|
lottapotta
30-09-2007, 15:53
Får jag lov att presentera en liten sötnos som snart kommer hem till mig och Elsa... Den lille heter Fritz Olof Robert efter min far och kommer snart att lystra till Fritz, hoppas jag. Elsa och jag har varit och hälsat på två gånger och det blir minst en gång till innan vi hämtar hem honom i vecka 44. Åh, ni kan tro att vi längtar... På bilderna är han fem veckor. [attachment=7855:DSC01237.JPG] [attachment=7856:DSC01240.JPG] [attachment=7857:DSC01244.JPG]
Chamomille
30-09-2007, 15:57
 Åh va gullig!!!
skogstroll
30-09-2007, 16:00
jättesöt
Han är ju för go lille Fritz=) Förstår att Ni längtar efter att få hem guldklimpen.  / Dede
Ozzy sänder en hälsning till Fritz!!
Sailor Pluto
30-09-2007, 18:17
Vilka pigga ögon han hade !
Ozzy såg också riktigt gooo ut .
Shangalia
30-09-2007, 18:44
Sicken söting! Raskatt eller bondkatt??!*nyfiken*
//Shangalia
Vilken liten goding!! Mvh Fenja
Vilken sötnos!!!!!!!!!!! Lille Fritz :smiley_small_hug Man vill ju bara sätta in näsan i hans lilla mage och snusa  Tack för besöket i gb, det var ett tag sedan jag såg dig...undrade just vart du tagit vägen Flytten gick bra och jag har tillbringat semestern i trädgården med div.röjning och lite plantering Ge Elsa en stor kram från oss i Nyköping / A
lottapotta
30-09-2007, 21:43
CITAT (Shangalia @ 30-09-2007, 19:44)  Sicken söting! Raskatt eller bondkatt??!*nyfiken*
//Shangalia Fritz mamma är 75% perser/25% skogskatt och pappan är renrasig skogskatt. Hans mamma ser ut som en långnosad perser och är chokladbrun. Uppfödaren säger att Fritz kommer att se ut som hon, enligt erfarenhet från tidigare kullar med samma pappa. CITAT (Azola @ 30-09-2007, 20:35)  Vilken sötnos!!!!!!!!!!! Lille Fritz :smiley_small_hug Man vill ju bara sätta in näsan i hans lilla mage och snusa  Tack för besöket i gb, det var ett tag sedan jag såg dig...undrade just vart du tagit vägen Flytten gick bra och jag har tillbringat semestern i trädgården med div.röjning och lite plantering Ge Elsa en stor kram från oss i Nyköping / A Jag har varit här, fast inte så långa stunder och inte så ofta. Har extremt full rulle på jobbet och med min gamla mamma bl.a. Och så har jag ju mest tänkt på Fritz, förstås... Härligt att vara saknad! Elsa pussar tebaks!
Söt kisse. Men.....nu undrar jag.... Är det medveten avel med en renrasig skogkatt och bondkatter?
Så fina stora ögon! Längta på.
Wilma
lottapotta
30-09-2007, 22:48
CITAT (Kathy @ 30-09-2007, 23:22)  Söt kisse. Men.....nu undrar jag.... Är det medveten avel med en renrasig skogkatt och bondkatter? Egentligen är väl jag fel person att svara på det, eftersom jag inte är uppfödare själv. Jag antar (något annat kan jag ju inte göra) och förutsätter att uppfödaren vet vad han gör. Min erfarenhet av korsningar är att de är lika fantastiska som renrasiga djur. Jag har goda vänner med korsningskatter och de (både vännerna och katterna  ) är supertrevliga. Jag har själv en hund som är korsning boxer-schäfer och hon är det mest lugna, glada, kloka och kärleksfulla du kan tänka dig.  Jag antar att det är 50% gener och 50% uppfostran. Jag har haft renrasig boxer tidigare, och har både renrasiga och korsade hundar i bekantskapskretsen. Självklart kan man råka ut för ett galet korsningsdjur, men jag tror (min åsikt, alltså) att det nog är lika stor risk med renrasiga djur. Erferenheterna skiftar givetvis från person till person. Jag har träffat två hundar som inte var speciellt trevliga, en nervös-aggressiv schäfer och en aggressiv tax, båda renrasiga. Däremot har jag fått höra på min förra brukshundsklubb av en kvinna (med schäfer) i ledande position där hur illa det är med den sk oseriösa blandrasaveln. Hon var oerhört nedlåtande och fnyste åt min fina lilla Elsa (då valp)  , så jag var inte så benägen att lyssna på vad hon hade att säga. Men jag har hört av andra (trevligare) kännare att man mer vet vad det är man får inom rasavel, det är lite mer förutsägbart. Katter har jag ingen tidigare erfarenhet av, förutom vännernas kisar då, så jag kan bara göra jämförelser med hundar. Oj, vilken uppsats det blev! Hoppas du orkade läsa, Kathy... Kanske någon med en massa katterfarenhet kan svara mer direkt?
CITAT (lottapotta @ 30-09-2007, 23:48)  Egentligen är väl jag fel person att svara på det, eftersom jag inte är uppfödare själv. Jag antar (något annat kan jag ju inte göra) och förutsätter att uppfödaren vet vad han gör. Min erfarenhet av korsningar är att de är lika fantastiska som renrasiga djur. Jag har goda vänner med korsningskatter och de (både vännerna och katterna  ) är supertrevliga. Jag betvivlar inte ett dugg på att bondkatter är lika charmiga som renrasiga katter, eftersom jag har erfarenhet av bägge två. Har haft fem bondkatter då jag var yngre och idag har jag två raskatter. Har man en renrasig katt så blir man utesluten ur SVERAK som uppfödare om man avlar raskatten med bondkatt eftersom man inte anses vara seriös uppfödare. Jag är mest bara nyfiken på hur man som uppfödare tänker i såna här lägen. Dvs, man har redan en renrasig katt i uppfödningen, hur kommer det sig att man inte avlar inom rasen då? Edit: Kan tillägga att jag själv inte är uppfödare.
[attachment=7886:DSC01244.JPG] Fritz är i alla fall jättesöt....  ...för det var ju det tråden handlade om.
lottapotta
01-10-2007, 08:55
CITAT (Kathy @ 01-10-2007, 08:29)  Har man en renrasig katt så blir man utesluten ur SVERAK som uppfödare om man avlar raskatten med bondkatt eftersom man inte anses vara seriös uppfödare. Jag är mest bara nyfiken på hur man som uppfödare tänker i såna här lägen. Dvs, man har redan en renrasig katt i uppfödningen, hur kommer det sig att man inte avlar inom rasen då? Edit: Kan tillägga att jag själv inte är uppfödare. Jag skulle tro att uppfödaren inte är rasuppfödare, utan som så många andra bara avlar på sina katter. Det kan man ju tycka vad man vill om, oseriöst eller inte. Det säljs ju en hel del oregistrerade renrasiga katter, och jag antar att det kan bli så att de avlas på. CITAT (Kathy @ 01-10-2007, 08:42)  [attachment=7886:DSC01244.JPG] Fritz är i alla fall jättesöt....  ...för det var ju det tråden handlade om. JAAAA !  Visst är han!
Malva15
01-10-2007, 09:07
CITAT (lottapotta @ 30-09-2007, 16:53)  Får jag lov att presentera en liten sötnos som snart kommer hem till mig och Elsa... Den lille heter Fritz Olof Robert efter min far och kommer snart att lystra till Fritz, hoppas jag. Elsa och jag har varit och hälsat på två gånger och det blir minst en gång till innan vi hämtar hem honom i vecka 44. Åh, ni kan tro att vi längtar... På bilderna är han fem veckor. [attachment=7855:DSC01237.JPG] [attachment=7856:DSC01240.JPG] [attachment=7857:DSC01244.JPG] Ett sådant litet troll! Måste vara bland det sötaste man kan se. Lycka till!
CITAT (lottapotta @ 01-10-2007, 09:55)  Det säljs ju en hel del oregistrerade renrasiga katter, och jag antar att det kan bli så att de avlas på. Ledsen att säga det, men en oregistrerad katt/katt utan stamtavla, är inget annat än en bondkatt, oavsett gener. Eftersom det kostar 200kr att regga en kattunge och därmed få stamtavla så förstår jag inte orsaken till att låta bli - om man är seriös. Edit: Vill inte förstöra din fina bildtråd med denna diskussion, så jag avslutar här. Vill någon fortsätta ämnet, så kan vi ta det i en annan tråd.
lottapotta
01-10-2007, 10:19
CITAT (Kathy @ 01-10-2007, 10:10)  Ledsen att säga det, men en oregistrerad katt/katt utan stamtavla, är inget annat än en bondkatt, oavsett gener. Eftersom det kostar 200kr att regga en kattunge och därmed få stamtavla så förstår jag inte orsaken till att låta bli - om man är seriös. Edit: Vill inte förstöra din fina bildtråd med denna diskussion, så jag avslutar här. Vill någon fortsätta ämnet, så kan vi ta det i en annan tråd.  Du förstör absolut inte min tråd! Det är väl en intressant diskussion, tycker jag. Jag håller med dig att det är konstigt att man inte registrerar rasrena katter, när det kostar så lite. Jag trodde det var dyrare. Men det är väl som med allting annat antar jag - folk ska tjäna pengar...  Tråkigt.
Jättesöt liten krabat  Grattis till ett lyckat val. Sen händer det ju att det finns seriösa uppfödare, vars katter inte är seriösa. Olyckor händer.  På både gott och ont. Sen finns det faktiskt avelsprogram som innefattar "huskatter" för att man ska få in nytt blod i raser med litet avelsmaterial.
Det var mig en riktig liten sötis,lille Fritz. Jag har också en katt som kallas lille Fritz fast han är stor nu 4 år. På bilden kelar han med Olivia,hon finns inte längre och Fritz saknar sin kompis.
[attachment=7902:Djurvänskap.jpg]
Vilken luddboll, vilka ögon!
lottapotta
01-10-2007, 22:02
CITAT (renate @ 01-10-2007, 18:31)  Det var mig en riktig liten sötis,lille Fritz. Jag har också en katt som kallas lille Fritz fast han är stor nu 4 år. På bilden kelar han med Olivia,hon finns inte längre och Fritz saknar sin kompis.
[attachment=7902:Djurvänskap.jpg] Vilken fin Fritz du har! Vad tråkigt med Olivia... De ser ut att ha varit riktigt fina vänner. Det hoppas jag att min Fritz och Elsa ska bli! CITAT (Castea @ 01-10-2007, 18:44)  Vilken luddboll, vilka ögon!  Ja, du, de ögonen skojar man inte bort...  Alla bilder jag har på honom än så länge har han varit väldigt med på noterna att bli fotograferad. Blivande fotomodell? Det är i alla fall uppenbart att han är medveten om sin skönhet!
WOW, det är när man ser sådana bedårande kattungar som jag tänker att kanske ändå........ Nej, inte en katt till. Dom blir bara överkörda och att ha den inne är inget alternativ tycker jag. Det får räcka med hund. Men önska kan man, eller hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|