Full version: Djungelgurkerapport
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer en liten rapport om hur djungelgurkeodlingen gått hittills:

Eftersom djungelgurka inte är någon riktig gurka visste jag inte hur lång förkultivering den behövde så jag sådde i april vilket var för tidigt. Fröna grodde ganska snabbt och jag fick upp små plantor som inte verkade trivas inomhus, plantorna stod bara och stampade och bladen blev fula. Plantorna jag satte ut i växthuset när jag var säker på att frosten var över var ganska klena och fula. I växthuset satte de dock en enorm fart, de slingrar sig ganska bra med sina små gurklika blad och nu är de även fulla med blom. Det återstår att se om det blir några frukter och om de smakar tillräckligt bra för att jag ska anse dem som ätliga.
(Växthuset börjar se vildvuxet ut i djungelgurkehörnet där det även finns en vildtomat, växer de med samma fart som de gör nu får jag nog ta och klippa lite)

För er som inte vet vad djungelgurka är så heter den Melothria scabra och var en nyhet för året hos Impecta och här är de bilder impecta har på sin hemsida:

Pher
Spännande, såg rätt roliga ut gurkorna. Keep us posted smile.gif
Erika zon 4
Ska bli intressant att höra om de är goda också! Då kanske det blir lite djungelgurka nästa år!
Susanna
De ser jättespännande ut!!! Hoppas de visar sig vara goda också! Väntar med spänning på fortsättningen!

Mvh
Susanna
Helen vid Ljungan
Hej! Jag prövar också djungelgurkan. Eftersom jag inte visste att det inte var en gurka så förkultiverade jag samtidigt med slanggurkan. Det gick bra med utplanteringen i växthuset. Men det stod still under hela juni eftersom det inte var någon värme och växthuset är gammalt och gistet. Nu har jag en hel del gurkämnen och jag väntar med spänning på att de ska växa till sig.
/Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon