Full version: Spån i gödsel?
Tosan
Har fått tag i hästskit som jag tänkte skulle få brinna under vintern.
Men nu fick jag höra att spån i gödslet inte är bra pga terpentinutsöndringen, stämmer det? Blev iaf avrådd från att använda det till sånt som ska ätas...
kerstin z5-6
Jättebra jordförbättring när dyngan väl är brunnen, enda nackdelen med hästgödsel är de relativt stora mängderna ogräs -äxing o annat ...
Tosan
Ja jag har kollat runt lite och kommit fram till att det blir bra "jord" typ, och det är det jag är ute efter mest, att få köpa nån kubik plantjord mindre. Äxingen har jag ändå, så det gör väl varken till eller från crazy.gif
Fenja
Låter du det brinna ordentligt så fungerar det jättebra, jag tror att det där med terpentin är lite överdrivet...
Mvh
Fenja
Tosan
Jadå, det ska det få göra. Och som sagt, det ska mest bli "fyllnadsmassa". Jag behöver ju inte använda det till just grönsakerna heller. Kommer att behöva massvis med jord till våren, så varenda liter känns guld värd just nu.
shaman958
jag odlar alt på hästgödsel med spån i, funkar kanon...spånet kan vara bra om det blir för kväverikt.
Felicia
Det problem jag sett är om man har det i potatisland - då blir det mycket pulverskorv wacko.gif
Eva i Västerås
Nä, potatis vill väl inta ha alltför mycket eller alltför färsk gödsel över huvud taget.
Mina grönsaker har blivit jättefina i år i lådorna med hästgödsel, ruttet hö och överst ett tunt lager plantjord att så i.
Piccante
CITAT (Tosan @ 28-09-2007, 11:02) *
Har fått tag i hästskit som jag tänkte skulle få brinna under vintern.
Men nu fick jag höra att spån i gödslet inte är bra pga terpentinutsöndringen, stämmer det? Blev iaf avrådd från att använda det till sånt som ska ätas...

Låter som väldigt överdriven rädsla för terpentin. Terpener i träd är ju trots allt naturligt så det borde ju försvinna vid nedbrytningen. dessutom är terpener ganska lättflyktiga ämnen och jag tror inte att grönsaker och annat ätligt som odlas kan ta upp det.
Gurkan
Hästgödsel med spån är fantastisk jordförbättring till lerjord, man får dock tillsätta en del kväve, t.ex. hönsgödsel, efter som detta binds upp under spånens nedbrytning. Kommer sen tillbaks under flera år allteftersom spånen mer och mer mineraliseras.

Man kan också blanda rätt stora mängder hästgödsel med spån i sin kompost, även här kan man tillsätta lite extra kväve för att få mer sprutt på det hela. Man kan vattna komposten med guldvatten, funkar finfint.
myskmadra
Det är tydligen viktigt vilken typ av spån det är i gödseln.
Minns inte vilket träslag som är olämpligt- men det olämpliga är inte vanligt att man strör hos hästar då de inte
heller mår bra av att trampa runt i det.
Detta har jag diskuterat med en gammal trädgårdsmästare.
Säkert nån här som är betydligt mer insatt än jag är!
yes.gif
Tosan
Ja det torde väl va gran, som man utvinner terpentin ifrån.
Men oftast är det väl blandspån, jag menar sågen lär ju inte sortera ut det kan jag tänka mig.
Hur som helst så hade jag sån tur att jag blev skickad till en hage där jag fick släpvagn full med ren dynga på en liten stund smile.gif Så nu ligger det här ute och ska få brinna i vinter, så blir det finfin mumma till rosorna i vår.
Tack alla för era svar! smile.gif
myskmadra
Vilken tur!
Lycka till!
Piccante
CITAT (myskmadra @ 16-10-2007, 10:35) *
Det är tydligen viktigt vilken typ av spån det är i gödseln.
Minns inte vilket träslag som är olämpligt- men det olämpliga är inte vanligt att man strör hos hästar då de inte
heller mår bra av att trampa runt i det.
Detta har jag diskuterat med en gammal trädgårdsmästare.
Säkert nån här som är betydligt mer insatt än jag är!
yes.gif

Barrträd har mer terpener än lövträd i sig. Men eftersom majoriteten av allt virke som produceras är tall och gran så kommer väl spånen ifrån dem oxå.
Eva i Västerås
Terpener är eteriska oljor!
Dom dunstar alltså så småningom.
Färskt spån som doftar riktigt starkt innehåller mycket terpentin.
Gammalt spån som inte doftar så mycket innehåller mindre.
Spånblandad gödsel som brunnit eller komposterats är i stort sett fritt från terpentin.

Jag har friskt använt spånblandad kompost i flera år till min trädgård, och det har aldrig varit några problem. Vi har marsvin.
Jag har aldrig kalkat extra, däremot grävt om vår och höst och låtit det ligga ungefär 1 år. Ren trädgårdskompost har fått lite gödsel för att brytas ner bättre.
Jag har i år fyllt mina odlingslådor med spånblandad hästgödsel, ganska färsk, och täckt med tunt med plantjord. Det gick jättebra, kom igång fort och växte ypperligt. Det blev ju lite varmbädd av lådorna, och med fiberduk över blev det jättefint att växa i.
Fast potatisen fick växa i hinkar bredvid. Dom gillar inte färskt djurbajs. Spån vet jag inte om det gör så mycket.
Nästa vår har jag både äldre och nyare kompost och ny och gammal hästgödsel, så då börjar det bli mer som jag är van.
Anna NV Uppsala
Jag använder kopiösa mängder med hästgödsel (strö kan vara halm, spån, torv) som jordförbättring och näring i min lerjord. Det fungerar bra. Då låter jag helst dyngan ligga några månader innan jag tar den. Om jag tar färskare dynga så är jag försiktigare med doseringen.
Erika i Sandviken
Vi har hästar själv och använder massor av stallgödsel tillsammans med sand/grus som förbättring till vår lerjord.Funkar kanon,MEN den ända neckdel jag märker av är alla brännässlor som jag iof lägger i vatten tunnan och får näringsrikt vatten tillbaka.Men det blir alltså massor av brännässlor.
Eva i Västerås
Men brännässlorna kommer endera från dyngstacken, där nässlorna ju trivs, eller från hagen via dina hästar.
Det är nackdelen med hästgödsel.
En del hästar äter faktiskt nässlor, och liksom så många andra frön dom får i sig, går också dessa rätt igenom.
Det är alltid massor av ogräsfrön i hästgödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon