Full version: Igelkott
Ciczi
Hej

Idag när jag skulle sätta undan min cykel såg jag att det tryckte en igelkott i källartrappan (utomhus). Jag undrar hur den har kommit ner där? Kan igelkottar gå i trappor? Låter inte rimligt för det är rätt stora trappsteg.
Min ide är att den har blivit skrämd och sedan ramlat ner? Eller?

Hur som helst så satte jag ut ett fat med vatten till den och sedan gick jag där ifrån. Den såg verkligen rädd ut.
Kommer den att kunna ta sig upp själv eller måste jag hjälpa den upp på något sätt? Någon som vet?

mvh Ciczi

Betty
Nej den kommer nog inte att kunna klättra upp för trappan alldeles själv med de korta benen. Jag föreslår att du tar t.ex. en plasträfsa och en tom lövkorg och krattar ner den i lövkorgen och spiller ut den på gräsmattan eller ännu hellre i ett buskage sen. Den kommer att bli jätterädd - för en liten, liten stund - Men sen är den fri. smile.gif

Igelkottar är fridlysta så man får egentligen inte flytta dem från ett ställe till ett annat. Men man får absolut rädda dem från att t.ex. att bli sittandes nere i källartrappan och inte komma sig upp därifrån. sleep.gif
Gossen Ruda
Många av människans konstruktioner är svåra för djuren, den har säkert hamnat där av misstag. Det går bra att ta den med ett par kraftiga handskar också.
Ciczi
Ja då får jag gå ut och hjälpa den lille vännen ut då... Där kan den ju inte sitta...

Ciczi
KURT
Bygg gärna ett igelkottsbo i trädgården, eller se till att det finns löv/komposthögar eller byggnader den kan bygga bo under:

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...igelkottsbo.htm

http://www.skogsreflexen.net/index.cfm?docID=4998
Ciczi
Så nu är den lille krabaten fri

Ciczi
Berith
Bra gjort! Jag tror att han blev jätteglad fast han inte visade det. 000.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 29-09-2007, 08:18) *
Bra gjort! Jag tror att han blev jätteglad fast han inte visade det. 000.gif

Instämmer, gårdagens goda gärning avklarad.
Kathy
Vad fin han är och vilken tur att han blev upptäckt av dig som kunde hjälpa honom till friheten igen. smiley_small_hug.gif
Ciczi
Det satt en liten kotte under myrtentryn idag när jag kollade regnmätaren. Eftersom kottar och särskillt hannar rör sig över stora områden (och de är väldigt revirbundna) skulle jag tro att det är samma kotte som satt i källartrappen igår. Tänk så glad man kan bli av en liten krabat i frihet wub.gif.

Ciczi
Wilmer
Men gud så söt! De är så otroligt fina, roligt för dig att ha dem hemma.

Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon