Undrar bara över det här med att odla grönsaker år efter år på samma jordplätt, visserligen med växelbruk men ändå... Blir inte jorden utarmad även om man försöker tillföra ordentligt med gödsel? Jag tycker det har vuxit lite dåligt de sista åren i mitt grönsaksland, det har odlats där i dryga 40 år vet jag. Kan inte/vill inte göra grönsaksland någon annan stans på tomten. Men så tänkte jag på det här med träda, det är väl kanske bara något för åkrar eller?
Kanske att jag trots allt varit för dåligt med riktig gödsel, ska nog be någon bonde om ett lass, det var ett tag sedan jag hade riktig gödsel på. Mest haft kogödsel på påse, hönsgödsel, kompost, gröngödsling mm
Är det kanske det som är felet, att jag ändå gödslat för dåligt?
Undrar Inglan
Eva i Västerås
29-09-2007, 20:21
Träda tar nog bönderna till när dom inte kan växelbruka.
Kompost och "riktig" gödsel är vitaminkurer för jorden.
Nog kan du odla på samma ställe. om du fyller på näring och jordförbättrar.
Mina största skördar i förra grönsakslandet fick jag de sista åren. (Flyttade förra hösten)
Det var efter att dottern börjat rida, såjag kunde tigga lite säckar med hästgödsel.
I Kina där man använder intensivjordbruk och kan pressa ut 3 skördar på ett år, så har man nog odlat på samma ställe i många tusen år. Man bör bara se till att ha så hög biologisk aktivitet i jorden som möjligt. Många nöjer sig med att bara ge gödsel (i bästa fall ko/stall-gödsel) på våren, och sedan inget mera. Men om man kontinuerligt tillför växtavfall eller gräsklipp så tillför man både näring och höjer den biologiska aktiviteten.
Tack för svar, uppenbarligen har jag varit för snål med gödningen... det blir till att bättra sig!
Hälsningar Inglan