Killensomvillhagrönafingrar
För ett halvår sedan satte jag upp en lång grind och för att den inte skall luta har jag en hög stolpe med kätting till grinden.
Grävde samtidigt en planteringsgrop så att något vackert kan klättra upp på stolpen.

Tyvärr upptäckte jag snabbbt att detta hål har vatten i botten i princip hela tiden. Därmed försvann mina tankar på vacker klätterrot då den skulle ruttna.

Vad kan man plantera där?
Ev kan jag tänka mig att bygga en box så att jorden kommer upp en bit en slipper jag det blir det mindre jobb.

Snälla hjälp mig komma på vad jag skall plantera så att hålet slipper gapa tomt vid vår infart.
Dessutom är det 50% på en massa plantskolor så då får man passa på.
Svarar mig själv med ett alternativ kanske?

Klätterhortensia verkar trivas i fuktig jord, stämmer detta?
kerstin z5-6
Bara dammväxter tål stående vatten på det sätt du beskriver ..och där är de lite ont om klättrare
Finns möjligheter att dränera eller bygga en upphöjd bädd-inte nödvändigtvis en låda" -så ökar dina val betydligt -klätterhortensia , Clematis , Kaprifol med mera
Självklart går det att dränera men det blir inte lätt då jag isåfall kommer få montera ner en mur gräva under denna sedan bygga upp muren igen så en låda alternativt bygga upp lite med torvblock låter mer lockande.

Kanske man tom skulle mura upp en upphöjning med kullersten.

Clematis låter klart lockande, kanske med lite perenner i botten med. Dock är det finast på sommaren, rätt skräpigt på vintern bara.

Kaprifol har jag faktiskt en vildvariant som står på ett dumt ställe så att den klipps ner varje år. Men hur ser dessa ut på vintern?

Klätterhortensia är fint hela året även om de inte är överväldigande blomning direkt så gillar jag verkligen bladmassans kulör.

Lite offtopic:
Infarten är ca 50 meter och avslutas i med en grind in till vår uppfart.

Stolpen där de skall klättra är på höger sida. Den är ca 3 meter och min tanke är att sätta en lampa i toppen som lyser på det gröna, fina och ger en välkomnande känsla.

Idag är det det på höger sida av infart en vacker kullerstensmur, lantlig grusväg och ytorna mot muren är kullerstenslagd.
På andra sidan är det åkermark, men planerna är att sätta ett plank där samt några rosenbuskar och marktäckande rosor.
Ewa L
Jag har väldigt mycket höga klättrare och tror inte heller att någon vill stå med fötterna i blöt för jämnan. En fundering dock: Hur vore det med Humle??

Som jag ser det är den ändå ett dj-a ogräs. Växer hejdlöst över allt och alla!!! Inte kostar den mycket i inköp och prova heller. Kan skicka en rotbit så kan du pröva.

Edit: stavning.
Ewa L: Humle är verkligen fint, men tyvärr passer det inte så bra på just denna plats då vi har mängder med sly på andra sidan kullerstens muren. Humlen skulle bli en grön "mur" och det är slyet (rönn, alm osv) med och jag vill bryta av med något annat.

Tackar och bockar för erbjudandet ändå thanks.gif

Känns faktiskt som om jag skulle bygga en liten upphöjning med cement och kullersten på ca 40 cm.
Däri planterar jag en klematis summersnow.

Men kanske man skulle ha något i framkanten med, vad tror ni om Iris?

Tänkte att man då får det fint tidigt samt relativt sent. På vintern blir det ganska skräpigt antar jag ?
Men man kan inte få allt kanske?
kerstin z5-6
Du ska vara glad att du får ha det skräpigt på vintern hördududu ... rtfm.gif
och inte så här .. i mars ...

alternativet är en murgöna av plast cool.gif ninja.gif de är garanterat oskräpig

Torvblock skulle jag välja -för visst har du redan en hel del kullerstens planteringar ?
Det är snyggt -man tenderar att välja samma som man gjort tidigare , men trädgården blir lite mer varierad om man har olika material , modeller på rabatter osv .. tycker jag alltså .. men smak är ju olika smile.gif
Kajsa
Härlig vinterbild Kerstin, är det du som pulsar fram där ?

Jo Summersnow den blir en JÄTTE, här har du en bild, den klänger på barnens gamla gungställning som inte syns idag.

det tog 4 år innan blommorna kom på klematisen men nu är den underbar, blommar sent.

Perenner som tål fukt här några förslag, höstflox, klippstånds, funkia, älggräs, strandiris, höstaster, fackelblomster, rosenflockel.
josohl
Jag har för mig att jag läst i "Boken om marktäckning – och om odling i sand" av Nils Åkerstedt att man kan lägga sand i botten och jord ovanpå och då går det bra att odla även i vattensjuk mark för sanden "drar" inte upp vatten i jorden, men växterna kan nå vatten om de vill.
Har nu planterat lite växter.

Jag gjorde så här.

Först fyllde jag på med sand så att det inte längre var en vattengrop.
Sedan satte jag 2 strandiris i ytterkanterna som då kommer ha det fuktigt och satte rejält med jord runt dem.

Efter detta fyllde jag på med mycket mer jord i mitten och byggde en kulle med hjälp av geotextil som jag täckte över med kullersten.
I denna kulle blev det en lila clematis (återkommer med namnet så fort jag har kontrollerat det) som jag satte i perennjord samt la till benmjöl i botten.

Om de bara trivs kommer det nog bli fint med den tidiga strandirisen och den sena klematisen.

Sedan gick jag över till vänster sida grinden och satte en gammaldags rugosa ros.
Skall plantera några rosor till på vänster sida och avsluta med en höstflox som markerar slutet på denna rabatt.

Kan nog bli fint men det är inte kul att gräva sig ner genom bärlagret till jorden, hade varit genomsvettig om det inte var för att all svett regnade bort.
Min lilla dotter tröttnade snabbt så hon fick sitta och sjunga för mig i bagaget på bilen medans pappa jobbade.

Kajsa
Oj vad du varit duktig, det låter kanon rose.gif det måste bli bra. Du får foto i sommar och visa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon