Full version: Övervattning
aramisw
Jag har skakat bort den delen av jorden som min växt inte har bundit allt för mycket till rotmassan, men det är rätt stor jord klump kvar i alla fall. Jorden är för våt för att växten skall trivas och nu undrar jag vad jag skall ta mig till.

Jag funderar att ställa krukan ovanpå Tv:n så att vattnet snabbt dunstar bort, men ifall det inte går tillräckligt snabbt finns det då någon slags "konstgjord andning" som jag kan ge växten? Eftersom löven hänger kan dom ju inte ha för mycket vatten trots att den är övervattnad eller hur? Jag kanske bör spraya löven med ljummet vatten eller så?
Nina A
du kanske kan byta ut lite jord mot torrare?
då blir det inte lika dyblött och kvävande

mycket beror på vad det är för växt du har
vissa är mer tåliga än andra....

du kan ställa växten på teven utan problem,så länge det inte rör sig om blommande växt som tex hibiscus..de tappar knoppar lätt om det blir för burdus övergång mellan ljust och mörkt

låt blomman torka till lite innan du vattnar nästa gång

lycka till
/Nina
aramisw
Tack så mycket för hjälpen! smile.gif
Towanda
Man kanske kan linda tidningspapper runt jordklumpen? =)

Mvh,
Towanda
aramisw
Towanda, vilken bra idé! Det skall jag nog göra nästa gång. Jag hade faktiskt lite funderingar på att göra det men jag nöjde mig med att tömma bort den jord som inte var bunden till rötterna och torkade den på tidningspapper i den fina varna solen. Sedan stoppade jag tillbaks jorden igen. Det verkar som om den börjar trivas lite bättre nu igen. Det hade säkert varit bra om jag gjort som du föreslog för jordklumpen med rötter var ganska våt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon