Full version: Poiner
Pernilla & Lars
När är bästa tiden att flytta en pion confused.gif
smiley_small_hug.gif
pusillus
September yes.gif
Pernilla & Lars
Är det försent nu eller kan jag gå ut och gräva i helgen confused.gif

Hur göra för allra bästa nystart för pionerna tummenupp.gif

smiley_small_hug.gif
ingrid fuxwall
Själv har jag haft tur när jag flyttat pioner - det har regnat bra efter och inte blivit frost strax efter och det tror jag är av stor betydelse - tillräckligt med vatten och viss värme.

Hoppas någon annan kommer med bättre svar
Pernilla & Lars
sos.gif

Klipper jag ner buskarna innan flytt eller låter jag allting vara kvar?
Behöver dom täckas över något första vintern?
Hur djup/bred behöver gropen vara samt vilken är det absolut bästa jorden för våra vänner?
Hur tätt kan jag sätta dom utan att de förstör för varandra?

Jag är inte riktigt säker på vad jag har för pioner, dom stod här redan när vi flyttade in.
Men den ena är mörkt rosa nästan röd och doftar och den andra är ljusrosa och jag vet
inte riktigt om den doftar men jag tror det g.gif

Ingen av buskarna har varit några jättebuskar C.a 0,8 x 1 meter, men i den storleken kanske alla pioner är blush.gif

Förlåt en frågvis människa innocent.gif

smiley_small_hug.gif
Krolliljan
Jag har flyttat pioner under hela växtsässongen, men kanske inte så här sent. Så jag vet inte om du skulle vänta till våren. confused.gif eller täcka dem över vintern.

I alla fall är det bra om man får med så mycket jord som möjligt och då ser man ju också hur djupt de stod innan. Man ska inte sätta pioner för djupt. Men man kan sätta den tätt.

Man kan lägga gödsel i planteringsgropen men man måste tänka på att rötterna inte bör komma i direkt kontakt med gödseln. smile.gif
pusillus
Det jag vet är att de får inte hamna djupare än 3-5 cm under marknivå för då blommar de inte, tänk på att nygrävda gropar sjunker ihop lite med tiden också. Det brukar stå att man ska dela dem också om man ska gräva upp dem, gräv DJUPT o brett när du tar upp dem.
Låt de delade rotklumparna ligga i skugga ett dygn innan plantering så att "såren" torkar till lite, då hindras att svamp/mögel/sjukdommar att få fäste.

Jag skulle ha klippt bort det gröna också, lämnat ca10-20 cm.
En granruska över dem i vinter skadar nog inte, men jag tror inte det är nödvändigt egentligen, dom är ena tåliga rackare!

Lycka till, och glöm inte gräva djupt.
Pernilla & Lars
I dag påbörjades flytten av pionerna så till vida att nu är de nya groparna grävda.
Vi skulle ha fortsatt om det inte var för att det regnade mest hela tiden. -cry-.gif

I morgon så kommer vi förmodligen att ta upp pionerna samt passa på att dela dom då också. yes.gif

Tack!
smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon