Full version: Liguster
Anna P
Min ligusterhäck är av varierande täthet. Åt ena hållet är den mcket tät och fin, men så i hörnet så blir den helt plötsligt väldigt
spinkig och gles i flera meter för att sedan övergå i tät igen. Grenarna har inte blad ända in vid stammen utan är kala en bit
innan det är lövbeväxt. Hade detta problemet redan förra året, men det har blivit fler glesa i år.

Körde ner en grep för att kolla jorden lite; där de glesa växer är jorden väldigt lös och porös, medans vid de täta är jorden
mycket hårdare. Den glesa delen har blommat mycket mer än den täta. Gödslade med hönsgödsel i våras.

Häcken är ett par år gammal, har i år kunnat klippa den bättre delen med häcksax, efter att ha kört med nagelsaxmetoden
sedan den planterades. Den glesa delen har jag avvaktat med, vet inte riktigt hur jag ska göra, har klippt lite med sekatör.

Så vad ska jag göra???

Gräva upp och sätta nytt eller kan befintliga plantor räddas?
Jordförbättra utan att flytta plantorna?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kanske skulle klippt den hårdare?? Ligusterhäckar blir tätast ifall man bara släpper upp dem 20cm per år + sidorna ska gärna slutta något så solen kommer åt att skina ända ner, blir det för mörkt blir det lätt kalt. Skuggas häcken mycket där det är glest eller sitter det ett girigt träd i närheten kan det vara orsaken till glesheten.

Kanske lite jordförbättring i vår + gödsling i kombination med lite hårdare nedskärning på vårvintern kan jämna till häcken. Gödsla med ex. häst/kogödsel som även hjälper till att förbättra strukturen på jorden + använd gärna kompostjord ifall du har den är bättre än butikernas torvprodukter. Torv bryts ner så det hjälper inte så bra på lång sikt.
Anna P
Klippa den hårdare? Jag har ju klippt hela häcken lika och ändå skiljer det sig så på tätheten? Har inga giriga träd ( ett tre år gammalt äppleträd kan väl inte vara boven...?) och vandrande skugga över hela häcken.

Men det är väl till att klippa tuffare, jordförbättra och gödsla som gäller då!!!
sanna
Hej!

Slänger mig in i ligusterhäcken med en liknande fråga:
Är det försent att gödsla sin liguster nu?
Jag har hört något om att inte gödsla efter midsommar eller så...
om det går att gödsla, vad är då bäst att använda? Har Algomin gräsmattegödsel hemma, skulle det i så fall funka, tro?

Sanna, zon II
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon