Full version: Kärnor
ze7en
Hej!

Jag har länge velat testa att sätta avokado och besökte denna sida för att få tips om detta.

Jag har en avokado kärna nu som har torkat i några dagar och de bruna skalet har spruckit. Har den torkat för länge eller går det fortfarande att sätta den? Ska man skära ett jack i den och varför i såfall?

Jag undrar om man generellt ska torka kärnorna innan man sätter dem?

Jag har nämligen några körsbärskärnor och bigaråkärnor också.
Har ni några tips om hur man ska göra med dem?

Andra frukter och grönsaker jag har tänk testa är paprika och kiwi.
Ska de också torka innan man sätter dem?

Och mango, funkar det att sätta?

Jag skulle verkligen uppskatta information och tips om hur man gör! Jag har inga gröna fingrar än men jag kanske får så småningom smile.gif

// Kim
Ingrid på Västkusten
Det fungerar alldeles utmärkt allt at sätta - låt det torka lite innan Du sätter dem och gör gärna rent fröna ordentligt där det finns ordentligt med fruktkött typ avocado å mango annars så kan fröna ruttna.

Paprka å kiwi är busenkla :-) sås inomhus, (lite sent för paprika nu, bättre starta i Januari nästa år om Du vill ha frukt) körsbärskärnor å Biggaråkärnor sår man utomhus och låter krukorna gå igneom en till två vintrar.
Kiwi blir iofs en helt enorm slingrig lian!

Och allt ger itne frukt inomhus heller, men det är kul att så! testa också citrus å vindruvor :-) passionsfrukter mfl.

Och det här med att man får gröna fingrar är en myt :-)) det finns inge sådant - det är mest så att man bör starta i en hörna och prova sig fram åsså fråga på. Odla.nu är ett bra ställe för bådadera,

Hälsar ingrid
Towanda
Jag trycker i några tandpetare i avocadokärnan så att jag kan "hänga" den på kanten över ett glas. Sen fyller jag upp med vatten så att ungefär halva kärnan är täckt (trubbiga änden neråt). Efter ett tag spricker kärnan på undersidan och en liten vit rot kommer ut, då sätter jag kärnan i jord. Efter någon vecka eller två spricker kärnan mitt itu och en stängel kommer upp! Funkar väldigt bra. Jag torkar dem aldrig innan. Vad gäller mango så håller jag också på att experimentera med det, men har inte lyckats få någon kärna att gro än. Men jag ger inte upp. Enträgen vinner!
Lycka till!

Mvh,
Towanda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon