Full version: vad övervintrar ni?
inglan
Pellisar och fuchsior förståss, och så efter att jag läst här har jag testat margurit med gott resultat. Vad mer övervintrar ni?
Kan helichrysum att överleva inne i svalt och ljust? Million bells, surfinia och liknande är det idé att ta in och kanske ta skott av eller bättre att så/köpa till våren?
Flitiga Lisa tar nån in dem och tar skott till våren, det borde gå fortare att få blommande plantor.
Jag vet att det ju bara är att testa, men med begränsat utrymme så vill jag spara det åt sådant som brukar funka, och vill gärna ta del av era erfarenheter. confused.gif
Vansinningt bra forum detta förresten, skulle vara mycket mer ovetande om mycket utan det... wub.gif

Hälsningar Inglan smile.gif
kerstin z5-6
Helichrysum går utmärkt , silver falls likaså - Alla solanum växter -(potatisblommeutseende) "Klockranka ,
ingrid fuxwall
CITAT (inglan @ 29-09-2007, 17:48) *
Pellisar och fuchsior förståss, och så efter att jag läst här har jag testat margurit med gott resultat. Vad mer övervintrar ni?
Kan helichrysum att överleva inne i svalt och ljust? Million bells, surfinia och liknande är det idé att ta in och kanske ta skott av eller bättre att så/köpa till våren?
Flitiga Lisa tar nån in dem och tar skott till våren, det borde gå fortare att få blommande plantor.
Jag vet att det ju bara är att testa, men med begränsat utrymme så vill jag spara det åt sådant som brukar funka, och vill gärna ta del av era erfarenheter. confused.gif
Vansinningt bra forum detta förresten, skulle vara mycket mer ovetande om mycket utan det... wub.gif

Ok! Visste inte att man kunde övervintra fuchsior och marguriter - hur gör man då?

ingrid
inglan
Vad gäller fuchsior så har jag dem ute länge än tills det blir kallare, sen klipper jag ner lite till hanterbart, tar bort bladen och ställer i min potatiskällare. Där är mörkt och svalt, vet inte om mörkt är så bra, men det funkar för mig. Lika med marguriterna, fast jag har inte vågat ta bort bladen fast de ramlar ju ändå så det skulle man kanske...
Mycket lite vatten tills i februari då kan jag bara inte bärga mig, då måste jag börja se om det lever...
Man kan skrapa på fuchsians stam, är det grönt så lever den.
Väldigt kul att stamma upp, har några fuchsior som jag stammat upp, ska försöka med marguriter oxå nästa år.
Just nu tycker jag att det är så kul att stamma upp.... rolleyes.gif
Lycka till!
Då ska jag ta vara på mina helichrysum, de är som finast nu skulle vara svårt att ge åt komposten... wub.gif

Elisabeth-Västkustkolonisten
Helichrysum har jag alltid tagit skott av och övervintrat som små plantor. Moderplantan war alledeles för stort att övervintra.

Och när dom små plantorna börjar att växa i februari så klippte jag ner dom och hade då igen sticklingarna att sätta.

Man måste bara toppa dom tillräckligt oft så att man får kompakta plantor

Edelweiss
Eva i Skåne
Vanlig flitig lisa har jag inte funderat på att övervintra, men det borde gå bra. Tror nästan jag ska försöka med en rosenlisa i år rose.gif . Jag har ett par andra Impatiens som jag övervintrat plantor av ett par år och det funkar mycket bra. De växer hela vintern och har gett massor av nya plantor på våren. Det är Jungle gold och en som kallas papegojnäbb, vet inte om den har nåt annat svenskt namn.
Snöflinga har jag tagit skott av på hösten och rotat och haft i fönsterkarmen över vintern. Funkar också bra.
Elisabeth P
Idiotfråga, men jg ställer den ändå:

När ni tar sticklingar, tar ni då vid ett speciellt ställe eller kan man knipsa av var helst man vill och rotslå eller sätta i vatten?
Miamamma
I våras sådde jag underblomma och den är nu en stor och fin buske.
På mässan sålde dom rötter av någon sort av underblomma. Jag vet inte om det är samma sort men nu undrar jag om det är någon som provat att övervintrat vanliga underblommerötter?
inglan
Jag har övervintrat dem och de blir större för var år, det är liksom en stor knöl under. Förvarar dem torrt och mörkt tills våren kommer, mina självsådde sig förra året så det kommer flera små underblommor. Jag förgrodde inne innan jag planterade ut dem och de har blommat så otroligt i år, tacksamt! biggrin.gif
Jag har redan kollat wub.gif att det är en liten knöl (som en liten morot eller nåt) under de självsådda småplantorna, så det är väl bara att gräva upp och ta in när de frusit ner.
Det bästa är att mördarsniglarna inte har rört underblommorna, så jag tänkte utöka beståndet och tar fröer själv också!
Kanske för att deras favoriträtt dahlior stått bredvid.... no.gif

Hälsningar Inglan
Elisabeth P
Jag har ochså japansk underblomma, men jag uppfattade det som om den skulle klara sig ute med täckning- Stämmer inte det?
renate
Jag har köpt en mexikansk underblomma på mässan 04,den har jag i kruka och ta in när den vissnat ner,nu står den på altanen..Annars övervintrar jag inga sommarblommor,så nya varje år.
Sollan
Har övervintrat narcisstobak och jätteverbena. Allt enligt principen GDSGD...
Miamamma
Tack för svaren!

Så himla bra om det funkar för då har jag plats att förgro annat inne på våren.
Jag har hållit på att grävt upp mina sommardalior nu i många år. När dom var nysådda var det övervägande röda men med tiden har det smugit sig in färgvarianter både åt orange och rosa. Det är så hima bra att bara plocka fram kartongen med rötter och gräva ned istället för att så nya varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon