Full version: Orkideproblem.
Gnuttis
Min orkide har levt ett hårt liv. Överallt har jag läst att man ska vara sparsam med vattningen och det har jag varit, lite väl försiktig. I början av året så såg den inte mycket ut för världen, slokande och missfärgade blad. Men efter en omplantering och ett ordentligt bad 1ggr/vecka eller varannan vecka så har den återhämtat sig riktigt bra.
Den skjuter nya blad som växer bra, men blomstängeln har torkat ihop helt.
Så vad ska jag göra med den? Klippa av den helt? Kommer det att växa ut nya stänglar?
Sofiia
Om stängeln torkat in och är brun så kommer det inte att komma blommor på den, så klipp av bara! :-)
Alla orkidéer vill absolut inte ha lite vatten. Men om det är en phalaenopsis du har så tycker mina åtminstone om att torka ut mellan vattningarna och sedan dränkas riktigt ordentligt!!

Aa, och jo det kan nog komma nya stänglar. Men dem kan man ju ibland få vänta på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon