Nybörjar-Linda
30-09-2007, 14:26
Ska Summersnow beskäras vid planering (nu) och i så fall hur? Tacksam också för info om och när den ska beskäras nästa år?
Det är en grupp 3 klematis och dom kan beskäras hårt sena hösten, vänta en månad med att beskära den, är man för tidigt ute kan den skjuta nya skott. Jag har en Sommersnow som jag aldrig klipper, jag tycker den kan få vara stor och så tog det fyra år till blommor så jag låter den vara, men nu börjar den bli väl stor, får kanske ta lite senare, den blommar nu. Bestäm själv hur stor den ska vara, och klipp om du vill under sena hösten, men den har en väldig växtkraft.
Eva i Skåne
30-09-2007, 16:22
Ursäkta att jag bryter in med en fråga.
Är detta en clematis med massor av små blommor? Jag såg en sådan för några veckor sedan, överfull med små vita blommor. Mycket söt.
Summer snow kan beskäras både höst och vår vad jag förstår och man behöver inte ansa dem särskilt mycket. Jag köpte en summer snow i våras som jag inte gjorde något med och den har vuxit rejält i sommar och den blommade rikligt. Jag tänker inte göra något med den nu i höst utan väntar tills i vår.
Nybörjar-Linda
30-09-2007, 17:09
Tack för svar! Då beskär jag den inte nu vid plantering utan väntar en månad (eller kanske struntar i att beskära den). Ja, Eva den blir översållad med små söta vit blommor (hoppas jag i alla fall) och min ska få lysa upp ett hörn med skuggmorell som blivit som flera meter höga slanor. Hoppas det kommer bli snyggt
Så här ser blommorna ut som kommer i aug/sept

Summer snow, rysk klematis från 1964
Ska kanske tillägga att den aldrig fryser 1 cm, mycket härdig.
Eva i Skåne
30-09-2007, 17:57
Mycket söt! Det är en sån jag sett Kajsa.
Dessutom har den en svag, ljuvlig doft också!
Nybörjar-Linda
30-09-2007, 19:58
Åh, vilken bonus - en doftande klematis!
pusillus
30-09-2007, 20:05
I går besökte jag plantskolan för att köpa lite lökar, men var ju tvungen att kolla det övriga också.
Jsg stod och höll i en kruka 'summer snow' men blev snål över 179:-
GISSA OM JAG ÅNGRAR MIG NU!
Vilken fin bild, skulle passa så fint i min nya paviljong.
Får nog ta en sväng tillbaka till plantskolan i veckan, 179:- är ju bara ett par tre öl på krogen som jag förövrigt aldrig besöker
Nybörjar-Linda
30-09-2007, 20:14
179 kr - herreminje, det var dyrt! Min kostade 115kr minus 25 % höstrabatt på plantskolan :-)
pusillus
30-09-2007, 20:29
Oj då, vilken prisskillnad!
Jag har hört att man alltid bör klippa ner klematis till 15-20 cm för att gynna rotutvecklingen så jag tror nog att det går bra att göra på en gång. Jag gjorde så med min Summer Snow och det gick bra. Den planterades någon gång i slutet av augusti. (förra året)
Jag har hört att det tydligen finns två snarlika sorter varav den ena ofta är felnamnad och kallas också för Summer Snow och det är tydligen den som doftar. Min är doftlös.
kerstin z5-6
01-10-2007, 09:36

För fröfreak
Clematis mandshurica -2-3 m härdig z7 -frösådd-frö från Gardens North-doftar milt av hägg-hagtorn ?-honung ?
Blommar juli till frost -lätt att så
CITAT (Cacki @ 01-10-2007, 09:50)

Jag har hört att det tydligen finns två snarlika sorter varav den ena ofta är felnamnad och kallas också för Summer Snow och det är tydligen den som doftar. Min är doftlös.
Felnamnad? Vad heter den egentligen då? Min summer snow är en summer snow och den doftar
Oj oj, nu satte du mej på pottkanten.
I ett annat forum ( AoT) diskuterades detta för ett tag sedan, men jag minns tyvärr inte vilken det var som den blandades ihop med. Jag har för mej att det var signaturen "Finn klematis" som förklarade hur det var.
Jag kan f.n. inte gå in där och söka eftersom forumet ligger nere ett par dagar. Jag sökte på google men hittade inget matnyttigt. Antingen får jag be att få återkomma eller också kan du gå in på AoT och antingen fråga eller söka själv. Tror att hemsidan öppnas på tisdag eller onsdag.
CITAT (Cacki @ 01-10-2007, 15:27)

Oj oj, nu satte du mej på pottkanten.
I ett annat forum ( AoT) diskuterades detta för ett tag sedan, men jag minns tyvärr inte vilken det var som den blandades ihop med. Jag har för mej att det var signaturen "Finn klematis" som förklarade hur det var.
Jag kan f.n. inte gå in där och söka eftersom forumet ligger nere ett par dagar. Jag sökte på google men hittade inget matnyttigt. Antingen får jag be att få återkomma eller också kan du gå in på AoT och antingen fråga eller söka själv. Tror att hemsidan öppnas på tisdag eller onsdag.

Nädå, jag känner ingen panik att få reda på svaret just i detta nu. Det ordnar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.