ingrid fuxwall
27-09-2007, 20:58
Kan detta vara?
Köpte en större mängd från Runobergs i våras och denna - inte är det en böna! men det är frukten på något, från ett frö som köptes från dem
http://good-times.webshots.com/photo/24591...095713317VelXEwHoppas någon kan hjälpa mig med att ställa "diagnos" så jag inte köper samma sort igen
Det finns når som kallas vingböna-..det kanske är en sån..Psophocarpus tetragonolobus
vingböna
Sparrisärt - Tetragonolobus purpureus tycker jag att det ser ut som...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
28-09-2007, 14:35
Japp jag tycker också det ser ut som sparrisärt. Jag hittade en gammal fröpåse i en låda här hemma som jag sådde runt midsommar och i stort sett alla frön grodde så de verkar ha ganska långlivade frön.
ingrid fuxwall
28-09-2007, 20:26
Ni har säkert rätt - sparris ärt köpte jag men hur ska man anväda dessa?
ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
29-09-2007, 09:08
När baljorna är små (2-3cm) kan man förvälla dem och äta dem med smör, när de blir för stora är de inte så goda de där vingarna mjuknar inte så mycket vid förvällningen. Jag har dem mest som dekoration.
ingrid fuxwall
29-09-2007, 19:21
Tack för ditt svar!
Vet inte vad jag gjorde för fel men ingen av "plantorna" blev mer än kanske 15 cm och gav mer än en "kropp". Rosenbönorna som planterades strax intill blommade vackert och speciellt en sort har gett mängder av stora och goda bönor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.