Olivia
Nu vet jag inte ens om jag hittar något träd på rean, men OM jag skulle göra det, kommer det att klara sig? Är ute efter en prydnadsapel kanske jag ska förtydliga...
MariaS
Så länge inte tjälen gått i backen, går det att plantera.
När jag tänker efter går det visst efter tjälen med. Det gjorde vi på skolan med stoooor jordklump till........
kerstin z5-6
Är det reaträd så -plantera smile.gif
Cilla
Inga problem i zon 4, det är någonstans i zon 5 och uppåt som man hellre planterar på våren.

Reaträd - klipp i de grövre rötterna, spreta ut dem så att du inte får fortsatt rotsnurr. grövre rötter på Prydnadsapel som är 2-4 cm diameter stamtjocklek är ca 3 mm tjocka rötter. Där man beskär i rötterna med vass sekatör bildas många finrötter osm trädet får nära stammen och kan försörja kronan med och lätt kan spreta vidare med i jorden så att det får en bra start i växtbädden.

Gräv dessutom brett, 1-1,5 m diameter och inte nödvändigtvis så djupt i hela bädden, behövs bara under trädet en liten bit. Fyll på med befintlig jord och bara köpevarianterna (mullrika och ev gödslade) i översta jordlagret så går det bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon