Malva15
Hej!

Nu har jag beställt några hibiskusar från den holländska firman Kwekerij Gommer och nu undrar jag om ni andra har någon erfarenhet av firman som ni kan dela med er av? Har hibiskusarna ni beställt klarat sig? Några tips?

Jag har beställt följande sorter: Stormy Days, Joanne Boulin samt Baby Blue.
Ciczi
Urläckra hibiskusar du har beställt.... *dregel dregel* Jag vill med ha!!!

Du får berätta hur det har gått när du har fått dina plantor. Jag vill gärna veta så att jag också kan beställa...

Ciczi
lissa
Farlig site, var inne och tittade+skrev lista, som jag hoppas kommer bort, men jag vill också gärna få veta hur det går smile.gif
Malva15
Jag lovar att hålla er uppdaterade så ni får veta vad jag tycker om beställningen. Jag har fått veta att hibiskusarna är ympade och bara består av en rak stam med några blad längst upp. whist.gif Får se hur det går...
Ciczi
Se upp med eventuell beskärning då.

Ciczi
Malva15
CITAT (Ciczi @ 03-10-2007, 09:06) *
Se upp med eventuell beskärning då.

Ciczi

Vad ger du för gott råd om beskärningen? Bra att veta.... rolleyes.gif
ritva
jag har bestält från samma ställe i holland dom är ympade och alla mår bra jag har enkla blommor jag har ett lyssrör på 36w över dem och andra blommorna vi fick påminelse avi vi hade problem med posten när blommorna entligen kom så stod det på paketet att ingen var hemma portkod saknades men alla mår bra nu.
Malva15
CITAT (ritva @ 03-10-2007, 19:05) *
jag har bestält från samma ställe i holland dom är ympade och alla mår bra jag har enkla blommor jag har ett lyssrör på 36w över dem och andra blommorna vi fick påminelse avi vi hade problem med posten när blommorna entligen kom så stod det på paketet att ingen var hemma portkod saknades men alla mår bra nu.

Så de kommer med paketet till dörren? Trodde man fick en avi att hämta ut själv med...
ritva
ja dom kommer till dörren.
Ciczi
Jo malva

Jag förmodar att det är som med ympade rosor. Man måste se var ympstället är så att man inte beskär bort ympen för då får man inte blomman från ympen sedan utan det är grundstammen som skickar skott.

Det beror lite på var ympen sitter men jag misstänker att du inte kan skära ner hibiskusen helt och hållet ifall man nu skulle vilja det.

mvh Ciczi
Malva15
CITAT (Ciczi @ 04-10-2007, 14:25) *
Jo malva

Jag förmodar att det är som med ympade rosor. Man måste se var ympstället är så att man inte beskär bort ympen för då får man inte blomman från ympen sedan utan det är grundstammen som skickar skott.

Det beror lite på var ympen sitter men jag misstänker att du inte kan skära ner hibiskusen helt och hållet ifall man nu skulle vilja det.

mvh Ciczi

Nu förstår jag. På en ros syns ju ympstället väldigt tydligt eftersom stammen buktar ut på ympstället. Nu får jag hoppas att jag ser det lika tydligt på mina hibiskusar. Tack för att du kom med ditt goda råd! thanks.gif
ritva
ympstället syns bra
Malva15
Hej igen!

Det tycks ta en hiskelig tid för den holländska firman att skicka hibiskusar man beställt. Jag gjorde en inbetalning för 2 veckor sedan och de har ännu inte kommit. Kan vara bra att veta för er som tänkt beställa senare...
crying.gif unsure.gif
Lemmon
CITAT (Malva15 @ 15-10-2007, 09:52) *
Hej igen!

Det tycks ta en hiskelig tid för den holländska firman att skicka hibiskusar man beställt. Jag gjorde en inbetalning för 2 veckor sedan och de har ännu inte kommit. Kan vara bra att veta för er som tänkt beställa senare...
crying.gif unsure.gif

Det tog lång tid innan jag fick hem mina också.
Jag var lite orolig att jag hade gjort något fel med betalningen, eftersom det inte dök upp några blommor.

Hör med posten, så de inte försökt lämna paketet när du inte varit hemma. Så var det för mig, och det tog några dagar extra.
Malva15
Nu har hibiskusarna äntligen kommit! Faktum är att de hade dykt upp redan i fredags när jag inte var hemma till dörren och avin som sedan skickats ut efter helgen låg bland reklamutskick i posten och hittades först idag så vad ni gör, var noga med att titta igenom reklam som kommer med posten noggrant för det är lätt man missar någon liten avi. Det tog 11 dagar från min inbetalning till att få hibiskusarna till dörren och med avi förseningen alltså ytterligare två dagar... slap.gif

Nåja, detta om detta. Hibiskusarna anlände iallafall i gott skick med vätskespända blad och väl genomvattnade. Det ser ut som om de klarat resan rätt bra. De är ca 20 cm höga och med en hel del blad i toppen, inte väldigt många blad förståeligt nog men ca 10 till antalet.

Jag är jätteglad att de klarat resan så bra och hoppas att de nu klarar min fönsterbräda över vintern... yahoo.gif
Lemmon
CITAT (Malva15 @ 16-10-2007, 16:06) *
Jag är jätteglad att de klarat resan så bra och hoppas att de nu klarar min fönsterbräda över vintern... yahoo.gif

Kul att de kom fram till slut!
De är inte behandlade med något retardmedel, så det blir säkert inga problem med vintern.
Mina har redan vuxit så pass att det är tid att toppa dem så de grenar ut sig.
Skall ta och plantera topparna och se om de tar sig.

stella08
Grattis Malva! Hoppas att det ska gå bra.
En av mina ser ganska död ut numera -cry-.gif , bara stumpen kvar. Undrar om jag ska behålla den... Man vill ju vara optimistisk dunno.gif
De andra tre verkar klarat sig och börjat skjuta nya blad.
Och lycka till, Lemon! Informera sen hur det går. Vi håller tummarna!
Malva15
CITAT (stella08 @ 16-10-2007, 23:52) *
Grattis Malva! Hoppas att det ska gå bra.
En av mina ser ganska död ut numera -cry-.gif , bara stumpen kvar. Undrar om jag ska behålla den... Man vill ju vara optimistisk dunno.gif
De andra tre verkar klarat sig och börjat skjuta nya blad.
Och lycka till, Lemon! Informera sen hur det går. Vi håller tummarna!

Jag tror att det kan gå bra även med den som ser "död" ut för vissa hibiskusar kan stå utan blad en hel vinter men skjuter skott till våren... trostar.gif
Jag är glad att alla mina ser ut att klara sig bra, det är alltid en chansning när man beställer något långväga ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon