naga 73
vad händer om man inte övervintrar en apelsinplanta?
Floppy
Har du plantan ute är risken ganska stor att den fryser ihjäl.
Alexander-VG-zon3
hur menar du ?

Inka
Menar du att den ska få övervintra inomhus i rumstemperatur? Det brukar gå bra ändå, ställ den i det svalaste rummet med stödljus över. Till våren kan du ansa den om den fäller mycket blad. Kolla noga så den inte får spinn!
Min har fått övervintra inne (bor i lägenhet) och den är jättestor och har fyllt 20 år! Den har dock aldrig blommat, men är mycket fin som grön växt också. Kanske hade den blommat om jag övervintrat svalt och ljust, men jag har inte den möjligheten tyvärr.
/Inka
linh
Jag har haft citrusplantor som har fått stå i söderfönstret året om. På hösten växer de ingenting, men så fort vårsolen kommer
fram (jag bor högt upp så det är absolut inget som skymmer om man inte räknar med molnen de molniga dagarna) så ser man att nya ljusgröna skott är på väg och på dem små vita knoppar som senare blir till blommor och frukter. Jag har aldrig haft någon planta längre än 3-4 år för sen har jag lessnat och gett bort dem, så jag kan inte säga om det är bra i längden. Har velat ha mer plats för hoyor :-)
ingrid fuxwall
CITAT (flaxss @ 29-09-2007, 16:25) *
hur menar du ?

Säger som dig - vad är frågan
linh
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-10-2007, 19:27) *
Säger som dig - vad är frågan

Jag gissade på "Går det lika bra att inte övervintra den, eller växer den sämre då, blommar inte osv?".
Svalu
CITAT (naga 73 @ 29-09-2007, 15:24) *
vad händer om man inte övervintrar en apelsinplanta?

Om jag nu förutsätter att du menar att du inte har den frostfritt så kan jag garantera att den stendör ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon