Full version: chilifröer
Krille
Vart köper ni era chilifröer?Jag har köpt mina på örtagården...
Tips på några andra roliga firmor?
Tesa
Impecta har en del...
Piccante
CITAT (Krille @ 27-09-2007, 22:37) *

Kolla denna sajt de har kanske tips om fröfirmor, de har även ett forum http://www.chilihead.se/

Har aldrig handlat där själv så jag vet inget om kvalitet och hur de levererar men de har stort sortiment av chili http://www.reimerseeds.com/default.aspx
ingrid fuxwall
Köpte här från odla i år och nu har jag fönstren fulla, för givetvis ska jag försöka övervintra dem
Pata
Förutom örtagården har jag beställt av Peppermania i USA http://www.peppermania.com/chile_seeds.html, det var mycket billigt, bra och väldigt enkelt om man har paypal (lätt att fixa). Extra kul var det när man fick bonusfröer. Jag har också beställt av Fatalii i finland http://www.fatalii.net/growing/, vilket var bra även om vissa sorter var en besvikelse. Remier Seeds har ett enormt sortiment, på vissa forum avråder man dock från att köpa av dom. Ett alternativ är ju att byta fröer tex på Mats Petterssons Seeds exchange http://petterssononline.com/seedxchange/seedxchangeopen.php.

Patrik i Bromma
urbangarden
Jag byter till mig sällsynta och nya fröer på forum för chiliheads och chiliodling. En del köper jag in från de butiker som är inriktade på de nyaste färgerna/sorterna. T ex. Brun 7 Pot som jag har tänkt sätta igång med och förhoppningsvis har skördat frön inför nästa sommar. Jag har precis startat min egen nätbutik för chilifröer. www.urbangarden.se , fast frakt är 9kr och det går att beställa för hur lite man önskar utan begränsning. Svarar gärna på frågor om chilipeppar och chiliodling.
Platinum
CITAT (urbangarden @ 20-10-2009, 19:35) *
Jag byter till mig sällsynta och nya fröer på forum för chiliheads och chiliodling. En del köper jag in från de butiker som är inriktade på de nyaste färgerna/sorterna. T ex. Brun 7 Pot som jag har tänkt sätta igång med och förhoppningsvis har skördat frön inför nästa sommar. Jag har precis startat min egen nätbutik för chilifröer. www.urbangarden.se , fast frakt är 9kr och det går att beställa för hur lite man önskar utan begränsning. Svarar gärna på frågor om chilipeppar och chiliodling.

Lycka till med butiken men glöm inte att lägga till kontaktinformation samt payson eller paypal som betalningalternativ så ska du se att det blir fler kunder tids nog.
urbangarden
CITAT (Platinum @ 21-10-2009, 08:45) *
Lycka till med butiken men glöm inte att lägga till kontaktinformation samt payson eller paypal som betalningalternativ så ska du se att det blir fler kunder tids nog.

Tack för tipset. Jag hoppas att det ska gå vägen med butiken så att det kan bli ett heltidsjobb. Just nu så tar jag både paypal och kortbetalning. Det är inga extra avgifter via paypal men jag tar 6kr vid kortbetalning. Just nu så har jag introduktionspris på hela sortimentet. Både nu och senare så kommer det alltid utgå bonusfröer med varje order. Ska försöka ansluta butiken till Payson i dagarna. Vart kan du rekommendera mig att sätta upp min kontaktinformation? Jag försökte lägga till butiken på odla.nu men verkar inte som att dom har lagt upp den i listan. Sökte på Urban Garden och även på www.urbangarden.se

Tack
Daniel
Platinum
CITAT (urbangarden @ 21-10-2009, 15:03) *
Tack för tipset. Jag hoppas att det ska gå vägen med butiken så att det kan bli ett heltidsjobb. Just nu så tar jag både paypal och kortbetalning. Det är inga extra avgifter via paypal men jag tar 6kr vid kortbetalning. Just nu så har jag introduktionspris på hela sortimentet. Både nu och senare så kommer det alltid utgå bonusfröer med varje order. Ska försöka ansluta butiken till Payson i dagarna. Vart kan du rekommendera mig att sätta upp min kontaktinformation? Jag försökte lägga till butiken på odla.nu men verkar inte som att dom har lagt upp den i listan. Sökte på Urban Garden och även på www.urbangarden.se

Tack
Daniel

Kontaktinformationen lägger du lämpligen in under Villkor och Info.
urbangarden
CITAT (Platinum @ 21-10-2009, 16:17) *
Kontaktinformationen lägger du lämpligen in under Villkor och Info.

Ok, tack.
skogstroll
jag har cayenne och chocolate scotch bonnet smile.gif ska bli kul att se om det blir nåt
urbangarden
CITAT (skogstroll @ 21-10-2009, 16:30) *
jag har cayenne och chocolate scotch bonnet smile.gif ska bli kul att se om det blir nåt

Jag sätter strax igång med chiliodlingen för säsong vår-sommar 2010. Ska prova en sort som heter golden cayenne. Har faktiskt inte odlat någon cayenne tidigare. Jag har en Chocolate Scotch Bonnet som ska få övervintra. Den är riktigt bra, det är nog den sort som haft starkast arom av de jag provat hittills. Hela rummet blev parfymerat när jag delade en.
skogstroll
CITAT (urbangarden @ 21-10-2009, 16:42) *
Jag sätter strax igång med chiliodlingen för säsong vår-sommar 2010. Ska prova en sort som heter golden cayenne. Har faktiskt inte odlat någon cayenne tidigare. Jag har en Chocolate Scotch Bonnet som ska få övervintra. Den är riktigt bra, det är nog den sort som haft starkast arom av de jag provat hittills. Hela rummet blev parfymerat när jag delade en.

samma här, den är en stor snygg planta som fortfarande producerar frukt inomhus. Hoppas den orkar!
Platinum
CITAT (skogstroll @ 21-10-2009, 16:30) *

Jag har odlat flera olika sorters chili utomhus i år och en av dem hette De Cayenne och är ordentligt fruktgivande, skördar fortfarande frukter dagligen på de två plantor jag har.

