Kan man bara lägga på en massa matjord och sedan så nya gräsfrön om man har en dålig gräsmatta? Eller bör man fräsa den lilla jord/gräs/ogräs som finns innan?
Krolliljan
30-09-2007, 16:15
Jag hade fräst upp och tagit bort ogräs.
Det är inte så bra att så på matjord. Jag hade blandat i sand.
Det är ännu enklare att hyra en vertikalskärare. Då "toppdressar" man med jord och gräsfrön där kala fläckar uppstår. Ogräs och mossa gillar INTE denna typ av behandling. Dock är det på gränsen att det går att göra så här års. Bäst är att vertikalskära på våren.
Hej det går bra att göra som Maria S. Det blir bättre resultat om gör som dom andra skriv
Gäller era svar även om man bara har typ 5 cm jord? Det är alltså inte mer än så, sedan kommer man ner i sand/sten (typ moränjord?). På ett ställe där jag grävt upp gräsmattan (har problem med pingborrar också, vilket jag hört ska bli bättre om man har mullrikare jord, grävde upp en bit med bara en grep för att se hur det såg ut) så ligger det alltså en stor sten eller något annat lika hårt i alla fall ca 3 cm under ytan! Jag har möjlighet att köpa jord som är blandning av kompost och en massa annat (kommer inte riktigt ihåg innehållsförteckningen), rekommenderad till just nysådd av gräsmatta...
hej!
jag tycker att gräsmatta behöver lätt jord som är rik med gödsel.
Djup: 30 till 40cm.
Om du har bra jord vattna så att ogräs kommer, sen kan du fräsa dem.
Blanda sen 1kg frö med 10kg sand och sprid dem, sedan ska man lägga jord över fröna så att de blir täckta, sedan ska man pressa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.