Sickboy
30-09-2007, 15:43
Hittade i helgen ett blåregn "Amethyst Falls" på rea som inhandlades.
Har ju läst i diverse inlägg här att de ska beskäras på vissa sätt och att de kräver mycket pyssel.
När jag läste på lappen med skötselråd osv. som hänger runt plantan när man köper den så står det dock "kan beskäras, ej nödvändigt"
Skiljer sig denna sorten från andra, så den inte kräver samma beskärning osv, för att blomma, eller vad händer egentligen om man bara låter den växa fritt som den vill?
Det är med blåregn som andra klätterväxter. Förutsättningarna. HAr man som jag, en obegränsad yta som ska bekläs, blir det mycket lite beskärning av blåregnet. Här är det endast beskärning som sker om det skulle bli lite för glest och fler förgreningar behövs...
Sickboy
14-10-2007, 16:36
Nu är iallafall blåregnet ålanterat så får vi se om det kommer som det ska till våren.
Ni som har böåregn, vad har ni ordnat för något den kan klänga på? Jag har en ganska stor gavel, där den i princip kan få ta hur mycket plats som helst, men jag har inte riktigt komit på vad den ska få klänga på ännu.
Funderade på att spänna upp en plastklädd vajer lodrätt på väggen som den kunde klättra upp på, vad tror ni om det?
Eller måste det vara någon form av spalje om den ska kunna klättra ordentligt?
Vi har svetsat ihop en massa armeringsjärn i en båge, över en trädgårdsgång, där vårt blåregn ska vara med och täcka ytan, så det blir en 7meter lång grön tunnel. Utöver blåregn har vi: kaprifol, pipranka, silverregn, minikiwi/kameleontbuske och murgröna.
Annars är det väl din önskan som ska bekläs med ditt blåregn, Prova med ditt diagonala snöre, det märks om det inte skulle gå.
Blomstersmurfen
23-10-2007, 04:25
Amethyst falls är en sort som blommar på årsgrenarna enligt lappen på min, så det är väl därför den inte behöver beskäras. Min är planterad förra året och rötterna åts upp av sorkarna förra vintern, men ändå kom det några knoppar på den som dock föll av utan att slå ut.
Mina andra blåregn har vägrat att sätta knopp hittills (den äldsta är nu 6 år och tuktas flitigt).
Krolliljan
23-10-2007, 05:29
Jag hittar inte det nu men någonstans har jag läst att om man vill ha lite större storlek på blåregnet så bör den också få ngt stabilt att klättra på.
Själv har jag satt en portal( som jag köpt på Rusta) som jag tänker att den ska klättra på.
Jag satte den förra sommaren vid ett stort spaljévindskydd och nu i sommar hade den växt ur det

så därför portalen.
Klippningen har jag försökt att söka på men hittar inte just "Amethyst Falls". Annars ska man klippa blåregn rätt hårt för att tvinga fram blommning ( när den nått den storlek man önskar). Jag klippte i augusti och sen växte den igen så det blir till att klippa i februari igen.
Alexander-VG-zon3
23-10-2007, 06:42
beskärning behövs inte , men då blommar den senare .
blåregn är enkelt att beskära - bara klipp av gröna skott så det bara blir 2-4bladpar kvar och så gör man så på nästa gröna skott som kommer . så alltid klipp av efter 2-4blad par vart efter nytt grönt kommer och gör så hela sommaren vartannat år . det andra året låter man den bara växa . klipper man av grönaskott så tvingar man fram blomknoppar ( allt förvedat ska inte beskäras ) man slutar (pincera/sommarbeskär) den i aug .
Beskärning görs i april månad och då rent underhålls mässigt. Man kan också utföra så kallad sporrbeskärning (som flaxss beskriver) ur rent formningssyfte. Blomanlagen framträder ENDAST om blåregnet trivs. Odlingsråden är: "Trivs i sol och humusrik, väldrenerad jord. Kan visserligen ta lite tid på sig att etablera sig, men blir då stora livskraftiga växter som behöver rejält med stöd."
Det är få blåregn som har blommat denna regniga sommar. Ingen i mina trakter i alla fall, så vitt jag vet.
Alexander-VG-zon3
23-10-2007, 11:46
CITAT (MariaS @ 23-10-2007, 12:42)

Beskärning görs i april månad och då rent underhålls mässigt. Man kan också utföra så kallad sporrbeskärning (som flaxss beskriver) ur rent formningssyfte. Blomanlagen framträder ENDAST om blåregnet trivs. Odlingsråden är: "Trivs i sol och humusrik, väldrenerad jord. Kan visserligen ta lite tid på sig att etablera sig, men blir då stora livskraftiga växter som behöver rejält med stöd."
Det är få blåregn som har blommat denna regniga sommar. Ingen i mina trakter i alla fall, så vitt jag vet.
nej det är inte sporrbeskärning , sporrbeskärning beskärning är inte samma som pincering . pincering utförs på gröna skott för att tvinga fram blomning . annars tar det lång tid innan den blommar . även i ett toppen läge . och det är inte för att forma utan tvinga fram blommor . och hos mig har blåregnet blommat för att maj va varmt . sporrbeskärning- beskär man sporrar eller fruktved (svårt att förklara på nätet) och detta utförs på vintern på frukträd ( splajeträd) lika så på blåregn sporrbeskär man på vintern och då korta ned förvedad del . pincering - utförs under sommaren av alla 1åriga gröna skott och då kortas dom ner till 2-4par för att tvinga fram blomknoppar . sporrbekärning tycker jag är onödigt på blåregn då man vart annat år låter den växa utan beskärning där av behövs inte sporrbeskärning och då pincerar nästa år . och den teknik jag använder är enkel och lätt att komma ihåg **på sommaren korta in alla gröna skott till 2-4par vartannat år** så kommer den blomma vackert . PLUS bli stor och fin , utan att se ut som en ner stubbad växt .
Krolliljan
23-10-2007, 12:12
HÄR var det jag läste om klippningen bl a.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.