|
Alexander-VG-zon3
29-09-2007, 13:30
jätte vacker lite planta , men inte behöver du väl ta in det redan ? det klara ju rejält med frost ca -8c och vill ju gärna övervintra ljust men svalt 0c +10c . så jag tror den hade mot bra av att sanna ute ett litet tag till . lycka till med den visa gärna bilder på den när den är större
Ja, det är ju möjligt! Jag vet inte riktigt hur man ska göra med trädet. Jag skulle ju vilja härda det så att det på sikt klarar lite lägre temperaturer men nu i början vill jag vara lite försiktig med det. Om man ska härda ett litet träd, måste det ske redan från födseln eller kan man göra det när det blir lite äldre? Det som jag är lite orolig för är om man har det ute för länge framåt noll grader och sedan plötsligt tar in det så får det kanske för mycket och trädet tappar alla barr. Därför inbillar jag mig att det är bättre att ta in det lite tidigare så inte temperaturskillnaden blir för stor. Men jag vet inte vad som är rätt, vad säger experterna? Saknar tyvärr ett orangeri.
Alexander-VG-zon3
29-09-2007, 15:33
CITAT (Digger @ 29-09-2007, 15:22)  Ja, det är ju möjligt! Jag vet inte riktigt hur man ska göra med trädet. Jag skulle ju vilja härda det så att det på sikt klarar lite lägre temperaturer men nu i början vill jag vara lite försiktig med det. Om man ska härda ett litet träd, måste det ske redan från födseln eller kan man göra det när det blir lite äldre? Det som jag är lite orolig för är om man har det ute för länge framåt noll grader och sedan plötsligt tar in det så får det kanske för mycket och trädet tappar alla barr. Därför inbillar jag mig att det är bättre att ta in det lite tidigare så inte temperaturskillnaden blir för stor. Men jag vet inte vad som är rätt, vad säger experterna? Saknar tyvärr ett orangeri. man ska härda det från början desto äldre det blir så svårare blir det . typ lägger du ett frön i söder solen som gror så anpassas det från början till söder sol och hög temperatur . men skulle samma art växa i ett växthus helas livet så kommer den få omfattande bränn skador om man sätter den i söder solen ,,, förstod du min konstiga förklaring ?? alltså du ska från början härda den . har du ett ställe där du kan ha den svalt ? denna växt används som prydnads träd på ställen med kalla nätter och varma vinterdagar . dock har du väl inte frost än ? är det bara runt +10c +15c ute så är det ingen fara med att sen ta in den i värmen . och då får den ändå vila . väl inne sätt den i norr-öst fönstret som du har öppet lite så det håll runt +10c . när den väl blir äldre är det viktigt att den får vila om vintern . små växter klara lättare fel övervintringsplats .
Jag hade också egenodlad pinje en gång. En vän satte frö samtidigt och vi fick båda njuta av dem, de blev som små granar och levde ca tre år. Sedan dog allihop knall och fall. Jag hade mina på en sommarveranda som håller ca 5 grader på vintern, vännen på veranda som är varmare. Njut medan den växer!
kerstin z5-6
30-09-2007, 11:24
Lökarna" har varit och lyssnat på P Tigerstedt -han som växtförädlat bla de jättehärdiga >Rhododenron plantorna med samma efternamn - ha sa mycket intressant bland annat att växter anpassar sig snabbt till ändrade förhållanden -MEN -det är avkomman som blir härdigare -inte moderplantan som kommer från mildare provinens-Således-får du en planta att överleva mot alla odds ute och ge fröavkomma -odla denna avkomma -  Fast detta förusätter ju att du har de överlever och sätter frö ...
Att sätta den i ett norrfönster tror jag inte alls på och att ha ett fönster öppet på vintern är helt uteslutet pga energislöseriet. Det jag har märkt är att pinjen kräver mycket ljus. Jag har försökt flera gånger med frön och nästan alla har grott och det kom upp små plantor men alla dog efter ett tag. När jag sedan försökte med det sista fröet som då var ett eller två år gammalt så satte jag plantan ljust och då gick det mycket bättre. Sedan planterade jag ut den över sommaren och den fick växa helt fritt och hade sol hela dagen. Sen dess har den stått i kruka och i somras stod den i kruka i full sol hela sommaren.
Nu står den i ett hörn med fönster på alla sidor så den får ljus från soluppgång till kväll, dvs från sydost till sydväst. Visst kan det bli varmt om solen ligger på men eftersom det är en medelhavsväxt inbillar jag mig att det är bra. Tänk på att det just nu är nästan 30 grader därnere där jag plockade fröna! I vintras stod den i samma hörn och sen när våren kom så kom det massor av små skott överallt! Om den börjar vissna i vinter är min plan att försöka med en växtlampa så den får mer ljus.
Just nu vattnar jag den två ggr per vecka (om jorden är torr) och en gång per vecka får den Blomstra-näring. Under vintern drar jag ner på vattningen och skippar näringen. Jag tycker inte alls att den liknar en gran så som Cilla skrev, däremot är den väldigt lik en liten tall! Hoppas att jag kan slå hennes tre år, det ser jag som en utmaning!
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-09-2007, 12:24)  får du en planta att överleva mot alla odds ute och ge fröavkomma -odla denna avkomma -  Problemet är att det tydligen kan ta upp till 25 år innan pinjeträd skapar kottar!
Alexander-VG-zon3
30-09-2007, 16:15
CITAT (Digger @ 30-09-2007, 15:32)  Att sätta den i ett norrfönster tror jag inte alls på och att ha ett fönster öppet på vintern är helt uteslutet pga energislöseriet. Det jag har märkt är att pinjen kräver mycket ljus. Jag har försökt flera gånger med frön och nästan alla har grott och det kom upp små plantor men alla dog efter ett tag. När jag sedan försökte med det sista fröet som då var ett eller två år gammalt så satte jag plantan ljust och då gick det mycket bättre. Sedan planterade jag ut den över sommaren och den fick växa helt fritt och hade sol hela dagen. Sen dess har den stått i kruka och i somras stod den i kruka i full sol hela sommaren.
Nu står den i ett hörn med fönster på alla sidor så den får ljus från soluppgång till kväll, dvs från sydost till sydväst. Visst kan det bli varmt om solen ligger på men eftersom det är en medelhavsväxt inbillar jag mig att det är bra. Tänk på att det just nu är nästan 30 grader därnere där jag plockade fröna! I vintras stod den i samma hörn och sen när våren kom så kom det massor av små skott överallt! Om den börjar vissna i vinter är min plan att försöka med en växtlampa så den får mer ljus.
Just nu vattnar jag den två ggr per vecka (om jorden är torr) och en gång per vecka får den Blomstra-näring. Under vintern drar jag ner på vattningen och skippar näringen. Jag tycker inte alls att den liknar en gran så som Cilla skrev, däremot är den väldigt lik en liten tall! Hoppas att jag kan slå hennes tre år, det ser jag som en utmaning! har vi medelhavs klimat inne då ? och det blir vinter i medelhavsländera och alla medelhavs växter måste sova om vintern 0c +10c . vad jag menade med fönstret va att bara ha en glipa öppet och sen sätta för fönstret med folie så det är öppet mot rutan så vis blir det svalt i fönstret men varmt i rummet . och norr fönster är det kallaste fönstret och då inget ljuse får man hoppas på att den går in i en vila . och ljuset du ger den nu kommer snart bli total mörker ändå för den . men då din ändå är liten än är det smartaste att ha den ute så länge det går och sen ge den en vår inne med extra ljuse om vintern sen då ta ut den när det blir +15c i norr . då får den vår-sommar-höst-vinter
kerstin z5-6
30-09-2007, 16:47
ash då .. ja då får du min hemmalagade teori  Växter vedartade, -med litet rotsystem , små ,under tre år krukodlar jag o förvarar ljust o svalt på vintern -ej minus Efter tre år brukar jag A Tycka plantan är värd att släpas ut o in - B plantan är inte värd kånket -lev eller dö metoden dvs planterar ut i upphöjd grusrabatt skyddat läge I år blev det denna som åkte ut
Det där med att medelhavsväxter måste övervintra i fem plusgrader tror jag är en sanning med modifikation! Jag har mängder med krukväxter som normalt växer nere i värmen men som trivs utmärkt i kruka i svenskt inomhusklimat! T ex fikusar, kaktusar, yucca-palmer (som tydligen är en lilja och ingen palm), pelargoner (som kommer från savannen i Afrika!) osv osv. Jag har en apelsin satt på kärna som står inomhus på vintern och den är över en meter hög nu. Låg temperatur är ju bara en faktor bland många, t ex ljus, näringstillförsel, jord, vattning osv. Ordet "vila" är ett relativt begrepp som jag ser det, om en växt har 30 grader under högsäsong så kan kanske 18 grader betraktas som vila i lågsäsong. Indragen näring, mindre vatten och mindre ljus leder ju också till mer vila. Mitt stora problem är att jag inte har något bra utrymme för vinterförvaring av växter i låg temperatur så då får det bli rumstemperatur! Antingen det eller inga exotiska växter alls! Finns det vetenskapliga undersökningar på det här området?
Alexander-VG-zon3
30-09-2007, 21:04
CITAT (Digger @ 30-09-2007, 18:26)  Det där med att medelhavsväxter måste övervintra i fem plusgrader tror jag är en sanning med modifikation! Jag har mängder med krukväxter som normalt växer nere i värmen men som trivs utmärkt i kruka i svenskt inomhusklimat! T ex fikusar, kaktusar, yucca-palmer (som tydligen är en lilja och ingen palm), pelargoner (som kommer från savannen i Afrika!) osv osv. Jag har en apelsin satt på kärna som står inomhus på vintern och den är över en meter hög nu. Låg temperatur är ju bara en faktor bland många, t ex ljus, näringstillförsel, jord, vattning osv. Ordet "vila" är ett relativt begrepp som jag ser det, om en växt har 30 grader under högsäsong så kan kanske 18 grader betraktas som vila i lågsäsong. Indragen näring, mindre vatten och mindre ljus leder ju också till mer vila. Mitt stora problem är att jag inte har något bra utrymme för vinterförvaring av växter i låg temperatur så då får det bli rumstemperatur! Antingen det eller inga exotiska växter alls! Finns det vetenskapliga undersökningar på det här området?  fikus,katusar,yucca,apelsin är inga medelhavsväxter och klara att vara inne under vintern men dina kaktusar,yucca,apelsin kommer inte blomma inne hos dig vet du varför? jo dom får ingen vila så enkelt va det . överlever gör dom i vilket fall som helst ,vilken fikus pratar du om ? fikusar är tropiska och behöver inte vila om vintern . dom pelargoner du köper är förädlade till hundra och är total olika sina föräldrar nere i afrika . som apelsin räcker +15c på vintern men du måste då ge extra ljuse för att den ska blomma och sätta frukt . för att 'äkta' medelhavs växter ska orka blomma sätta frukt och växa optimalt MÅSTE dom vila svalt då det blir kallt i medlehavsländerna på vintern .
Alexander-VG-zon3
30-09-2007, 21:13
CITAT (Digger @ 30-09-2007, 18:26)  yucca-palmer (som tydligen är en lilja och ingen palm) det hör till familjen Agavaceae och är ingen lilja http://davesgarden.com/guides/pf/b/Agavace...one/cultivar/0/här är familjen Liliaceae http://davesgarden.com/guides/pf/b/Liliace...one/cultivar/0/
kerstin z5-6
01-10-2007, 11:19
vet inte om det finns vetenskapliga undersökningar -men om de är ute i + 28 dagtid i juni -som vi hade .. får + 15 nu ..o rumstemp sedan så kan man ju säga att de har en viss vila Vid medelhavet -Rom tex är det just nu + 27 grader varmt
Alexander-VG-zon3
01-10-2007, 11:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-10-2007, 12:19)  vet inte om det finns vetenskapliga undersökningar -men om de är ute i + 28 dagtid i juni -som vi hade .. får + 15 nu ..o rumstemp sedan så kan man ju säga att de har en viss vila Vid medelhavet -Rom tex är det just nu + 27 grader varmt  men sen har vintern inte heller kommit till Rom . äkta medelhavs växter måste vila svalt och ev ljust gärna nån lätt frotsknäpp.
CITAT (flaxss @ 01-10-2007, 12:37)  äkta medelhavs växter måste vila svalt och ev ljust gärna nån lätt frotsknäpp. Kan du hänvisa till någon vederhäftig dokumentation angående detta? Jag hittade en intressant sida på nätet där man skrev så här vilket är precis tvärtom mot det du säger: What most people don't realise is that Mediterranean plants have adapted to estivate, or sleep without losing their leaves, in summer, as opposed to winter, which is what cool climate plants do. They come into new growth in autumn, are in full leaf, full growth, full flower and setting seed in winter and spring, and so they really do behave totally differently to plants that come from cooler climates. This is what makes them so hardy and drought tolerant. http://www.abc.net.au/gardening/stories/s1503307.htm
Mera citat men jag vet inte vad som är rätt eller fel. Här skulle behövas forskning om det inte redan är gjort!
If the plant has a period of the year when it rests, let it do so. Mostly it is in winter, but many Mediterranean plants rest during the 'dry' summer period. (http://ezinearticles.com/?Secret-of-a-Green-Thumb&id=722068)
Citrus are subtropical plants, and grow more or less all the time in subtropical regions. Most grow in flushes followed by periods of several weeks in which the plants rest. Most indoor environments are warm enough to keep citrus growing nearly all the time, except during the coldest and darkest winter months. With many varieties—especially acid citrus—it is not unusual for the plant to bear three or four crops a year. (http://www.bbg.org/gar2/topics/indoor/handbooks/landscaping/orangerie.html)
Alexander-VG-zon3
01-10-2007, 18:53
CITAT (Digger @ 01-10-2007, 19:02)  Kan du hänvisa till någon vederhäftig dokumentation angående detta? Jag hittade en intressant sida på nätet där man skrev så här vilket är precis tvärtom mot det du säger: What most people don't realise is that Mediterranean plants have adapted to estivate, or sleep without losing their leaves, in summer, as opposed to winter, which is what cool climate plants do. They come into new growth in autumn, are in full leaf, full growth, full flower and setting seed in winter and spring, and so they really do behave totally differently to plants that come from cooler climates. This is what makes them so hardy and drought tolerant. http://www.abc.net.au/gardening/stories/s1503307.htmhon har nog inte kollat hur kallt det blir i medelhavet då det är varmtemperat klimat till kalltemperat klimat beroende om man är i norra eller södra delen av medelhavsländerna , jag däremot har lärt mig om medelhavs klimat och medelhavs växter ska ha medelhavs klimat för att trivas . att dom tappar löven eller inte, är ingen vägledning då många växter även i Sverige är vintergröna vilket hon heller inte har tänkt på . http://sv.wikipedia.org/wiki/Medelhavsklimat''Medelhavsklimat är ett klimat som utmärks av att sommaren är oavbrutet torr och het, medan vädret på vintern är omväxlande och nederbördsrikt. Kontrasten beror på att ett subtropiskt högtryck invaderar området under sommaren, medan vintern präglas av luftmassor från tempererade områden med mer växlande väder.'' jag förlitar mig mer på välkända sidor som denna där dom har gjort en härdighets zoner över medelhavsländerna som du ser bildas där frost på många ställen det är bara kusten som är frostfri . http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze.htmlmedelhavsvinter - vintern i medelhavet är regn-snö rik på en del ställen och kort men ändå ett par nätter-veckor med kyla och frost . medelhavs växter - behöver vila då dom kommer från områden med kyla och frost och vill så gärna ha det . den bruden på sidan pratar om blomning och frö sättning låt mig berätta ,, dom vilar(sparlåga) mitt på sommaren och mitt på vintern . ja dom blommor under hösten och våren en del , sen mognar frukterna under vintern eller höst-vår men även under sommaren . sen vila då det är för kallt och vila då det är för varmt . som granatäpplen den tappar bladen under vintern. nåt som du glömmer är att vi i Sverige inte har medelhavs klimat inne eller ute DÄR AV ska dom vilas hos oss under vintern då vår sommar mer liknar vår-höst , dom är i full aktivitet under sommaren och vilar inte som dom gör i naturen för att dom ska få vila så övervintrar vi dom svalt och ljust på vintern . en annan sak du glömmer är att vi har många medelhavsväxter i våra trädgårdar !! så berätta för mig när vilar dom? sommaren ? nej på vintern . vad mer behöver du veta ? än att förstå att medelhavs växter ska vila på vintern svalt . en annan sak rosor i Sverige blommar sommar och sen höst , i södra skåne även tidig vinter fast det blir frost - i medelhavet gör dom lika dant blommar höst-vinter sen vilar dom en kort tid på vintern när det blir som kallast . och går på sparlåga under sommaren INTE vilar . här är en annan viktig sak jag vill påpeka det är skillnad på växter som går på sparlåga eller vilar totalt . många växter under en medelhavssommar går på sparlåga vilar inte . du kan själv göra ett enkelt test köp oliv,rosmarin,timjan,lavendel,ginst och prova övervintra dom inne under vinter i värmen . dom kommer inte blomma till våren och snart ge upp kanske även dö . bilder från medelhavet en från sommar och en vinter bild ,, ser du skillnaden ? eller hur vilar växterna på den bilden inga blad och ser väldigt vilande ut . sån vinter vill dom även ha hos oss CITAT (Digger @ 01-10-2007, 19:24)  Mera citat men jag vet inte vad som är rätt eller fel. Här skulle behövas forskning om det inte redan är gjort!
If the plant has a period of the year when it rests, let it do so. Mostly it is in winter, but many Mediterranean plants rest during the 'dry' summer period. (http://ezinearticles.com/?Secret-of-a-Green-Thumb&id=722068)
Citrus are subtropical plants, and grow more or less all the time in subtropical regions. Most grow in flushes followed by periods of several weeks in which the plants rest. Most indoor environments are warm enough to keep citrus growing nearly all the time, except during the coldest and darkest winter months. With many varieties—especially acid citrus—it is not unusual for the plant to bear three or four crops a year. (http://www.bbg.org/gar2/topics/indoor/handbooks/landscaping/orangerie.html) citrus är inga växter som kommer från medelhavet dom mer tropiska . dvs har en vinter som ligger på +10c +15c +20c och inte så speciellt kyligt om natten heller . vad som är rätt är att medelhavsväxter ska vila när vi odlar dom i sverige då vilar dom om vintern svalt 0-10c och ev ljust . mina medelhavsväxter har alltid vilat på vintern hur jag än gör .
Som sagt, det verkar finnas flera teorier om detta och jag efterlyser någon form av forskningsresultat kring växternas optimala vinterklimat. Medeltemperaturen i Athen är vintertid inte långt från mina inomhustemperaturer, jag tror nästan att temperaturskillnaden är större ner till era kylrum än upp till min inomhusluft! Att det blir frost då och då därnere betyder ju inte att frost och kyla är nödvändigt för växterna!
Jag söker och söker på nätet men det är väldigt svårt att få fram nåt om bästa sättet att få växter att överleva svensk vinter. Visst kan jag pröva mig fram men jag har tyvärr bara en pinje och en apelsin och dessutom saknar jag kallare utrymme för förvaringen. När det gäller apelsiner så sägs det att dom ska stå kallt för att dom ska blomma men som jag ser det så blommar trädet efter en sådan kur bara eftersom det har fått gå på sparlåga och vill fortplanta sig för att sprida sina gener innan det dör. Samma sak med blommor, dom blommar ju ännu mer om man snålar på vattnet.
Nåväl, vi får väl se hur länge min pinje överlever!
Alexander-VG-zon3
01-10-2007, 19:30
CITAT (Digger @ 01-10-2007, 20:19)  Som sagt, det verkar finnas flera teorier om detta och jag efterlyser någon form av forskningsresultat kring växternas optimala vinterklimat. Medeltemperaturen i Athen är vintertid inte långt från mina inomhustemperaturer, jag tror nästan att temperaturskillnaden är större ner till era kylrum än upp till min inomhusluft! Att det blir frost då och då därnere betyder ju inte att frost och kyla är nödvändigt för växterna!
Jag söker och söker på nätet men det är väldigt svårt att få fram nåt om bästa sättet att få växter att överleva svensk vinter. Visst kan jag pröva mig fram men jag har tyvärr bara en pinje och en apelsin och dessutom saknar jag kallare utrymme för förvaringen. När det gäller apelsiner så sägs det att dom ska stå kallt för att dom ska blomma men som jag ser det så blommar trädet efter en sådan kur bara eftersom det har fått gå på sparlåga och vill fortplanta sig för att sprida sina gener innan det dör. Samma sak med blommor, dom blommar ju ännu mer om man snålar på vattnet.
Nåväl, vi får väl se hur länge min pinje överlever! du kommer inte hitta så mycket forskar resultat ,, läs böcker istället så står där att dom ska vila svalt. som där står på sidan får Athen -7c -1c på vintern som lägst om nätterna,och dag tid runt +5c +7c +13c i jan-feb det kallar jag vinter även om den är kort ( Winters are mild although frost can occur and nights can be cold,Min Temp jan (°C) 7). frost är inte nödvändigt men det förkommer där dom växer vilt . det räcker att det är under +10c +5c så vilar dom . men som oliver behöver frost för att blomma rikligt men inte alla växte behöver det . då vi inte har medelhavsklimat om vintern inne måste vi övervintra dom svalt för att dom ska orka med . citrus växter behöver inte en kylig vinter men en vila på +15c för att orka med , en viss skillnad där . citrus är inga medelhavväxter !! citrus(apelsin) kan du övervintra inne med extra ljuse . men inte pinje i längden eller några andra medelhavsväxter som jag skrev gör ett test köp några äkta medelhavsväxter så får du se hur det går att ah dom inne i rum värmen om vintern .
Uppdatering sen förrförra året! Pinjen är nu drygt tre år gammal och lever fortfarande! Har jag slagit Cillas rekord? Den har stått i växthuset hela vintern frostfritt under bubbelplast men nu har det blivit något sorts vitt ludd på den. Är det någon som vet vad det är? Ska man göra något åt det eller kommer det att försvinna i sommarsolen? Bifogar några bilder! Jag har med värmeljuset så ni får en uppfattning om storlek. På sista bilden petar jag på vita luddet med en tändsticka. pinje5 maj 2009.jpg pinje6 maj 2009.jpg pinje7 ma j2009.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|