Jönsson
30-09-2007, 11:57
De senaste två åren har vi haft problem med våra rabarber. Vi bor på en ö i Stockholms skärgård. Vi har dels en gammal planta ca 10 år och köpt nya (ett par stycken) de senaste åren. Rabarber kommer upp fint på våren. De är planterade i olika jordar för att se om ngt händer. Men efter några stjälkar så försvinner de bara. Kompost sätter vi till på våren och täcker med fiberduk under vintern. Den gamla får fler själkar de nya bara en. Är det något djur som äter upp den underifrån?
Vad kan man göra?
Birgitta
Har ingen aning, men erfarenheten säger mig att man ska pyssla om rabarber så lite som möjligt. I alla fall här uppe, vet inte vad de säger om slask och barfrost som ni kan ha där nere.
Själv gör jag ingenting med mina, krattar bara bort fjolårsriset på våren. Nån gång ibland kan de kanske få en näve kodynga. Och de växer och frodas.
Min erfarenhet är att rabarber vill ha rätt mycket vatten när den sätter fart på våren. Så är det torka (som det var i år) vattnar jag några kannor när de första knölarna syns. Annars inget.
Jönsson
30-09-2007, 18:38
Det konstiga är att de kommer upp men bara försvinner. Är det ngn som har tips om väldigt härdiga rabarber och när ska jag plantera dem och hur? På vår ö finns väldigt tunnt jordtäcke så vi fyller på med planteringsjord och mull och trädgårdskompost. Vattna kan vi bara göra med regnvatten - om det finns. Men de gamla rabarberna har ju funkat i 10 år men inte nu. Likadant har hänt med "kökslandet" varken gräslöken, persiljan, timjan vill inte ta sig. Äter grodor sådana köksväxter?
Birgitta
CITAT (Jönsson @ 30-09-2007, 18:38)

Det konstiga är att de kommer upp men bara försvinner. Är det ngn som har tips om väldigt härdiga rabarber och när ska jag plantera dem och hur? På vår ö finns väldigt tunnt jordtäcke så vi fyller på med planteringsjord och mull och trädgårdskompost. Vattna kan vi bara göra med regnvatten - om det finns. Men de gamla rabarberna har ju funkat i 10 år men inte nu. Likadant har hänt med "kökslandet" varken gräslöken, persiljan, timjan vill inte ta sig. Äter grodor sådana köksväxter?
Birgitta
NEJ grodor äter bara insekter! Möjligtvis skulle allätare om t ex grävling kunna äta rabarber. Men de borde inte bo på en karg ö! Gräslök och timjan är växter som normalt växter på torra marker, de borde inte ha något problem alls! Rabarbern borde det gå att skydda mot yttre "fiender" med täckväv eller någon form av nät.
Jönsson
30-09-2007, 19:29
Vi har flera grävlingar även på vår ö. Men det finns inte ett spår av yttre påverkan.
rabarberna bara försvinner efter ett tag. Bladen blir gula, själkarna mjuka och sen borta... Inga andra växter i närheten - sparris - pioner - gladiolus - vinbärsbusken - drabbas. T o m malörten tar sig inte. Mynta, Oregano och citronmeliss växer som ogräs - men inte gräslöken.
Tack för att ni har engagerat er i mitt problem
Birgitta
björnen
02-10-2007, 14:56
Hej, tråkigt med dina rabarber, kan det vara så att du har för surt i jorden, har du kalkat? Du nämner även att du vattnar med regnvatten som ju är surt jämfört med kranvatten.
mvh björnen
Chamomille
02-10-2007, 16:49
CITAT (björnen @ 02-10-2007, 15:56)

Hej, tråkigt med dina rabarber, kan det vara så att du har för surt i jorden, har du kalkat? Du nämner även att du vattnar med regnvatten som ju är surt jämfört med kranvatten.
mvh björnen
Då hade våra rabarber varit döda för länge sen.... För här har det regnat hela sommaren.
björnen
03-10-2007, 06:18
Det är ju förstås inte så att det enbart är regnvatten som kan ha skapat en sur miljö för Jönson, men det höjer ju inte PH värdet om det redan är lågt. Jönsson nämner ju oxå kompost samt mull som ju normalt har lågt pH. Mitt råd är att mylla ner pulvriserad dolomitkalk i god plantjord samt att plantera rabarbern i detta, vattna gärna rabarbern med regnvatten fortsättningsvis men tillför kalk ibland.
mvh björnen
Just kalk är det enda jag någonsin baltar med när det gäller mina rabarber. En rejäl näve vedaska på våren och försommaren. Vattnar/gödslar i övrigt aldrig.
Och de växer enormt!!
Jönsson
03-10-2007, 10:33
Tack för alla råd. Ska inhandla kalk och spara vedaska. Men jag hade en fråga till: Är det ngn som har tips om väldigt härdiga rabarber och när ska jag plantera dem och hur?
Åsa, mälardalen zon 2
03-10-2007, 12:06
Gamla hederliga Victoria brukar kunna växa nästan vart som helst.
Det är nog i stort sett nästan bara Victoria och Elmblitz som säljs i handeln, och Elmblitz kan vara trög i starten (ibland kan det ta många år innan plantan är skördestor) + den blir inte lika stor som Victoria.
Våren tycker jag är en bra planteringstid eller tidig höst funkar också för plantering av rabarber.
Rabarber gillar mycket näring så kogödsel och liknande gillar de (förr tömde man pottan på rabarbern) samt de vill ha öppen jord runt plantan speciellt när de etablerar sig, när de etablerat sig kväver de själva ogräset genom att ha en massa stora blad som skuggar marken.
frebe893
19-10-2007, 09:26
Vi har också ett ställe i Stockholms skärgård och har i år haft ett liknande problem med alla våra rabarberplantor (våra tre + svärmors). Ngn gång under sommaren gulnade bladen ner och till slut försvann hela plantan... Mkt skumt, då vatten inte har varit ngt direkt problem i år

och då plantorna har fått gödning i form av kogödsel under våren.
Vi misstänker starkt att det är vattensorkarna som har varit framme och härjat och helt enkelt ätit upp rötterna till plantorna. I år har det varit ett riktigt sorkår, med hur många sorkar som helst. Tre stycken har dock dränkt sig själva i en uppsamlingsbrunn och tre ungar tog jag med röjsågen
Hur som helst blir det spännande att se om plantorna kommer tillbaka nästa år eller om de är borta.
Jag skulle ut och plocka av de sista äpplena i förrgår. Och då var faktiskt min rabarber också totalt borta!
Inte ett spår syntes.
Två stora stånd, och jag har aldrig haft problem med dem. Eller med sork/möss heller.
Försökte kika på grannens, som står typ solitär, men det var för skumt och för långt bort.
Inte 17 brukar de vissna ner kapitalt på hösten?
Min rabarber på lotten har inte försvunnit, men vissnat totalt; bara några bruna stjälkar är kvar; bladen har försvunnit. Detta visade sig på sensommaren. Landet är inte torrt. Jag kan inte komma ihåg att rabarbern burit sig åt så tidigare. Andra plantor på området är normalt höstfärgade. Sork har vi tack-och-lov inte på kolonin.
Kan det vara någon svampsjukdom i år ? Just nu har jag inte tillgång till Maj-Lis Petterssons bok om växtskydd.
Annelie68
19-10-2007, 14:23
Kan det vara så att rabarberna har fått för mycket vatten.
Just att de gulanar och försvinner helt är ju att rötterna inte får syre och ruttnar.
Mina rabarber var uppätna i våras, skulle rensa runt dem och ryckte upp en grästuva brevid och där rötterna skulle vara var ett jättehål, så om sorken vart framme så syns det.
Annelie
Jönsson
13-06-2008, 21:01
Våren/sommaren 2008
I höstas skrev jag om de försvunna rabarberna. Nu väntade jag med spänning om ngt skulle dyka upp. Och det gjorde det. En enda ynklig skälk-minivariant. Ska jag gräva upp den gamla och slänga den och inte plantera ngn ny på samma ställe. Kan man köpa en ny - större planta - i juli och sätta ner den då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.