltrafik. Ja, det har det då rakt blivit. Jag vet inte HUR mycket det kostar att ta en buss in till stan. Defenitivt är det billigare med bilen i alla fall. Jag tror att det skulle vara fler som åker kollektivt om det var billigare. Förlorades det mycket då det kostade 20 kr?
CITAT (anna_rispan @ 28-09-2007, 10:57)  Okej, så hur många resor gör man då på en månad? Blir det 40 resor? I såfall blir priset per resa 17,25. Det är ju inte så mycket rabatt kanske/ eller rimligt pris för en enkel resa?
Jag kan bara jämföra med stadsbussar som jag åkt i Eskilstuna o Västerås, där var biljettpriset kontant 20:-. sms i Västerås skulle tydligen kosta 18:-, men jag förmodar att jag då får en trafikavgift också så det kanske blir 20.- i allafall. Köpa enstaka biljett är hutlöst, tror det kostar 40:- enkel resa i spärren och 35:- i kiosken (de har såna priser för att de inte vill ha pengar i spärrarna). Problemet är inte egentligen priset per resa, utan den totala kostnaden för månadskortet oavsett hur mycket jag åker på det. För min del måste jag redan fundera varje gång jag ska köpa nytt kort om det är nödvändigt, om jag kan vänta eller samåka med någon (och på så sätt skjuta upp inköpet och tjäna några dagar). Över 700 klarar jag inte däremot, då får det bli någon alternativ lösning. Så det betyder inget för mig om det så skulle bli 5:- per resa, det är slutsumman för kortet som snart är för hög. Edit: Jisses så illa jag stavar idag...!
anna_rispan
28-09-2007, 10:09
CITAT (LadyG @ 28-09-2007, 11:04)  Köpa enstaka biljett är hutlöst, tror det kostar 40:- enkel resa i spärren och 35:- i kiosken (de har såna priser för att de inte vill ha pengar i spärrarna).
Problemet är inte egentligen priset per resa, utan den totala kostnaden för månadskortet oavsett hur mycket jag åker på det. För min del måste jag redan fundera varje gång jag ska köpa nytt kort om det är nödvändigt, om jag kan vänta eller samåka med någon (och på så sätt skjuta upp inköpet och tjäna några dgaar). Över 700 klarar jag inte däremot, då får det bli någon alternativ lösning. Så det betyder inget för mig om det så skule bli 5:- per resa, det är slusumman för kortet som snart är för hög. mm, jag vet. jag räknar resorna o slutsumman när jag ska köpa mina resor till högskolan. klart slutsumman är avgörande. o inte jag köpa ett kort jag inte ska börja åka på direkt heller. CITAT (LadyG @ 28-09-2007, 10:59)  Samtidigt läser man att de sänker priset i Göteborg....
"Den borgerliga majoriteten i Stockholm tänker höja priset på SL-kortet. I Göteborg gör makthavarna tvärtom och sänker priset - från 515 kronor till 400 kronor för ett månadskort."
Kan vi inte skicka landstingspolitikerna på kurs till Göteborg och se och lära? Göteborg låter fantastiskt! Men jag gillar ju stan redan innan så jag är väl jävig... 400:- låter ju bra! Skillanden mellan 400 och 690 är många middagar.
CITAT (anna_rispan @ 28-09-2007, 11:09)  mm, jag vet. jag räknar resorna o slutsumman när jag ska köpa mina resor till högskolan. klart slutsumman är avgörande. o inte jag köpa ett kort jag inte ska börja åka på direkt heller. Göteborg låter fantastiskt! Men jag gillar ju stan redan innan så jag är väl jävig... 400:- låter ju bra! Skillanden mellan 400 och 690 är många middagar. Måste vara lika jobbigt att studera, det blir man inte förmögen på (och mig veterligen har inte Sl någon studenttaxa heller, de snåljåparna). Göteborg är vackert, och med de priserna på lokaltrafiken så vinner de många poäng i min bok iaf.  Jadu, tänk om man finge tillbaka mellanskillnaden på skatten, dvs 3480:- per år. Det är så mycket mindre det kommer att kosta att resa ett år i Göteborg efter sänkningen om man jämför med Stockholm efter höjningen... Nästan 3 500:- på ett år.
anna_rispan
28-09-2007, 10:55
Har de inte?? SL o studentpris menar jag?? Jag reser med SJ o där får man ju några ören i allafall.  Men ändå så tar ju resandet en stor del av min budget, men jag vill inte flytta så då får jag ju ta den biten.
Nix, det har varit snack om studenttaxa men det är allt. Mycket snack och lite verkstad på den punkten, kan man säga.
caprifol
28-09-2007, 11:56
CITAT (LadyG @ 28-09-2007, 11:32)  Måste vara lika jobbigt att studera, det blir man inte förmögen på (och mig veterligen har inte Sl någon studenttaxa heller, de snåljåparna). Jo men visst har SL studeranderabatt på terminskort för heltidsstudenter! Rätt ordentligt rabatterat om jag inte är helt fel ute. (igår var det signalfel som drabbade södergående tåg - upp mot en timmes förseningar!)
Letade lite för slarvigt tydligen.  Hittade någon typ av rabatt men så mycket var det imho inte om man jämför med periodkort för samma period. Om man köper periodkort för sep-dec kostar det 2 400:-, studentkortet (som jag hittade tillsist) kostar 1600:- för samma period om man inte köper det som räckte lite kortare tid, okt-dec, då börjar vi snacka rabatt (1210:- dvs en sänkning med 50%). Tycker att studenter fått så lite stöd i budgeten som det är utan att de ska behöva lägga en massa av sina lånade(?) studiemedel på resor, det känns fel. Kunde inte skolorna bistå med resor, eller åtminstone en del av dem åtminstone? Subventionera en bit av ett kort iaf, det vore väl en fin gest?
CITAT (LadyG @ 28-09-2007, 11:04)  Köpa enstaka biljett är hutlöst, tror det kostar 40:- enkel resa i spärren och 35:- i kiosken (de har såna priser för att de inte vill ha pengar i spärrarna). Det är pinsamt om man har gäster och det kostar så mycket! "Ska vi åka in till stan" (tar 6-10 min från mig) "och promenera lite på Djurgården". Så kostar det 80 spänn  ! Huga. Man får beväpna sig med någon remsa så man kan bjuda.
Lilla Birka
28-09-2007, 14:33
Hur är det, har inte SL kvar möjligheten att köpa biljett via mobilen? När jag (som pensionär) besöker Stockholm betalar jag 16 kronor för biljett som räcker drygt en timme.Det har alltid fungerat smidigt, jag har lagt in deras tel.nr i min mobil.
Chamomille
28-09-2007, 15:21
CITAT (Lilla Birka @ 28-09-2007, 15:33)  Hur är det, har inte SL kvar möjligheten att köpa biljett via mobilen? När jag (som pensionär) besöker Stockholm betalar jag 16 kronor för biljett som räcker drygt en timme.Det har alltid fungerat smidigt, jag har lagt in deras tel.nr i min mobil. Joorå. Det finns fast jag tror inte att det fungerar med 3-abonnemanget som vi har. Åtminstone gjorde det inte det tidigare. Tror att det kostar 80 kr för oss att åka till stan. 160 alltså då tur å retur. När vi skulle åka sist så hade vi nog en glad chaufför, han lät oss åka med utan kupong (vi visste inte att man inte fick betala med pengar), fast vi är ju tvugna att byta buss i centrum så då får man ju köpa kupong där, och betala samma summa i alla fall. Fast en stackare som skulle åka med bussen fick glatt stå kvar här ute i bushen. Hon hade ingen kupong och fick inte betala med kontanter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|