Ger du dem bara ordenligt med belysning borde du kunna få en del att skörda, så här såg en av plantorna ut då jag tog in dem för cirka en månad sedan.

CITAT (Krille @ 27-09-2007, 22:37) *

Har inhandlat fröer via impecta, odla.nu, medlemmar på odla, örtagården samt en del via tradera.
urbangarden
CITAT (skogstroll @ 21-10-2009, 16:47) *
samma här, den är en stor snygg planta som fortfarande producerar frukt inomhus. Hoppas den orkar!

eller hur, den är en av de mest produktiva jag odlade i år, om inte produktivast. det är den enda plantan som fortfarande har frukter här hos mig, dom sista håller på och byter färg just nu. jag gillade också att frukterna byter färg relativt snabbt för att vara chinense.
skogstroll
jag har köpt via Örtagården, nåt år funkade inte fröerna alls på Chocolate Scotch men i år blev det nåt smile.gif Än så länge frodas de så jag skördar på! Inga loppor heller
urbangarden
CITAT (Platinum @ 21-10-2009, 16:52) *
Jag har odlat flera olika sorters chili utomhus i år och en av dem hette De Cayenne och är ordentligt fruktgivande, skördar fortfarande frukter dagligen på de två plantor jag har.

Ger du dem bara ordenligt med belysning borde du kunna få en del att skörda, så här såg en av plantorna ut då jag tog in dem för cirka en månad sedan.

Har inhandlat fröer via impecta, odla.nu, medlemmar på odla, örtagården samt en del via tradera.

det var inte illa. nice, mycket chili i relation till plantan och mängden löv

CITAT (skogstroll @ 21-10-2009, 16:54) *
jag har köpt via Örtagården, nåt år funkade inte fröerna alls på Chocolate Scotch men i år blev det nåt smile.gif Än så länge frodas de så jag skördar på! Inga loppor heller

Ok, det är därifrån jag fått mina med. På thehotpepper forumet så är det en hel del som odlat choc habanero och congo black, när jag jämför med hur mina frukter ser ut på choc bonnet så ser jag knappt någon skillnad. men andra på forumet säger att det är en sann bonnet. bonnet finns i choc variant. den här säsongen kommer jag testa grenada s bonnet, och så har jag med den röda plus ett par till ev. de som jag är mest excited över är den gula 7 pot och mest av allt "Douglah" - brun 7 pot, som jag ska sätta igång med snart.
Platinum
CITAT (urbangarden @ 21-10-2009, 17:03) *
det var inte illa. nice, mycket chili i relation till plantan och mängden löv
Ok, det är därifrån jag fått mina med. På thehotpepper forumet så är det en hel del som odlat choc habanero och congo black, när jag jämför med hur mina frukter ser ut på choc bonnet så ser jag knappt någon skillnad. men andra på forumet säger att det är en sann bonnet. bonnet finns i choc variant. den här säsongen kommer jag testa grenada s bonnet, och så har jag med den röda plus ett par till ev. de som jag är mest excited över är den gula 7 pot och mest av allt "Douglah" - brun 7 pot, som jag ska sätta igång med snart.

Tack för det.

7 pot är inte det en av de superstarka?
urbangarden
CITAT (Platinum @ 21-10-2009, 17:07) *
Tack för det.

7 pot är inte det en av de superstarka?

aa, alla bhut jolokia och naga morich + varianterna är ju officiellt starkast men jag tycker personligen att 7 pot var mycket starkare. och jag kände efter väldigt nogrannt, jag tycker ju att de superhot varianterna oftast är mest spännande, och jag hade läst en hel del om 7 pot innan så. på thehotpepper så verkar de flesta tycka detsamma. trinidad scorpion är ju även den ev. starkare än jolokia /morich. lägger upp en bild på en delad 7pot, titta in oljan som är på fruktköttet, och så den delade bih jolokia, det är läskigt mycke olja på d med, men oljedropparna ligger ju som små pölar i 7potten hehe.

7pot
[attachment=43522:100_2210.JPG
bih jolokia
[attachment=43523:bihjol.jpg]
Landen
Jag gjorde biffar igår och eftersom vi fått en extremt bra skörd med Carribean Red Habanero så testade jag med den i två av biffarna.. När Jag stekte dom började både jag och sambon att hosta.. Det sved i halsen av oset.. Så dom fick namnet tårgasbiffar. Om dom var starka? Nått så inåtah*****e. Men Habanerosmaken är så fruktansvärt fräsh på den..

saxat från Urbangarden.se

Habanero Carribean Red
Habanero Carribean Red
Art: Chinense

Ursprung: Mexico

Hetta: Extremt stark

Originating from the Yucutan Peninsula in Mexico, this pepper variety is FEROCIOUSLY HOT and measuring a scorching 445,000 scoville units. This makes it twice as hot as a standard Habanero Chile and over 80 times hotter than an Jalapeno Pepper! As well as the blistering heat, they have a lovely fruity flavour which makes them an excellent choice for use in salsa's, marinades and of course, in hot sauce.

Kan varmt rekomendera denna. Den verkar tålig och ger fortfarande frukt. den i växthuset blommar fortfarande!! visserligen i isolerat växthus men ändå.
Dock passar den nog mer i grytor och såser än att hacka ner den i en biff. biggrin.gif
tummelstachili
Du kan handla på http://chili.tummelsta.se
Vi isolerar våra blommor så att förhindra ev korspollinering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon