|
Blomstertanten
28-09-2007, 08:10
Alla, både anställda och patienter bjöds på tårta när sjukhuset firade 100 år. De va väl trevligt Jo, säkert ! Men hur trevligt var det för de 150 i städpersonalen som ingen tårta fick ? Blir jag förvånad ? Nädå, inte ett dugg ! Städpersonalen ska finnas men helst inte synas och höras. De blir nästan alltid bortglömda och undanskuffade ! Dessutom hade landstingsdirektören Sofie Edberg mage att i landstingets interna nättidning skriva : "Jag hoppas att alla som denna gång inte blev bjudna på tårta med liv och lust kan hurra för Nus " (Nus= Norrlands universitetssjukhus) Undrar med hur mycket liv och lust städpersonalen hurrade
aanderss
28-09-2007, 08:12
de är ju för jävligt
AnnammA
28-09-2007, 08:14
Otroligt dåligt!!!!!
Hälsn
AnnA
Chamomille
28-09-2007, 08:18
 Nääe!! Usch!
Känner igen "fenomenet" från min förra arbetsplats  Städerskorna "glömdes" alltid bort vid tillfällen när det bjöds på "tårta till alla". Kändes himla skämmigt å arbetsgivarens vägnar. Tyvärr är det nog så på många arbetsplatser att "Städpersonalen ska finnas men helst inte synas och höras."
Blomstertanten
28-09-2007, 08:25
Så är det att jobba som städerska ! Jag har jobbat på ett företag där kontorspersonalen varje år blev bjudna på julbord , men städpersonalen och fastighetsskötarna blev inte bjudna ! Kontorspersonalen fick gratis kaffe till frukosten , men inte tror väl nån att vi andra fick det ? Sista året jag jobbade där så blev faktiskt alla bjudna på julbord men gissa om det blev gnäll från kontorspersonalen över att de "tvingades" äta julbord ihop med oss andra ! Stackarna ! Tvugna att umgås med oss vanliga arbetare !!!!
Chamomille
28-09-2007, 08:33
CITAT (Blomstertanten @ 28-09-2007, 09:25)  Så är det att jobba som städerska ! Jag har jobbat på ett företag där kontorspersonalen varje år blev bjudna på julbord , men städpersonalen och fastighetsskötarna blev inte bjudna ! Kontorspersonalen fick gratis kaffe till frukosten , men inte tror väl nån att vi andra fick det ? Sista året jag jobbade där så blev faktiskt alla bjudna på julbord men gissa om det blev gnäll från kontorspersonalen över att de "tvingades" äta julbord ihop med oss andra ! Stackarna ! Tvugna att umgås med oss vanliga arbetare !!!!  Nääe!! Ere sant???!!! Fy håle!!! Ere nån skillnad på arbete och arbete undrar jag då?
Blomstertanten
28-09-2007, 08:40
CITAT (Chamomille @ 28-09-2007, 09:33)  Nääe!! Ere sant???!!! Fy håle!!! Ere nån skillnad på arbete och arbete undrar jag då? Tydligen ! En del kontorspersonal anser sej väl vara finare än andra kanske
Trädgårdsflanören
28-09-2007, 08:47
Landstingsdirektören Sofie Edberg borde skämmas. ALLA är varje person, som är på NUS, utan undantag.
Chamomille
28-09-2007, 08:57
CITAT (Blomstertanten @ 28-09-2007, 09:40)  Tydligen ! En del kontorspersonal anser sej väl vara finare än andra kanske  Usch, jag blir så trött. Vart e vi på väg eg???
gammelnalle
28-09-2007, 09:03
BUUUUUU!! för sån personalpolitik..
De (städerskorna) borde "maska"... DÅ syns det vad de INTE gör....
DETTA VET JU ALLA!!! ????
Utan städare stannar Sverige
"Jag har alltid satt städyrket högt. Det är ett arbete som syns - speciellt när man låter bli att göra det. Jag tycker som ägaren till en stor fabrik. Han hade köpt två gamla lejon som vakthundar. Det ena lejonet åt upp städerskan. Direkt började man leta efter henne. Då sade det andra lejonet till sin kompis: - Du är ganska dum som har ätit upp städerskan. För två veckor sen åt jag upp två ingenjörer och ingen har sagt något om att de är borta. Arbetet går lika bra. Men när städerskan är borta så märks det direkt."
b
Blomstertanten
28-09-2007, 09:05
Gossen Ruda
28-09-2007, 09:24
Kan det vara så enkelt att städpersonalen är anställd av ett fristående bolag? Outsoursing är inne nu. I vilket fall som helst är det skit att det händer.
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2007, 09:24)  Kan det vara så enkelt att städpersonalen är anställd av ett fristående bolag? Outsoursing är inne nu. I vilket fall som helst är det skit att det händer. Nej det verkar inte så, de skyller på en administrativ miss
Så vitt jag vet så köper NUS numer städningen av ISS... då behöver man ju inte anstränga sig och bjuda till alls. De är ju bara en vara. Har stött på liknande fall mer än en gång. Det finns faktiskt folk som tycker att vi städerskor gott kunde vara där på kvällen och städa, vi är mest i vägen och stör på dagtid. Där jag jobbar nu är det betydligt bättre vi blir (nästan) alltid bjudna när det är nåt, vi tillhör arbetslaget vi åxå.  även om det finns en och annan som inte vill nedlåta sig till att hälsa, men de är få.
Chamomille
28-09-2007, 09:55
CITAT (Tosan @ 28-09-2007, 10:52)  Så vitt jag vet så köper NUS numer städningen av ISS... då behöver man ju inte anstränga sig och bjuda till alls. De är ju bara en vara. Har stött på liknande fall mer än en gång. Det finns faktiskt folk som tycker att vi städerskor gott kunde vara där på kvällen och städa, vi är mest i vägen och stör på dagtid. Där jag jobbar nu är det betydligt bättre vi blir (nästan) alltid bjudna när det är nåt, vi tillhör arbetslaget vi åxå.  även om det finns en och annan som inte vill nedlåta sig till att hälsa, men de är få.  Va?? Hälsar inte folk??? Men jösses, vad är det frågan om?
Fy så illa
gammelnalle
28-09-2007, 09:56
CITAT (Tosan @ 28-09-2007, 10:52)  även om det finns en och annan som inte vill nedlåta sig till att hälsa, men de är få. VA?????? man bävar!!! b
Är inte det avancerad mobbig? Jag har släktingar som jobbar som lokalvårdare som det så elegant kallas och de glöms alltid bort också, som om de inte finns. Jag tycker det är för djävligt, det är mobbing i mina ögon.
Ta scenariot i en skola och bjud alla klasser utom ettorna på tårta. Då skulle det bli ett jäkla liv, eller hur?
Ja, men så är det ju, man har vant sig efter 10 år. Som sagt är de få, men de finns... Herregud, vi tar ju bara reda på skiten eller hur? Men de flesta är bra, och en och annan uppskattar faktiskt det vi gör
Chamomille
28-09-2007, 10:05
Är det NÅN som skulle vilja förklara för mig vad f*n det är för fel på städjobb???
Blomstertanten
28-09-2007, 10:10
Tyvärr är det verklighet för oss som är städare ! Helst ska man inte komma förrens alla gått hem o sen kan de undra om man verkligen varit där och gjort det man ska för det är minsan ingen som sett nån städpersonal !
Som tur är så finns det undantag ! Men de är få !
Tror det blivit mycket sämre faktiskt sen de införde offentlig upphandling. Man tillhör inte övriga personalen på det ställe man städar och man hamnar även utanför på firman man är anställd av eftersom man aldrig är där. Att jobba som städare är ett tungt jobb , inte bara när det handlar om det fysiska arbetet. Psykiskt slitsamt är det bland annat för allt ensamarbete , man har inga jobbarkompisar alls och man riskerar bli otrevligt bemött ! Lägg sen till all stress ,så kan man förundras över att det finns någon som vill städa överhuvudtaget !
Inget fel på städjobb som sådant. Men absolut fel på statusen. Om chefen åker på semester en vecka så märks det knappt - men om städerskan är borta en dag... vilket liv det blir!
CITAT (Chamomille @ 28-09-2007, 10:55)   Va?? Hälsar inte folk??? Men jösses, vad är det frågan om?  Det är ju inte klokt  Hur kan man behandla personal så? Jag undrar hur jag ska göra då, jobbar ju på kontor men eftersom vi är en liten arbetsplats sköter vi städningen själva,  jag får väl börja titta lite snett på mig själv eller ignorera mig helt enkelt
Men fyyyyyy vilken dålig stil!  De borde fatta att de som städar är jätteviktiga, särskilt på ett sjukhus där hygienen ju faktiskt är livsviktig.
Chamomille
28-09-2007, 10:23
Jag tycker det är fördjävligt rakt uppochner! Dom som sitter hela dagarna skulle ju prova att städa t.ex? Jag hade föresten jättekul med vår städare på förra jobbet. Jösses, jag fattar inte hur man kan behandla människor så olika.
CITAT (Chamomille @ 28-09-2007, 11:05)  Är det NÅN som skulle vilja förklara för mig vad f*n det är för fel på städjobb??? Inte jag i alla fall. Som nån annan skrev ... det är den personalgrupp där man först märker om någon är borta.
*Stintan*
28-09-2007, 17:40
Heder åt dej Blomstertanten! Har själv jobbat med städ ett antal år så jag vet vad du talar om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|