Full version: Skörd av ruccola?
LottenG
Från att varit små obetydliga plantor har vår ruccola skjutit i höjden och några blommar. Har för mig att jag läst att det är viktigt att man skördar innan de blommar, men i mina trädgårdböcker står det inget sånt.
Kan någon upplysa mig om detta är sant och i så fall varför?
Är även de blommande ätbara?

/Lotten
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man bör skörda innan växten blommar för då brukar bladen vara finast men det går även att äta bladen på de blommande plantorna. När plantorna börjar blomma så satsar de den mesta energin på blommor och frösättning så de brukar inte producera så mycket blad då. Ruccola brukar man så i omgångar den går lätt i blom på högsommaren. Den blir bäst under vår och höst så testa att så lite nya omgångar.
LottenG
Tack för ditt snabba svar Åsa!

Då ska jag genast skörda dessa och prova att så lite nya!

Bor i Sundsvall och var lite tveksam till om det skulle fungera med ruccola här, men det gick bra. Kanske beror på värmen vi har...

/Lotten
Åsa, mälardalen zon 2
Så enormt mycket värme behöver inte Ruccola en normal svensk sommar är nog bättre än somrar med +30C, ruccola går ofta bara upp i blom när det blir för varmt. Ruccola växer ganska snabbt så den kan passa mycket bra på ställen där säsongen är lite kortare.
Ingrid på Västkusten
Är det gula blommor?
Då är det den vilda ruccolan, hugg genast av större delen av blande ( stoppa i gryta) och så blommorna så kommer det nytt. Den ruccolan övervintrar hos mig på upphöjd bädd :-))

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon