Magdis
Jag kunde ju inte hålla fingrarna i styr utan beställde rosor från Odla häromdan. rolleyes.gif Bl.a köpte jag John Davis. Till honom har jag nu nyss grävt ett nytt hål i gräsmattan och vill nu verkligen bemöda mig om att göra det så bekvämt som möjligt för honom. smile.gif Jorden vi har består av sten, sand och ljusgrå lera med en massa brunorange strimmor i, antar att det är mycket mineraler i den. Noll matjord finns det. Jag har grävt 4 dm djupt hittills men ska fortsätta att luckra längre ner imorrn o se vad jag hittar.
HUR ska jag nu bäst jordförbättra i gropen? Bör det vara mycket dränering i botten, typ grus och pinnar? Duger det sedan med kompostjord att blanda ut den befintliga jorden med och sedan fylla på med lite rosjord? Ska det gödslas något innan planteringen trots att det är höst?
Jag vill verkligen lyckas nu, särskilt med tanke på att jag gjort hål mitt i gräsmattan på framsidan av huset o allt. rolleyes.gif
Tosan
Försök få hålet 50 cm brett och 50-60 cm djupt. Kanter runt så det inte kommer in massa gräs är nog att rekommendera. Blanda den befintliga jorden med plantjord eller kompostjord och ge ordentligt med kodynga till våren, inte nu. Och glöm inte att vattna ordentligt.
Kerstin kommer säkert snart med fler förslag och fyller i allt jag missat smile.gif
Men med sand sten och grus så tror jag dräneringen räcker bra som det är...
Kajsa
Om du har sten och grus i jorden behöver du inte dränera, gräv ca 50 x 50 cm djupt/brett och lägg ett par nävar benmjöl i botten, jag slänger också i 3-4 bananskal i botten, innehåller godis för rosor, så kan du blanda kompost och rosjord och fylla hela gropen med, vattna rejält 20-30 l, kupa sedan rosen med kompostjord när det blir kallare. Till våren lägger du på kogödsel. John Davis är en underbar Kanadaros som aldrig fryser tillbaka här i mellan Sverige.
Du kan också läsa vad Odla skrivit här på första sidan " plantera rosor " där kan vara mera matnyttigt.

John Davis
Magdis
Tack för bra svar! smile.gif Jag får åka till plantskolan imorrn och införskaffa lite rosjord och nån slags ogräskant. Vad finns det att kanta med? Jag ser framför mig nån sorts grön hårdplast som går att lägga ut med kanterna inuti gropen. Ovan jord har jag tänkt ha naturstenar runtom.
Nu har jag grävt en halvmeter djup grop och luckrat ännu lite längre ner i botten på den. Jorden innehåller inte så mycket småstenar utan är mest sand och hård lera och så har jag grävt upp ett antal jättestenbumlingar. Ska lägga lite grus i botten innan jag fyller på med jord. Kanske jag borde göra bädden lite lätt upphöjd också? Det går inte att göra alltför mycket bara för då ser det nog konstigt ut bredvid den lilla Rosenapeln som inte är upphöjd.
kerstin z5-6
ljusgrå lera med en massa brunorange strimmor -det är alv .. den är helt värdelös som jord .. jag skulle inte använda den alls till mina rosor ..
Du är sent ute så täck väl efter tjälen gått i jorden, plastkanterna tycker jag inte är nåt vidare och kullersten blir inväxt av gräs omedelbums .. gör en bred gräsfri zon i gräsmattenivå och lägg kantsten ..
Magdis
Tack Kerstin, det ante mig att den oranga jorden var värdelös. Det är alltså så att "matjordslagret", d.v.s det som mest består av sand på min tomt, är väldigt tunt så att man gräver ända ner till alven redan vid 20 cm djup. sad.gif Tur att jag har en jättehög med kompostjord att använda o sen ska här handlas rosjord så det står härliga till. Endast det bästa är gott nog åt John Davis. smile.gif
Magdis
Oh nu kom jag på en fråga till! shy.gif Har man nån nytta av att täcka jorden med grus o sten efter planteringen med tanke på värme? Alltså att rosen blir lite skyddad mot kylan på så vis?
Lisbeth zon2
CITAT (Tosan @ 28-09-2007, 17:37) *
Försök få hålet 50 cm brett och 50-60 cm djupt.

Djupet är viktigast, rosen ska komma 15 cm längre ner än i affären för att klara vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon