Antar att det kan gå i denna avdelning? Ska plantera en planta vid ett träd. Ska man gräva en bra bit från trädet , djup grop? Jordsort? Näring? Klättrar den se´n (förhoppningsvis) av sej själv i trädet, eller behöver den hjälp?
Åsa E
02-10-2007, 11:45
Jag har ett vildvin som klättrar i ett dött träd, så det är väl inte riktigt samma förutsättningar. Men allmänt brukar man säga att man ska plantera klätterväxter ungefär en halv meter från stammen. Mitt vildvin är väldigt anspråkslöst, det får aldrig någon näring och det fick ingen speciell jord heller vid planteringen. Det klättrar av sig själv med små "sugkoppar".
Det blir ju ganska långa rankor på vildvin. Hos mig har de nått upp i toppen på trädet och hänger sedan ner därifrån som långa draperier. Det är snyggt, tycker jag. Och så blir det ju så fin höstfärg.
Tezzla
02-10-2007, 22:33
CITAT (Åsa E @ 02-10-2007, 12:45)
Det blir ju ganska långa rankor på vildvin. Hos mig har de nått upp i toppen på trädet och hänger sedan ner därifrån som långa draperier. Det är snyggt, tycker jag. Och så blir det ju så fin höstfärg.
Ja, det låter verkligen tjusigt! Vild och rådhusvin är ju bedårande vackert så här års.
zaaritha
05-10-2007, 22:55
Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.