Full version: Sanera växthuset
Discogiraffen
Hej trädgårdsvänner!
Nu har det blivit dags att höststäda växthuset. Efter säsongen massiva lusangrepp ska jag städa ordentligt, så lusarna får vad de tål... Någon som har tips på vad man kan använda att städa ur växthuset med? Har läst att man kan elda med något som jag inte minns vad det var - någon som vet? Det finns en vinranka kvar i huset, så det kan ju inte vara hur starka medel som helst, antar jag. Och medan jag ändå frågar - kan man övervintra ex. änglatrumpet, pelargon och liknande i växthuset inpackade i typ bubbelplast?
kerstin z5-6
Grönsåpa räcker ,Besprutning med såplösning, eventuellt utblandad med lite sprit är ofta effektivt. Släng alla jordrester/växstrester -om det är de vanliga lössen och inte spinn borde det räcka

Såvida du inte har värmefläkt är det inte varmare bakom bubbelplastinlindat -än ute -och de växter du nämner tål inte många minus
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade köpt ett medel på Weibulls som vi sprayade växthuset med. Först tvätt med vatten sedan sprayade vi medlet på i hela växthuset. Samma sak gjorde vi (inte vi utan min gubbe...) på våren för säkerhetens skull.

Efter att ha bytt jorden några gånger så planterade jag sedan allt i krukor. Är enklare.

Elisabeth
Stenis
- och vad ska man göra om man (JAG ranting.gif ) har haft spinn? help.gif
Lena i Torslanda
Jag kom på att jag kunde använda mitt impulsköp som aldrig används - nämligen min ångrengörare som jag köpt från TV-shop. Mitt enda köp därifrån. Så förra helgen körde jag rent alla glas och i alla springor med ångtvätten. Först drog jag på lite såpa på ytorna. Jag har nog aldrig haft ett så rent växthus. Jag inbillar mig att ångan tar död på de mesta av ev. ohyra.
Stenis
Synd att jag INTE har en sån här ångtvätt. (Låter häftigt!)
Vad är det annars som kan bita på spinn? help.gif
Fenja
Tvätta ur växthus på gammaldag vis med såpa och lite t-sprit brukar också fungera bra om man haft ohyra. En klorintvätt borde också vara effektiv. Mot spinn också alltså!
Mvh
Fenja
Stenis
Tack Fenja!
Hoppas bara att det INTE är dålig väder i helgen, för då ska jag sanera ranting.gif
ixa
Discogiraffen:
Om du skall elda så är det svavel du skall använda.
evni
CITAT (Discogiraffen @ 29-09-2007, 10:43) *
Hej trädgårdsvänner!
Nu har det blivit dags att höststäda växthuset. Efter säsongen massiva lusangrepp ska jag städa ordentligt, så lusarna får vad de tål... Någon som har tips på vad man kan använda att städa ur växthuset med? Har läst att man kan elda med något som jag inte minns vad det var - någon som vet? Det finns en vinranka kvar i huset, så det kan ju inte vara hur starka medel som helst, antar jag. Och medan jag ändå frågar - kan man övervintra ex. änglatrumpet, pelargon och liknande i växthuset inpackade i typ bubbelplast?

Hej !
Jag har köpt något som heter Alg & Mögeltvätt (Landora).
Jag har inte provat det än.
Är det någon som provat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon