Full version: Hstgdsel!
Andr
Hej,

(Har skrivit detta i ett annat forum men detta r kanske lmpligare?)

Jag r en heltnd nybrjare p att odla kksvxter. Det brjade frra ret med ett lyckat vxthusprojekt som blev en dundersucc. Vi hade tomater, gurka, paprika, vattenmeloner, basilika etc frn brjan av sommaren till oktober d de sista tomaterna ts upp.

Nu tnker jag ta nsta steg och brja odla p friland. Tomten vi har r egentligen ett ideal fr detta, bara trkiga grsmattor.

Det jag gjort r att jag grvt tre stycken upphjda friland (1,1m x 3,5m) i hstas. Grvde upp grset, lade tuvorna upp-och-ner och lite kompost underst. Detta ska bli kallbnkar med en hjd p ca 20 cm med trram runt.

Nu tnkte jag fylla p med hstgdsel och drefter lgga p ett tunt skikt gammal jord, mest lerjord och lta det vara tills vren fr att d blanda runt det hela och brja plantera. Har kt ut till en ridskola som gladeligen lter mig komma med en slpvagn fr att grva i hgen utanfr stallet.

P baksidan av den stora hgen ligger ldre brunnen gdsel som jag tnker grva av. Det verkar vara rtt s koncentrerat, dvs mycket liten del r blandat med h. Nu till frgorna...

1) Hur mycket gdsel kan jag lgga p, har tnkt lgga p ca 10-15 cm, r det lagom, kan man ta fr mycket, hur mycket gdsel ska jag ta jmfrt med lerjord som jag tnkt blanda ut det med?

2) Stallflickan sa att det r stora vita lskiga larver i hgen, ungefr som ett lillfinger. Kan detta medfra ngot bekymmer fr mig?

3) Ska jag frska ta obrunnen gdsel istllet fr brunnen, fr att f fart p nedbrytningen av grstuvorna eller hinner det inte brinna klart tills jag ska plantera?

/Tjingeling wacko.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon