Full version: Löv och äpple
pixieangel
Hejsan

Som sagt jag köpte hus för några månader sedan och jag är så förtjust i alla mina träd.
Bok, Askar, Björkar, Äpple och Plommonträd.

Men Asken var ju snabb med att börja tappa sina blad och Björken är inte långt efter.
Och jag krattar och samlar upp men ser framför mig att jag får inte plats med alla löv som skall
komma av från träden sad.gif

Så jag undrar vad gör alla med sina löv ?
Låter man det ligga kvar eller gör man en speciell lövhög eller lägger man det på komposten som snart blir överfull.

Jag har samma problem med mina äppleträd för som sagt det finns en gräns hur mkt jag orkar äta och jag är rädd att äpple i kompost eller på marken drar till sig råttor.

Som ni säkert förstår så har jag aldrig bott i hus eller haft trädgård så jag tar med glädje emot alla slags tips och speciellt då med vad man skall göra av löv och äpple

Mvh
Suss
KURT
Efter att du fyllt rabatterna med löv och grävt ned resten i grönsakslandet vid höstgrävningen, så bprde det inte finnas så mycket kvar att lägga i komposten. De kommer snabbt att sjunka ihop till ca 1/10-volym. Man behöver inte heller kratta upp allt, bara det inte ligger tjocka mattor med löv på gräsmattan.

Gör äppelmos att den frukt som inte är skadad, resten kan man lägga i komposten. Ev rykten om råttor i komposter har jag ALDRIG sett verifierade! Annars kan man ju skaffa sig en värmeisolerad varmkompost, som är gnagarsäker.
kerstin z5-6
Trastar , älgar smile.gif och annat gillar dina äpplen -naturen bryter dessutom ner vad som helst i lövväg med tiden , jag krattar inte och jag har en helt ok gräsmatta smile.gif Gör det som är kul i trädgården .. inga måste ..
ingrid fuxwall
Blir det för tjockt med löv är det bara att gå över med gräsklipparen, inbillar mig att det är bra gödning för gräsmattan
renate
Mina löv räcker inte till mina rabatter och ev täckning av rosor så jag tiggar löv.Löv är värdefull i rabatterna.Du kan skickar ett par säckar till mig haha.
För några år frågade jag ett par som krattade löv om jag kunde får lite,joda jag fick att jag teg,18 säckar det var tom för mycket för mig men jag hade allt i plastsäckar och det höll sig prima.
Wilmer
Jag är superlat och gör ingenting, på våren krattar jag bort det som ev. är kvar. Krattar upp lite över perennerna på hösten, resten tar maskar och blåsten hand om. Har inga grannar nära som kan klaga. Detta har fungerat för mig, andra kan ha andra erfarenheter förstås!

Wilma
Wetter
Hej jag brukar ge bort min frukt till vänner och bekanta om dom vill ha. Annars så går jag med dem till skogen. Löven hamnar i perenner rabatter och i grönskaks land när jag gräver det. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon